Tango30 Svart 4.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2014 Det kan hende at det har blitt nevnt før i denne tråden, men Gamazym BTZ er det beste middelet å forebygge/ fjerne urinsten. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 4.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2014 Jeg bruker systemrens en gang i blant slik at det ligger i slangen fra sn helg til den neste. Så heller jeg alltid ferskvann i do når vi fortøyer etter tur, da står det alltid ferskvann i slangesystemet. Systemrens står tilgjengelig om bord slik at når jeg mer tregheten i nedflushingen er det på tide med en liten blanding. Har t sted hvor det har lett for å samle seg litt sedimenter Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 4.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2014 Vanlig systemrens virker godt på septik. Har hatt ute septikmåleren et par ganger - blir blank og fin etter noen dager i blandingen. Sitér dette innlegget Link to post
Jan E. Svart 4.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2014 (redigert) Vil ikke slike stoffer knekke de gode aerobe bakteriene i tanken, slik at lukt vil øke? Vil tro alt har pluss og minus. På jobb gis det en gang i mnd ut en ca 100ml pose med blått pulver. Skal hives i vakumtoalettet, og begynner å bruse. Når brusingen avtar skal en skylde det ned. Må kanskje huske å sjekke databladet på det neste gang. Redigert 4.Mars.2014 av Jan E. (see edit history) Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
Mariell Svart 4.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2014 Det kan hende at det har blitt nevnt før i denne tråden, men Gamazym BTZ er det beste middelet å forebygge/ fjerne urinsten. Det er jo ett \Willhelmsen (Unitor) produkt. Eneste vi får lov å bruke i toaletteten ombord. Ødelegger ikke bakterie floraen i septik tanken. Er bare ett men.. Selges dette til privatpersoner? Literprisen er vel også 6-8 gangen i forhold til 35% eddik. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
2556cb Svart 4.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2014 Eddik er sikkert bra mot urinstein. Men hvorfor ikke spyle etter med mye vann hver gang, så slangene ikke blir stående med urin? Saltvann er gratis, og når du er utaskjærs er det vel bare å la det gå rett tilbake til naturen uten å fylle opp septiktanken? Vi er en familie på 4 slik at hvis alle skal bruke mye vann blir tanken på 70 liter fort fyllt opp. Skal man ligge i 3-4 dager i ro må man spare på vannet. Også når man ligger i uthavn er det ikke alltid det passer seg og tømme septikken med badene unger og båter i nærheten. Men når vi kommer utpå blir selvfølgelig systemet grundig spylt igjennom. Sitér dette innlegget Link to post
Balcony Svart 4.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2014 (redigert) Bruk rørrenser på høyttrykksvaskeren. Fantastisk effektivt. Det finnes forskjellige dimensjoner på spyledysa hos de forskjellige spylerne. Kærcher sin har ikke stråle fremover og den er også litt stor. Tror Nilfisk har en bra rørrenser. Redigert 4.Mars.2014 av Balcony (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 5.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2014 Vi er en familie på 4 slik at hvis alle skal bruke mye vann blir tanken på 70 liter fort fyllt opp. Skal man ligge i 3-4 dager i ro må man spare på vannet. Også når man ligger i uthavn er det ikke alltid det passer seg og tømme septiken med badene unger og båter i nærheten. Men når vi kommer utpå blir selvfølgelig systemet grundig spylt igjennom. Lag deg en vender så bimmelim gå rett i sjøen. Da kan du skylle med så mye vann du orker og dermed unngå urinstein i slangene. Dessuten flerdobler du brukstiden på septiktanken før den må tømmes. Sitér dette innlegget Link to post
2556cb Svart 9.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2014 Da var slangen skiftet. Sendte junior inn på de trange stedene, han er litt smidigere enn meg. Har også lagt den litt mer tilgjengelig om problemet dukker opp igjen, noe jeg håper ikke skjer i min tid med båten. Da er det bare og passe på og kjøre rens av og til. Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 9.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2014 Ser at du Marius forebygger med eddik. Tømmer du bare ned i litt og lar det stå i slangen eller hva? Tenker litt på om jeg skal skifte til el-toalett i samme slengen. Noen synspunkter der? Mitt tips er å beholde den analoge dassen. Mindre som kan gå galt og bruker vesentlig mindre vann enn en elektrisk. Dessuten bruker den ikke strøm. Ang eddik, er det smart i de periodene du har septik på tanken. Eddik er syre og kan forebygge dannelse av urinstein, men neppe fjerne noe. OM det er slik at du kun bruker båten i helger, kan jeg tipse deg om at det smarteste du da gjør med en dass, er å selvfølgelig tømme den før dere legger til på søndagen, men SÅ... lukk spjeldet ut og fyll tanken ca 1/3-del full med ferskvann. Stillestående saltvann lukter skikkelig mjærda etter noen dager, urin og saltvann lager urinstein og ferskvann har du på brygga. På vei ut (mer enn 300 meter), tømmer dere septikken på nytt og har en luktfri septik hele helgen. Legg merke til at det ikke er nevnt et eneste kjemisk produkt. Det trenger du nemlig ikke om du fyller opp med ferskvann før du forlater båten på søndag. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.