Jump to content

Hvor lett bør en dieselmotor starte?

kringeland

Recommended Posts

Mine volvo aqad41a uten gløding må jeg kjøre ca 30 - 40 sek på starteren når de er kalde.

Noen som har erfaringer å bidra med ?

Hvis motoren din er i orden, skal den starte i løpet av noen få sekunder. Har du startbatteri som gir nok startstrøm? (har ingen ting med kapasitet å gjøre). Jeg merket enorm forskjell da jeg byttet til Optima batteri for 13 år siden (ingen planer om nytt batteri foreløpig). Husk at en dieselmotor uten glødeplugger er avhengig av temperaturen som oppnås bare ved trykkøkningen for å tenne. Hvis motoren går for sakte rundt i startprosessen, vil denne varmen lett lekke til omgivelsene og dermed blir motoren vanskeligere å starte.

Eivind

vil ikke dette bli borte etter en tur utpå?

men har ikke sjekket fra grovfilter (Racor) og tilbake til tank.

Jo det er netopp det som er saken. Etter at du har fått fjernet luften gjennom en trøblete startprosess går motor fint, og starter fint helt til det har gått så lang tid at ny luft har kommet inn.

Feilen kan selvsagt også ligge mellom filter og tank, eller i filteret.

Har du full tank får du sannsynligvis et bitte lite overtrykk i ledningene og eliminerer problemet helt til tanknivået igjen har blitt lavt og luft igjen kan komme inn.

Som sagt, årsaken kan være plundrete å finne. Kanskje like lett å bytte ut mistenkte kilder.

(Eivind: Du svarer på et 5 år gammelt innlegg)

Beklager, jeg overså datoen.

Viktig å ha et batteri som kjeppjager den starteren til å yte sitt beste. Når den får nok strøm, så starter motoren mye lettere for den får bra med turtall fra starteren. Jeg skal kjøpe 2 nye batterier til våren, og det blir noen store beist :smiley:

Et stort beist egner seg til forbruksbatteri, men du skal ha batteri som gir høy startstrøm, f.eks. Optima eller Exxide (det har forresten kommet endel nye AGM-batterier på markedet som gir høy startstrøm). Mitt Optima startbatteri har kapasitet på 50 Ah. Det holder i massevis.

Eivind

For at du skal få luft inn i dieselsystemet, så må du først skille mellom de to sidene av matepumpa(MP). Fra tank til MP er det sugeside, her kan vakuum oppstå. Fra MP til dyser er det trykk. Evt lekkasjer her vil sjølvsagt være diesel til omgivelsene.

Derfor blir det feil å ikkje sjekke fra racor til tank. Racor står alltid (helst)på sugeside for at separator i vannutskiller skal virke best.

MP kan inneholde feil, det finnest MP med gummimembraner, som kan lekke trykk forbi. Og det er grovsil i alle MP eg har vert borti. Nokre MP har stålmembraner, og de er sikrere. På installasjoner med racor er ikkje dette å rense sil, noko tema, pga filter i racor, men ellers så er sil i MP undervurdert i vårpussen. Pakninger på MP kan slippe falsk luft inn.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Skal kjøpe meg 2 stk 140A Caterpillar batterier nå til våren. De batteriene er helt råe, og de er beregnet kun å sparke ut mest mulig crancking power til starteren, men de er ikke så gode til forbruk :smiley:

Et stort beist egner seg til forbruksbatteri, men du skal ha batteri som gir høy startstrøm, f.eks. Optima eller Exxide (det har forresten kommet endel nye AGM-batterier på markedet som gir høy startstrøm). Mitt Optima startbatteri har kapasitet på 50 Ah. Det holder i massevis.

Eivind

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Den går så fint som bare det når jeg først har fått start. Etter den har stått i noen få minutter, starter den som den skal. Dagen etter: :nonod: . Da er det på'n igjen. Full guffe med lading på alle tilgjengelige batterier. Helt dødt. Etter mange forsøk og en times tid med hvile og lading, starter den greit. Hvis det er luft mellom grovfilter og innspr.pumpen, vil ikke dette bli borte etter en tur utpå? Har byttet pakninger i alle koblinger der, men har ikke sjekket fra grovfilter (Racor) og tilbake til tank.

(Lagt til: Har varme i motorrommet.)

Dragon

Det hører ut som du (også?) har eit batteri problem eller dårlig kontakter på kabelene.

Gammel slitt startmotor drar mye strøm og gir liten effekt dermed lite turtall=startproblem.

Halco 29 1992 - 2007

Bayliner 2855 2007 - ?

CB 66 Racer + div. hver onsdag

Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis.

ad41 er fryktelig mekanisk. ingen elektronikk overhode. Nesten så det blir kjedelig pålitelig :wink:

kanskje batteriet er problemet? Har du forsøkt å belastningsteste batteriet? Biltema har en slik tester til 449 kroner - eller så kan du låne min om du bor i nærheten. Utrolig kjekt å kunne teste batteriet på noen få strakser. En lader kan godt topplade batteriet ditt - men det hjelper ikke om det ikke tåler belastning

Sjekk også alle batteriklemmer etc.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Mine to 41B 1990 mod motorer starter lett om sommer'n , men nu når det er - 12 ute er dem litt treigere.SB starter ganske greit når du tar kulda i betraktning ,men BB motor går så treigt at jeg trudde startbatteriet var dårlig .Men dem bruker jo samme batteribank så ,da kan det jo ikke være det.Mistenker at starteren er full av dritt/støv ,noe som blir værre i kulda .Står SB motor å går litt så det blir litt varmere i motorrommet ,ja da kommer BB motor også . Litt utenfor tråden ,men tar det med .En i havna med samma motorer ,tok ut starter og den var full av dritt.Kunne helle støv/dritt ut av starteren ,etter den blei gjort rein å smørt opp.Da blei batteriet som nytt , da starteren fløy rundt som f... Tenkte det var greit å ta med , da det er under starting dette også .

Har foresten gløding av noe slag , da det er glødelampe rett før start på på nøkkelen.Ser voltmeter raser ned da den står på gløding ,men virker som det ikke hjelper stort .Kansje jeg holder den for kort tid , men har prøvd opp mot et minutt uten at det virka noe særlig.Kan jo være at det kun bruker strøm å ikke funker,men det klikker å bruker endel strøm .Så noe er det jo der da,har jo diskutert dette noen ganger men måtte bare ha det med her også :wink:

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Kommentar fra moderator:
Innlegget er satt usynlig da det ikke følger reglene for sitering.
Defa Warmup

Har jobba noko med caterpillar i fra 110-5100 hk. har STORE startproblem med alle lettbygde cat's i kulden. Har brukt defa warmup typen (vannvarmer) som er avbilda som nr 2 på link med stort hell på 30-34 motorer.

Vi brukte ofte å holde varmen fra en blåselampe (propanbrenner) foran innsuget. Da kom de med en gang. Ellers så starter GM'en min med en gang, uten røyk. Det er noe sofistikert over disse amerikanerene.

• 2 uker senere...
... kanskje opptil 1/2 minutt for så å gå helt greit. På såpass kort tid har jo ikke motoren opparbeidet særlig mye varme ...

Overflaten på de komponentene som omgir forbrenningsrommet, er ganske varme (200-300 grader) etter 30 sekunder, men det tar lengre tid før varmen når ut til godset utenfor. Det er imidlertid bare overflatetemperaturen og ikke temperaturen inne i godset som påvirker tennvilligheten.

Kan det tenkes at problemet skyldes dårlig kompresjon før smøreoljen på stempelringene og sylinderveggen blir varm nok til å flyte dit den skal og begynne å tette mot gjennomslag (som alltid forekommer de første omdreiningene)?

Er en god gammeldags dieselmotor (uten elekronisk dieselinnsprøyting) som er tungstartet, da er høyst sannsynlig en av følgende situasjoner årsaken:

1. Slitte dyser. De slever og forstøver ikke dieselen til en homogen og findråpet blanding med luften. Dysene må overhales. Dette utføres av de fleste dieselelektriske verksteder. Trenger ikke å oppsøke et dyrt båtverksted for og utføre dette. Re-innstallering kan være litt vanskelig da kopperseter kan skades ved feil monteringsmetode.
  2. Slitte stempler/oljefjærer med lav kompressjon som resultat. Ofte i kombinasjon med pkt 1. for eldre motorer. Skikkelig motorsjau for å rette opp, dvs full motoroverhaling.
  3. Dårlig dieseltilførsel. Kan være skitne filtre eller vann i diesel. Veldig lett å sjekke ut. I tilfelle dette konstateres, anbefales en skikkelig rengjøring av dieseltank og påfølgende utskifting av forfilter (om dette finnes) og hovedflilter.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Har igrunn stussa litt på dette med gammel diesel uten no form for elektonikk...Har sett at det er en del som klager over det samme problemet med røyk og ujevn gange ved kaldstart...Ifølge de som er av eldre årgang,og som har kjørt litt tyngre kjøretøy i begynelsen av 80 åra,har som regel sagt det samme om dette med røyk ved kaldstart og det er at sånn er det bare...Med andre ord det røyk når det var nytt også..Hvis en tenker litt logisk,så vil jeg tro at tennings tidspunktet blir litt senere ved kald motor,det er vel derfor en diesel går som et treskeverk når den er kald,en grunn til litt røyk.Pluss at ved kald motor så er vel ikke litt ubrendt diesel til og unngå med tanke på tempratur i sylindrene og godset rundt som nevt tidligere i tråden.Og en annen ting er at en motor i fra 70-80 tallet trolig har gått noen runder,og er kansje ikke 150% som den en gang har hvert...Men er det dermed sagt den kommer til havarere????Så lenge den starter uten no form for gløding,vil jeg ikke tro det er noe problem...Har selv en bmc 1500,vet ossen det er,pluss en mitsubishi pajero 2,5 td som har gått 325000 km.Akuratt det samme greiene ved kaldstart i 15 minus.Men mulig jeg er på jordet...

mvh christian

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...