SveinHa Svart 31.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2005 Jeg har en mulig teori om hvorfor VP 41a motoren er så tungstartet. Så langt jeg har fått med meg så starter alle greit om de har gått tidligere på dagen men når de har stått over natten er det verre. Kaldstart på mine medfører enorme mengder hvit røyk og fusking på flere sylindre. Så lenge en sylinder fusker blir det nødvendigvis hvit røyk. Min teori da er at dysene renner tomme evt. det samme i dieselpumpa. Når motorene har gått en kort tid ordner det hele seg og det er gjerne den tiden det tar å jobbe luft ut av systemet. Prøvde en gang å lufte på dysene og da synes jeg den startet en del lettere neste dag men det virket bare denne ene gangen. Kan jeg være på sporet av noe? Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
REM Svart 31.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2005 Jeg har en mulig teori om hvorfor VP 41a motoren er så tungstartet. Så langt jeg har fått med meg så starter alle greit om de har gått tidligere på dagen men når de har stått over natten er det verre. Kaldstart på mine medfører enorme mengder hvit røyk og fusking på flere sylindre. Så lenge en sylinder fusker blir det nødvendigvis hvit røyk. Min teori da er at dysene renner tomme evt. det samme i dieselpumpa. Når motorene har gått en kort tid ordner det hele seg og det er gjerne den tiden det tar å jobbe luft ut av systemet. Prøvde en gang å lufte på dysene og da synes jeg den startet en del lettere neste dag men det virket bare denne ene gangen. Kan jeg være på sporet av noe? <{POST_SNAPBACK}> Tja? Jeg skjønner ikke helt resonementet dit. Hvorfor skulle dysene/dieselpumpa "renne tomme"? Pga. hvit røyk og fusking? Vil ikke dieselpumpa bare mate mer diesel? Og hvor kommer lufta inn i bildet. Luft kan vel ikke bare oppstå av seg selv i et lukket system?41A ryker og er tregstartet mens 41B er relativt rein og lettstartet. Jeg tror heller løsningen er å finne i forskjellen mellom disse to motorene. De eneste egentlige forskjellene er kompresjonsforhold og dyser. (et tredje element er en tilhørende justering av dieselpumpa for tilpasning til dysene, men dette er egentlig uvesentlig i denne sammenheng) Hvitrøyk og tregstartproblematikk på A- versjonen har også vært diskutert til det kjedsommelige på boatdiesel.com. Heller ikke her har en kommet opp med en god og "lettvin" løsning. Skal man bli kvitt problemene synes en konvertering til B som den eneste løsningen. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Mix Svart 31.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2005 Startet min Yanmar i dag etter vinterdvale...startet med det samme jeg vred på nøkkelen <{POST_SNAPBACK}> Dette bør du aldri gjøre, det skaper veldig mye unødig slitasje. :nono: Når motoren har stått en lengre periode, bør du kinne motoren på starteren 3x10-15 sekunder med noen minutters pause imellom hver gang mens du holder stopp-hendelen inne slik at motoren ikke starter. Dette for å fordele olje i motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Cirkeline Svart 31.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2005 Æ bare tenker litt høyt....... Fødepumpa kan være dårlig, i den sitter der to ventiler som tetter hver sin vei og som sammen med en membran sørger for dieselløft fra tanken. En liten lekkasje her vil føre til at det siger litt diesel tilbake i systemet. Fødepumpa må jobbe opp dette volumet før dieselpumpa får sitt, kanskje dette gjør at det tar litt tid å få dieselen helt opp til dysene. Det kan prøves ved forsiktig å løsne litt på en kragemutter på ei dyse og så dra motoren med starter (ved kald motor). Her skal dieselen komme ut støtvis med en gang. Husk å dekke til med litt filler rundt røret for dieselsøl er noe svineri. Det kan også prøves ved å sette ei dieselkanne høyere enn dieselpumpa og som tilkobles systemet. Ved kald motor så vil ikke dieselen ha hatt noen mulighet til å drive bakover i systemet og man får mulighet til å eliminere bort noen feilkilder. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 31.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2005 Tja? Jeg skjønner ikke helt resonementet dit. Hvorfor skulle dysene/dieselpumpa "renne tomme"? Pga. hvit røyk og fusking? Vil ikke dieselpumpa bare mate mer diesel? Og hvor kommer lufta inn i bildet. Luft kan vel ikke bare oppstå av seg selv i et lukket system? <{POST_SNAPBACK}> Lufta kommer ikke pga. fusking og hvit røyk men motsatt. Om der skulle være luft en eller annen plass i høytrykksdelen av dieselsystemet vel den kunne gi dårligere innsprøytning, mindre mengde, senere innsprøytningstidspunkt, da luften komprimeres. Dette fører til fusking og dermed hvit røyk. Det kan f.eks. være at dysenåla ikke tetter 100% og at en dråpe nå og da drypper ned i sylinderen og luft kommer inn fra returslangen. Det som forundrer meg er at mine motorer virker å være i rimelig god stand ellers. Skal ta en kompresjonstest om litt men tviler egentlig på at jeg finner noe problem der. Om kompresjonstrykket er litt lavt når motoren går på startmotor burde det slett ikke være det når den er kommet opp i 2000 rpm og den fusker fremdeles..... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
REM Svart 31.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2005 Lufta kommer ikke pga. fusking og hvit røyk men motsatt. Om der skulle være luft en eller annen plass i høytrykksdelen av dieselsystemet vel den kunne gi dårligere innsprøytning, mindre mengde, senere innsprøytningstidspunkt, da luften komprimeres. Dette fører til fusking og dermed hvit røyk. Det kan f.eks. være at dysenåla ikke tetter 100% og at en dråpe nå og da drypper ned i sylinderen og luft kommer inn fra returslangen. Det som forundrer meg er at mine motorer virker å være i rimelig god stand ellers. Skal ta en kompresjonstest om litt men tviler egentlig på at jeg finner noe problem der. Om kompresjonstrykket er litt lavt når motoren går på startmotor burde det slett ikke være det når den er kommet opp i 2000 rpm og den fusker fremdeles..... <{POST_SNAPBACK}> Har du luft i høytrykksdelen vil nok symptomene være omlag slik du beskriver ja. Kuren da er å lufte systemet til du blir kvitt lufta. Får du kona til å dra på starteren samtidig som du løsner dysemutrene, en av gangen, til diesel lekker ut blir du kvitt lufta. Kommer lufta tilbake har du lekkasje i systemet ditt. Lekker lufta inn via retur har du defekte dyser (Jaging på tomgang også kanskje?)Ekspertene på Boatdiesel.com synes å være rimlig enige om at det ikke finnes noen lettvin vei for å bli kvitt problemene. A-versjonen ryker ved oppstart og er tungstartet i kulde. Slik er det. Take it or leave it. "The final solution" som jeg antydet over, nemlig å konvertere til B vil nok løse problemet, men til hvilken kostnad? Er det verdt det? Røykproblemene kan langt på vei kureres med en fungerende eksosbrems, enten den automatiske som slår inn under 1000 RPM eller en manuell variant slik som "Saga" foreslår og som jeg personligt har stor sans for. I tidligere tråder fortelles det om vellykkede installasjoner av Perkins type forvarming med dieselinsprøytning. Denne løser langt på vei kaldstartproblemene. Har du da ellers sunne og friske motorer som du sier med liten blow-by og bra komp bør du etter disse modifikasjonene kunne se fram til mange års problemfri gange. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
kringeland Svart 1.April.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.April.2005 Røykproblemene kan langt på vei kureres med en fungerende eksosbrems, enten den automatiske som slår inn under 1000 RPM Hvor er dette spjeldet montert ? Sitér dette innlegget Statens Vegvesen har snudd og lover penger til oppgradering og fortsatt drift Skjoldastraumen sluse Link to post
saga Svart 1.April.2005 Link til dette innlegget Svart 1.April.2005 (redigert) Dette bør du aldri gjøre, det skaper veldig mye unødig slitasje. :nono: Når motoren har stått en lengre periode, bør du kinne motoren på starteren 3x10-15 sekunder med noen minutters pause imellom hver gang mens du holder stopp-hendelen inne slik at motoren ikke starter. Dette for å fordele olje i motoren. <{POST_SNAPBACK}> Da er det ihvertfall en liten fordel med å ha en tregstartet motor - man får kinnet opp oljetrykket før motoren starter Røykproblemene kan langt på vei kureres med en fungerende eksosbrems, enten den automatiske som slår inn under 1000 RPM Hvor er dette spjeldet montert ? <{POST_SNAPBACK}> Spjellet er montert i eksosbendet mellom turboen og gummibelgen i overgangen til eksosrøret. Selve hendelen/akslingen til spjeldet kommer ut på innsiden av eksosbendet. Når det gjelder SveinHa sin teori med luft i dieselsystemet så er det jo en kjent sak at gamle, slitne fødepumper kan ha vanskelig for å holde på trykket mens motoren ikke er i bruk og at dieselen da kan renne tilbake i systemet. Dog tviler jeg på at alle de som opplever start og røykproblemer på sine 31 og 41 A motorer har dette problemet. Det er nok mere som REM skriver at motorene bare er slik og spesielt når det begynner å bli litt slitt. Redigert 1.April.2005 av saga (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 1.April.2005 Link til dette innlegget Svart 1.April.2005 (redigert) Har sett lignende problem omtalt i "Båtbørsen". En teori der var at returstussen stod for grunt i dieseltanken, med det resultat at denne tar luft og renner tom ved en lengre stopp. Forstod på artikkelen (lenge siden jeg leste den) at luft kommer så inn i dysene denne veien og dette resulterer i fusking, røyk og tregstartethet. Dette problemet vil selvsagt være avhengig av dieselnivået i tanken. Redigert 1.April.2005 av Arnstein (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
Far Out Svart 1.April.2005 Link til dette innlegget Svart 1.April.2005 Det ser jo ut som om årsaken til at det tar tid å starte ikke er klarlagt. Det jeg ville gjort var å kjøpe Hammerdown og helle i dieselen slik at denne kan bidra til å rense ting og tang i systemet. Jeg vet om et tilfelle hvor dette hjalp til å gjøre et par gamle Perkins 6.354 motorer mer lettstartet. Far Out Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 1.April.2005 Link til dette innlegget Svart 1.April.2005 Dette bør du aldri gjøre, det skaper veldig mye unødig slitasje. :nono: Når motoren har stått en lengre periode, bør du kinne motoren på starteren 3x10-15 sekunder med noen minutters pause imellom hver gang mens du holder stopp-hendelen inne slik at motoren ikke starter. Dette for å fordele olje i motoren. <{POST_SNAPBACK}> Jeg ser poenget ditt hvis det er snakk om en motor som må startes med "pedalen" et stykke ned og som vil ruse på høyt turtall når den starter. Starter du uten gasspådrag og du lar motoren rumle på tomgang til du har opparbeidet trykk skal dette ikke være noen fare, snarere tvert om.Noen monterer en sk. prelubeer. (mye brukt i racingsammenheng) Funksjonen her er å tørne oljepumpa med drill eller tilsvarende uten at veiva går rundt for dermed å opparbeide oljetrykk. Litt omstandelig hver gang du skal starte en båt kanskje, men absolutt å anbefale før du gjør første oppstart etter en heloverhaling. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
saga Svart 1.April.2005 Link til dette innlegget Svart 1.April.2005 Det ser jo ut som om årsaken til at det tar tid å starte ikke er klarlagt. Det jeg ville gjort var å kjøpe Hammerdown og helle i dieselen slik at denne kan bidra til å rense ting og tang i systemet. Jeg vet om et tilfelle hvor dette hjalp til å gjøre et par gamle Perkins 6.354 motorer mer lettstartet. Far Out <{POST_SNAPBACK}> Har forsøkt Hammerdown men kunne ikke merke noen markant bedring. Hvis motoren er slitt så blir den ikke nye igjen med Hammerdown. Men at dette stoffet har mange positive egenskaper det kan nok hende. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 1.April.2005 Link til dette innlegget Svart 1.April.2005 Det ser jo ut som om årsaken til at det tar tid å starte ikke er klarlagt. Det jeg ville gjort var å kjøpe Hammerdown og helle i dieselen slik at denne kan bidra til å rense ting og tang i systemet. Jeg vet om et tilfelle hvor dette hjalp til å gjøre et par gamle Perkins 6.354 motorer mer lettstartet. <{POST_SNAPBACK}> Har nå brent opp rundt 600 liter diesel med Hammerdown uten at jeg merker noen forskjell..... Har hengt meg litt opp i at motorene fusker ETTER at de har kommet opp i 1500-2000 rpm. Ikke veldig lenge, kanskje opptil 1/2 minutt for så å gå helt greit. På såpass kort tid har jo ikke motoren opparbeidet særlig mye varme og det er da luftteorien min kommer inn. Skal prøve å legge gjennomsiktige slanger på dieselreturen slik at jeg kan se om der er noe luft. Begge returslangene mine går inn i toppen av tanken, over dieselnivået, men tviler på st det skaper noe problem da de går ned til godt under både motor og tankbunn før de går opp til motoren igjen. rem: Joda, begge jager litt på tomgang. Alle 12 dyser ble overhalt på verksted i 2003 men det er jo slett ikke så sikkert at de er bra for det...... Vet ikke hva som ble gjort, kanskje bare sjekket åpningstrykk? Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Mix Svart 1.April.2005 Link til dette innlegget Svart 1.April.2005 (redigert) Jeg ser poenget ditt hvis det er snakk om en motor som må startes med "pedalen" et stykke ned og som vil ruse på høyt turtall når den starter. Starter du uten gasspådrag og du lar motoren rumle på tomgang til du har opparbeidet trykk skal dette ikke være noen fare, snarere tvert om. Noen monterer en sk. prelubeer. (mye brukt i racingsammenheng) Funksjonen her er å tørne oljepumpa med drill eller tilsvarende uten at veiva går rundt for dermed å opparbeide oljetrykk. Litt omstandelig hver gang du skal starte en båt kanskje, men absolutt å anbefale før du gjør første oppstart etter en heloverhaling. <{POST_SNAPBACK}> Hadde du fulgt litt med i timen. Så hadde du sett att svaret mitt var til Jory som fyrte opp etter vinteropplag.Skjerp dæ. Det er kanskje ikke nødvendig på en sliten Volvo som kanskje må kinnes endel likevel for å starte etter vinterdvalen. Men for oss så har Yanmar motor som starter uten gløding både vinter og vår før vi nesten får tatt i start nøkkelen er det nødvendig. Det står også i instruksjonsboka (for de som leser sånt). Redigert 1.April.2005 av jolo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Stranna Svart 1.April.2005 Link til dette innlegget Svart 1.April.2005 TD 70-en i min Coronet har samme symptomer. Lettstartet når den er varm og håpløs i vinterhalvåret. Kinner leeenge og den humper til slutt i gang på et par sylindre og tenner etterhvert på resten etter å ha tåkelagt havnen. Går som en klokke når den er varm. Min mistanke går kanskje til manglende kompresjon pga feil ventiljustering..? Løsningen min er å kjøre varmluftpistol inn i innsuget til turboen før start når det er kaldt, da starter den greit. Men du må ha tilgang til 220 V.. Sitér dette innlegget Link to post
kringeland Svart 1.April.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.April.2005 Løsningen min er å kjøre varmluftpistol inn i innsuget til turboen før start når det er kaldt, da starter den greit. Men du må ha tilgang til 220 V.. Har en dieseldrevet vannvarmer liggende i garasjen som jeg tenkte å montere for å ha varmtvann i uthavn. Denne vil da også forvarme den ene motoren,noen som har erfaring med om dette gir noen forbedring av røykproblemet ? Da kan jo en eventuell seriekobling slik at den varmer begge motorene være noe å tenke på når jeg monterer. Eller........ Sitér dette innlegget Statens Vegvesen har snudd og lover penger til oppgradering og fortsatt drift Skjoldastraumen sluse Link to post
Skipper Worse Svart 1.April.2005 Link til dette innlegget Svart 1.April.2005 Jeg har fått anbefaling fra min svoger losbåtsjåføren om å få montert 220V motorvarmere som rett og slett monteres på en kjølevannsslange. Regner med å få det gjort i løpet av sommeren, det skal visstnok ikke koste all verden og vil antakelig være verd investeringen i og med at man da slipper å skjemme seg helt ut ved oppstart. I og med at det bare er på helt kald oppstart dette fenomenet opptrer er det neppe en slitasje- eller kompresjonsproblemstilling men heller bare et tilfelle av "slik er det bare". Heia Volvo. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
SveinHa Svart 1.April.2005 Link til dette innlegget Svart 1.April.2005 Har en kjenning som sliter med akkurat samme problemet selv om han ikke har Volvo... Han bruker en dieseldrevet vannvarmer en halvtimes tid før start og det fungerer helt glimrende, kjapp start og ingen røyk. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Arnstein Svart 1.April.2005 Link til dette innlegget Svart 1.April.2005 Jøye meg. Det høres nærmest ut om som om det er semidiesler dere har. Vi skriver jo vitterligen 2005 Oppfyring 1/2 time før start!! Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
bjoris Svart 1.April.2005 Link til dette innlegget Svart 1.April.2005 (redigert) Jeg har en 41B motor som i fjor hadde olje og oljerøyk fra veivfilteret og mye svartrøyk når vi hadde båten i plan (også på lett marsjfart). Jeg fikk en takstmann til å se på dette som tok saken videre til flere Volvo-eksperter. De var alle enig om at motoren antakelig var utslitt (gjennomslag). Ved full belastning ca 15 minutter røyk det fra veivhusfilteret som en liten kokende panne med vann. På marsjfart, ca 600 o/min under topp da var det litt røyk fra v.filteret, men mye mindre enn på fult. Jeg har nå fått motoren overhalt (garanti) og snakket i går med han som hadde overhalt motoren. Han sa at den var generelt litt mer slitt enn det som er grensen for overhaling og derfor tok de total innvendig overhaling (lager, stempler, st.fjører, foringer*6 etc). Samt alt annet som ikke fungerte 100%. Videre skal ventilene slipes og dysene måtte byttes da de var rustet fast. Dette siste er ikke gjort i skrivende stund. Poenget er at denne motoren varierte veldig med hvor lang tid det tok å starte den. Jeg fikk på slutten i fjor en mistanke om at dette var varierende med tankinnholdet. Lite diesel virket som å gi lengre starttid ca 10-15 sekunder. Med fulltank slo den stort sett inn på 2-3 sekunder og gikk etter relativt kort tid helt fint. Det var aldri problem når motoren var varm eller hadde vært i gang samme dag. Det var ikke enkelt å oppdage at den var utslitt. Hadde ikke denne motoren hatt veivhusfilter hadde jeg aldri oppdaget dette. Veivhusfilteret gikk tett og tettet derfor luftfilteret (som står like ved). Dette har nå blitt endret på P-versjonen... Vi fikk mye oljerøyk inn i båten og miste nesten all motorkraft. Det var etter denne hendelsen jeg begynte å etterforske saken som nå har fått en veldig god løsning takket være ScandBoat sin gode kundebehandling. De gir garanti på bruktbåter og HOLDER den også:) Min motor skal ikke ha gått mer enn ca 1200 timer, men de fant ut at motoren allerede hadde vært demontert en gang og antakelig fått ny oljepumpe. Det kan derfor være at den hadde mistet oljetrykket og dermed fått stor slitasje i den forbindelse. Normalt skal jo disse motorene gå MYE lengre før de må overhales (1990 modell) Venter nå veldig spent på om motoren starter lettere og får mer turtall (den hadde litt lite ca 3700 på topp). Mulig jeg likevel må skifte propeller, men håper det er mer futt nå med nye dyser og ventiler etc... Det bør også nevnes at motoren ikke brukte olje eller røyk mye blått (bare svartrøyk under belastning). Jeg trodde jo at en slitt motor brukte olje og startet dårlig også når den var varm, men slik var det altså ikke på min. Redigert 1.April.2005 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Arejane Svart 1.April.2005 Link til dette innlegget Svart 1.April.2005 Jeg har en Cummins som er treg å starte under 5 gr. For å lette starten tar jeg en slange fra den ene luftdysen fra varmeanlegget, og blåser varmluft mot etterkjøleren. Etter ca ett kvarter så starter motoren mye lettere. Dette blir "nesten tilsvarende" kaldstartsystemet til Cummins som er basert på forvarming av innsugningsluften med et varmeelement på 12/24 V, som ikke er montert må min motor. Sitér dette innlegget Mh Arejane Link to post
GeirFrode Svart 3.April.2005 Link til dette innlegget Svart 3.April.2005 De eneste egentlige forskjellene er kompresjonsforhold og dyser. (et tredje element er en tilhørende justering av dieselpumpa for tilpasning til dysene, men dette er egentlig uvesentlig i denne sammenheng) . Skal man bli kvitt problemene synes en konvertering til B som den eneste løsningen. <{POST_SNAPBACK}> Nå skal ikke jeg utgi meg for å være noen ekspert på Volvo, langt derifra. Men jeg var tilfeldigvis innom Volvoforhandleren i Son her om dagen, og kom til å spørre litt om disse motorene. Karen der sa at det var mer eller mindre problemer med alle A-motorene, og at Volvo en gang i tiden hadde gått ut og tilbudt ombygging av motorene til B-versjon kostnadsfritt for eieren. Allikevel var det så mange som 700 båteiere som ikke hadde tatt i mot tilbudet! Det er vel disse motorene som vi sliter med i dag da antagelig.Ombyggingen gikk ut på skifte av topp, stempler, dyser og pumpe. M.a.o. total utskifting av alt som har med forbrenningen å gjøre. Total kostnad pr motor var ca 60000,- sa han. Ikke vet jeg, men jeg synes det er rart at ikke flere tok i mot tilbudet om ombygging av motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Dragon Svart 11.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2010 Hei alle! Låner denne gamle tråden. Etter å ha slitt med lufting av dieselsystemet, har jeg fortsatt kaldstartvansker. Jeg har diesel helt fram til dysene, også når den har stått noen dager. Når jeg har tenkt meg om litt, så har jeg vel bestandig gasspådrag ved kaldstart (noen desperate forsøk med bånn gass). Kan dieselmotoren (KAMD42P-A) bli "rå" på lik linje med bensinmotoren? Mvh Dragon Sitér dette innlegget Link to post
Regina III Svart 11.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2010 I en rå bensinmotor har tennpluggene "drukna" og klarer ikke å gi tenning. Det problemet slipper du på en diesel. Det høres ut som du fortsatt sliter med luft i systemet. Det skal nesten ingen til til før du får startproblem, selv om gange er helt ok når du først får start. Kilde til slik luftinntrengning kan være ekstremt vanskelig å finne. En måte er å lage en testtank av ei kanne og en slange. Plasserer du kanne lavt vil du får undertrykk slik at lekkasjeluft slipper inn. Ved å koble til på forskjellige punkter mellom tank og dieselpumpe kan du finne hvor problemet oppstår. Ved å plassere kanna høyt får du overtrykk og ingen luftinntrengning, men derimot hvis du er heldig, kan du kanskje se diesel lekke ut der feilen er. Sitér dette innlegget Link to post
Dragon Svart 24.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2010 (redigert) Det skal nesten ingen til til før du får startproblem, selv om gange er helt ok når du først får start. Den går så fint som bare det når jeg først har fått start. Etter den har stått i noen få minutter, starter den som den skal. Dagen etter: . Da er det på'n igjen. Full guffe med lading på alle tilgjengelige batterier. Helt dødt. Etter mange forsøk og en times tid med hvile og lading, starter den greit. Hvis det er luft mellom grovfilter og innspr.pumpen, vil ikke dette bli borte etter en tur utpå? Har byttet pakninger i alle koblinger der, men har ikke sjekket fra grovfilter (Racor) og tilbake til tank. (Lagt til: Har varme i motorrommet.) Dragon Redigert 24.Februar.2010 av Dragon (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.