Jump to content

Hvor lett bør en dieselmotor starte?

kringeland

Recommended Posts

1. Slitte dyser. De slever og forstøver ikke dieselen til en homogen og findråpet blanding med luften. Dysene må overhales. Dette utføres av de fleste dieselelektriske verksteder. Trenger ikke å oppsøke et dyrt båtverksted for og utføre dette. Re-innstallering kan være litt vanskelig da kopperseter kan skades ved feil monteringsmetode.
  2. Slitte stempler/oljefjærer med lav kompressjon som resultat. Ofte i kombinasjon med pkt 1. for eldre motorer. Skikkelig motorsjau for å rette opp, dvs full motoroverhaling.

Over hvor lang tid utvikler disse problemene seg da?

Har en AQAD40B som ble en hel del mer tungstartet utover høsten, så jeg har tenkt at dette skyldes i første rekke dårlige glødeplugger... Har en utsjekk-plan når det vårest litt mer..

Noen motorer er konstruert for å ryke. Ikke akkurat det at konstruktørene bevisst har hatt dette som et mål men noen motorer er slik selv som nye. For noen få år siden var jeg å prøvekjørte en båt med fabrikkny Ford, ikke noe overhalt e.l. men ny fra fabrikk. Den røyk som en Volvo av verste sort den og...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
Over hvor lang tid utvikler disse problemene seg da?

Har en AQAD40B som ble en hel del mer tungstartet utover høsten, så jeg har tenkt at dette skyldes i første rekke dårlige glødeplugger... Har en utsjekk-plan når det vårest litt mer..

Det er ikke så lett å si. Ofte kommer symptomene mer til syne i kaldt vær. Sjekke glødeplugger er ikke dumt.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

• 2 uker senere...
Sjekke glødeplugger er ikke dumt.

Fant 2 tvilsomme glødeplugger, den ene målte jeg til 36 kOhm og den andre fikk jeg ikke utslag i det hele tatt på. De fire andre målte jeg til 0,9 Ohm. Så da får jeg håpe at nye plugger løser problemene..... Er det nok å kun bytte de dårlig pluggene eller bør man bytte alle?

Jeg har 2 stk TMD 47 fra 1969! om bord.

Styrbord motor har akkurat fått helt nyoverhalt dieselpumpe med alt av stempler osv byttet, samt helt nye dysespisser.

alt av filter, slanger, fødepumpe er nytt, tanker er rengjort osv

Verkstedet som overhalte pumpen fortalte med at det denne pumpen var ille og måtte overhales ( noe jeg også hadde regnet med. )

Nå har jeg kjørt den litt i båsen og det er ikke så veldig stor forskjell på røyken. Den ryker lett hvitt uansett..

Men motoren virker vesentlig kvikkere.

Starter lettere (2 sek med kaldstart inne og 5+ i maskinrommet) men tar sikkert 10-20 sek uten kaldstart, det er ikke gløding..

Ved varm motor er det kun en runde som skal til..

Så jeg har vel slått med til ro med at noen motorer kanskje ikke er helt røykfrie? (Skal prøve QMI motorbehandling til sommeren og se om det gjør noe utslag...)

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Min FordSabb 2722 treng sjeldan meir enn 1-2 sekund snurr på startaren før den startar. I og med at eg jobbar turnus og er vekke 4 veker i slengen er det periodar den står ei god stund.

Men sjølv når det var på det kaldaste med plenty minusgrader starta den meget lett etter å ha stått i 6 veker. So vidt eg veit har den ikkje gløding.

Ei ørlita røyksky dei første sekunda etter start, ellers so og sei røykfri:)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...