eirikrab Svart 7.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2010 Slitte dyser. De slever og forstøver ikke dieselen til en homogen og findråpet blanding med luften. Dysene må overhales. Dette utføres av de fleste dieselelektriske verksteder. Trenger ikke å oppsøke et dyrt båtverksted for og utføre dette. Re-innstallering kan være litt vanskelig da kopperseter kan skades ved feil monteringsmetode. Slitte stempler/oljefjærer med lav kompressjon som resultat. Ofte i kombinasjon med pkt 1. for eldre motorer. Skikkelig motorsjau for å rette opp, dvs full motoroverhaling. Over hvor lang tid utvikler disse problemene seg da? Har en AQAD40B som ble en hel del mer tungstartet utover høsten, så jeg har tenkt at dette skyldes i første rekke dårlige glødeplugger... Har en utsjekk-plan når det vårest litt mer.. Sitér dette innlegget Link to post
snod Svart 7.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2010 det røyk når det var nytt også.. Jeg hadde en VP MD7A fra 1974 som ikke røyk i det hele tatt. Kaldeste kaldstart var en gang i februar når temperaturen akkurat kom over 0. Riktignok hadde jeg akkurat skiftet dyser... Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 7.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2010 Noen motorer er konstruert for å ryke. Ikke akkurat det at konstruktørene bevisst har hatt dette som et mål men noen motorer er slik selv som nye. For noen få år siden var jeg å prøvekjørte en båt med fabrikkny Ford, ikke noe overhalt e.l. men ny fra fabrikk. Den røyk som en Volvo av verste sort den og... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Arnstein Svart 7.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2010 Over hvor lang tid utvikler disse problemene seg da? Har en AQAD40B som ble en hel del mer tungstartet utover høsten, så jeg har tenkt at dette skyldes i første rekke dårlige glødeplugger... Har en utsjekk-plan når det vårest litt mer.. Det er ikke så lett å si. Ofte kommer symptomene mer til syne i kaldt vær. Sjekke glødeplugger er ikke dumt. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
Bartesam Svart 7.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2010 Mine Forder ryker på tomgang, men ikke under gange. Er bare slik de er, og dette er mekaniske styrt innsprøytning, ikke elektronisk Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
eirikrab Svart 16.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2010 Sjekke glødeplugger er ikke dumt. Fant 2 tvilsomme glødeplugger, den ene målte jeg til 36 kOhm og den andre fikk jeg ikke utslag i det hele tatt på. De fire andre målte jeg til 0,9 Ohm. Så da får jeg håpe at nye plugger løser problemene..... Er det nok å kun bytte de dårlig pluggene eller bør man bytte alle? Sitér dette innlegget Link to post
Majali Svart 17.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2010 Jeg har 2 stk TMD 47 fra 1969! om bord. Styrbord motor har akkurat fått helt nyoverhalt dieselpumpe med alt av stempler osv byttet, samt helt nye dysespisser. alt av filter, slanger, fødepumpe er nytt, tanker er rengjort osv Verkstedet som overhalte pumpen fortalte med at det denne pumpen var ille og måtte overhales ( noe jeg også hadde regnet med. ) Nå har jeg kjørt den litt i båsen og det er ikke så veldig stor forskjell på røyken. Den ryker lett hvitt uansett.. Men motoren virker vesentlig kvikkere. Starter lettere (2 sek med kaldstart inne og 5+ i maskinrommet) men tar sikkert 10-20 sek uten kaldstart, det er ikke gløding.. Ved varm motor er det kun en runde som skal til.. Så jeg har vel slått med til ro med at noen motorer kanskje ikke er helt røykfrie? (Skal prøve QMI motorbehandling til sommeren og se om det gjør noe utslag...) Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
Sjeldenutpå Svart 17.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2010 Startet min fordsabb i går. 2 desember var sist gang. Batteriene har hatt vedlikeholdslading, og var fulle. Utetemperatur var 2 grader. Full gass og inn med kaldstart-knappen. Tok ca 1sek å starte Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Arnstein Svart 17.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2010 Er det nok å kun bytte de dårlig pluggene eller bør man bytte alle? Skulle ikke være nødvendig å bytte annet en de dårlige. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
magnumlars Svart 17.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2010 Min FordSabb 2722 treng sjeldan meir enn 1-2 sekund snurr på startaren før den startar. I og med at eg jobbar turnus og er vekke 4 veker i slengen er det periodar den står ei god stund. Men sjølv når det var på det kaldaste med plenty minusgrader starta den meget lett etter å ha stått i 6 veker. So vidt eg veit har den ikkje gløding. Ei ørlita røyksky dei første sekunda etter start, ellers so og sei røykfri:) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.