2556cb Startet 2.Mars.2014 Link til dette innlegget Startet 2.Mars.2014 Akkuat i det jeg pumpet ned (håndpumpe) tenkte jeg i øyeblikket at at dette var kanskje litt mye papir på en gang.... og det var det. Var ikke mange pump før det var stopp. Tok av slangen ved toalettet og på septiktanken og prøvd med stakefjær fra begge ender, uten hell. Slangen er ca 5-6m lang og "papirproppen" er ca på midten. I desperasjon tømte jeg inn flytende plumbo i slangen, dette har stått i 1 døgn nå men fremdeles potte tett. Har noen erfaring med dette? Vil papiret løse seg opp etter en stund? (lettoppløselig papir fra Maritim) Alle tips og råd er høyt verdsatt, da jeg ser for meg marerittet med og skifte slangen gjennom flere skott og dårlig tilkomst under dørken. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 2.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2014 Slangen din er nok kraftig innsnevret pga. urinstein, og på det trangeste har nok papiret tettet det hele helt til. Dersom du har lest litt om dette her på forumet, vil du nok innse at slangen må ut. Kanskje du deretter kan få åpnet den med mekanisk bøying og slag, men er den først ute, ville jeg heller foreslå å montere ny slange selv om det er trangt å få det til. Velkommen i "tett slange klubben" forresten. Lars H. selvoppnevnt drittunge Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
BØstrøm Svart 2.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2014 He he. Jeg nektet å bøye meg for slangen, og hadde toalettbøtte i 2 uker i desember. Først helte jeg saltsyre i toalettet, og prøvde flere ganger om dagen å kjøre pumpen uten å tilføre vann. Til slutt måtte jeg øse ut "dritten" og nøytralisere. Klarte imidlertid å spyle opp og stake meg gjennomgang etter dette. Har som deg noen meter med slange, og proppen satt 1,5 meter inne i slangen. Nå spyler jeg med masse vann etter toalettbesøk, og kommer til å ta saltsyrestuntet forebyggende dann og vann. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 2.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2014 Saltsyre løser opp kalk til en viss grad, men er slangen din helt "forkalket" på innsiden, er det bare å bite i det sure eplet og demontere den. Finn frem klesklype og et skrujern og sett i gang. Så kaster du den gamle og kjøper en ny slange! Spyler man med saltvann, er dette ikke til å unngå. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Roger jo Svart 2.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2014 (redigert) Siden du har demontert slangen ved tanken, så den grodd ut? Var det mye vann i slangen mister Plumbo`n effekten. Kan du låne en vakuum støvsuger så kan du tre inn en tynnere slange og suge ut veska. Og prøve med en frisk skvett plumbo. jeg loddet på en flaskekork åpner på en stake fjær og skrudde ut proppen litt og litt en gang. Og Gå over til Lambi 100 % nyfiber det løser seg opp. http://www.systemrens.no/ har også løsningen på Grodde rør. Denne burde gjøre susen https://www.bad.no/produkter/ror-og-deler/avlopsror-og-deler/stakefjaer-7-5-x-6mm/ Må du skifte slange så kople de sammen før du trekker ut den gamle. Redigert 2.Mars.2014 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Ms Fortuna Svart 2.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2014 Plumbo har dessverre liten nytte her, jeg er og temmelig sikker på at dette er urinstein, og det er som betong, knapt noe middel som faktisk får løsnet opp i det når det har satt seg. Det er nok som sagt over her den eneste løsningen å få dratt ut slangen og byttet den. Gjorde det samme selv på vår Saga forrige sesong etter at alt ble potte tett. Man kan være forbyggende for å unngå at dette skjer, men har det først skjedd er det som ordet sier, helt stein.... Takk og lov så var dette en enkel jobb på Saga, og tok en times tid med ut og inn med ny slange. Sitér dette innlegget Link to post
2556cb Svart 2.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2014 Skal gjøre et siste forsøk i morgen. Har en vakuum/industristøvsuger på jobben jeg kan låne. Har også mistanke om at proppen sitter fast på det laveste punktet, der det antageligvis er mest urinstein. Skal se om jeg kommer til det med en hammer og dunke det løst. Sitér dette innlegget Link to post
Murphy's law Svart 2.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2014 Trykkluft på? Sitér dette innlegget VHF, LRC, D5L/A Link to post
Petter-B Svart 2.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2014 En annen god i ide er å anskaffe Tankette Sanitærdispenser fra Seatronic. Den løsner også plakk inne i slangen. Har selv kjøpt en rimeligere variant i Tønsberg som skal ha samme effekt. Det forhindrer jo ikke papirsyndromet, men holder slangene rene. Sitér dette innlegget Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig.. Link to post
Seasu Svart 2.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2014 (redigert) Prøv stakefjær til å sette på drillen. Bytt så slangen hvis du får tømt etter dethttp://www.biltema.no/no/Bygg/VVS/Verktoy-og-tilbehor/Avlopsrenser-86037/ Redigert 2.Mars.2014 av Seasu (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 2.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2014 Finnes det ikke egnede skjøtestykker for septikkslanger? 5-6 meter blir noen tusen kroner for ny slange. Om den ikke lukter så er det vel verdt å fikse. Trekk ut slangen, stikk inn noe som er egnet til å måle hvor langt inne proppen sitter, mål ut på utsiden hvor proppen er. Kapp slangen, skjøt inn ny slangebit om nødvendig pga lengden, og monter. -bare er forslag uten rot i erfaring. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 2.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2014 En annen god i ide er å anskaffe Tankette Sanitærdispenser fra Seatronic. Den løsner også plakk inne i slangen. Har selv kjøpt en rimeligere variant i Tønsberg som skal ha samme effekt. Det forhindrer jo ikke papirsyndromet, men holder slangene rene. Kan ikke se at dette stoffe skulle inneholde syre for å løse opp kalk (urinstein). Det eneste slike saker gjør er å gi litt godlukt hver gang du spyler ned. Å forebygge oppbygging av urinstein oppnår du ved jevnlig å helle i en dasj 35% husholdningseddik. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Sjeldenutpå Svart 3.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2014 Finnes det ikke egnede skjøtestykker for septikslanger? 5-6 meter blir noen tusen kroner for ny slange. Om den ikke lukter så er de .... Joda :-) slangene kan skjøtes , men skjøt er samleplass for urinstein og plugger / propper i systemet, så man forsøker å unngå det. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Roger jo Svart 3.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2014 Side slangen er frakoplet i begge ender ville jeg kjøpt systemrens og laget et opplegg med en pumpe. og sirkulert. https://baatplassen.no/bildearkiv/1/1906/septikslange2.jpg Men først må du få ut proppen. En 1,5 til 2mm tykk piano-trå og en drill burde også fungere. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
marius Svart 3.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2014 (redigert) Bytt den, enkelt og greit. Har ennå tilgode å oppleve at noen har greid å få septikslangen tilstrekkelig ren av urinstein. Monter ny slange og forebygg ved å bruke en skvett 35% eddik i sesongen. (Takk til Lars H) Dassjobber i båter inngår under jobber jeg konsekvent sier nei til å hjelpe bekjente, rett og slett fordi det må forebygges. Selv forebygger jeg med eddik, og hele opplegget sjekkes grundig hvert år. Har feks.nettopp byttet pumpehus på doen, sjekket i samme slengen hele opplegget så godt det lot seg gjøre uten å demontere alt i fillebiter. Redigert 3.Mars.2014 av marius (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
2556cb Svart 3.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2014 Ok, må nok bøye meg for overmakten. Slangen har vunnet. Etter 3 dager med jobbing, i dag med stakefjær og drill fant jeg ut at slangen flere steder er ganske gjenngrodd med urinstein. Om jeg hadde klart og få proppen løs er det vel bare snakk om tid til neste gang. Bedre og skifte nå enn at dette skjer igjen midt i ferien. Ser at du Marius forebygger med eddik. Tømmer du bare ned i litt og lar det stå i slangen eller hva? Tenker litt på om jeg skal skifte til el-toalett i samme slengen. Noen synspunkter der? Sitér dette innlegget Link to post
marius Svart 3.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2014 Pleier å tømme en liten skvett i skålen og ta et kort pump for å få eddiken i slangen rett før jeg kryper til køys om kvelden, har jo ingen garanti for effekten av det men det koster jo ikke all verden uansett. Dette er min første båt med el.toalett og jeg har nå hatt den i 4 år, vurderte faktisk å bytte til Jabsco manuell men lot det være fordi jeg da måtte bytte til 38mm septikslange. Fordelen med el. er jo at alt blir kvernet opp, men det bråker fælt og bruker mye strøm. Synes selv at vanlig pumpedo som vi hadde tidligere var vel så greit. Hvis du velger å bygge om til el bør du ta med i regnestykket det du sparer på mindre slangedimensjon mellom do og tank. Sitér dette innlegget Link to post
H80 Svart 3.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2014 Etter å ha lest denne (drit)tråden frister det veldig å være føre var, og bytte slangen fra toalett til septiktank før toalettet tas i bruk for sesongen. Det kan jo være litt ekkelt med rester av glykol og sanitærvæske, men alternativet blir fort verre...Hvordan er det med slangen som går fra septiktanken og ut i sjøen? Er denne like utsatt for urinstein som slangen fra toalettet? Jeg har en Fenix og tømmer tanken med en membranpumpe. Jeg synes det er ganske mye motstand når jeg pumper. Jeg tror dritten renner ut gjennom en gjennomføring i akterspeilet, men er ikke sikker på dette. Jeg har bare hatt båten i en sesong, og har hittil tømt tanken under diskresjon. Typisk i motvind mens de har sett en annen vei. Bør jeg bytte slangen _fra_ septiktanken også, mens jeg er i gang? Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 3.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2014 2556cb vær glad du må gjøre jobben nå. Septikkslange skifte og annet vedlikehold av septikksystemet er noe som hører den kalde årstiden til. Betraktelig mye bedre å holde på med det en sur mars dag, enn en brennhet Juli dag. En grei jobb nå, en skikkelig dritt jobb i varmen Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Roger jo Svart 3.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2014 (redigert) Jeg testet systemrens i dag, den var effektiv 3 mm belegg var vekk på 2 timer. Redigert 3.Mars.2014 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Mariell Svart 4.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2014 Regner med at du mener Systemrens Septi, Roger-jo?. Hvor får menigman tak i det stoffet? Er vel en annen sammensetning enn Systemrens for behandlig av kjølesystemet på motor? Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
NilsPils Svart 4.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2014 Eddik er sikkert bra mot urinstein. Men hvorfor ikke spyle etter med mye vann hver gang, så slangene ikke blir stående med urin? Saltvann er gratis, og når du er utaskjærs er det vel bare å la det gå rett tilbake til naturen uten å fylle opp septiktanken? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Roger jo Svart 4.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2014 Regner med at du mener Systemrens Septi, Roger-jo?. Hvor får menigman tak i det stoffet? Er vel en annen sammensetning enn Systemrens for behandlig av kjølesystemet på motor? Du har helt rett Mariell jeg kjøpte det under navnet “Termorens” for mange år siden. TermoRens AS. Besøksadresse: Bjørnstadkroken 5, Skien. Postadresse: Postboks 2535 Kjørbekk, 3702 Skien. Telefon: +47 35 59 21 77 http://www.termorens.no/ http://www.termorens.no/upload/files/ecoonline1236248925.pdf Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Stiffler Svart 4.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2014 Dette produktet er brukt på skip for å hindre oppbygging av urinstein: http://wssproducts.wilhelmsen.com/marine-chemicals/cleaning-and-maintenance-1/bio-chemicals/gamazyme-tds/ Det må da finnes et tilsvarende produkt til det private marked som fungerer? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 4.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2014 Og hva sier produsenten at produktet inneholder? Jo: Gamazyme Toilet Descaler is based on weak acids. . . . . Altså svake syrer! Jeg tror faktisk at andre svake syrer som eddik, sitronsyre osv er like effektivt (og sikkert mye billigere). Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.