Jump to content

Erfaring med gassdrevne kjøleskap?


paxo

Recommended Posts

Heisan.

 

Jeg har selv ingen erfaring med gasskjøleskap i båt, men skal innstallere dette i løpet av våren. Jeg bruker gass på hytta, er meget godt fornøyd med det.

 

Pass på at du får tak i såkalt "krengekjøleskap". Maritim som normalt har alt til båt, har ikke dette. Det finnes vistnok et firma i Bergen som fører det (husker ikke navnet).

 

Ta gjerne å fortell oss hvordan det går, for dersom du ser på emneregisteret, er der skrevet side opp og side ned om gasskjøleskap i båt tidligere, slik at det er mange som er nysgjerrige på dette.

Link to post
Share on other sites

Har også kjøpt gasskjøleskap som skal monteres.

 

Det som gjør at maritime butikker ikke selger dette er etter det jeg har forstått ikke lov å ha gassdrevet kjøleskap i båt.

 

Har hatt i begge bussene og dette har fungert veldig bra. Det kunne hende at det slukket under fart men var ikke ofte.

 

 

Johnny

Link to post
Share on other sites

Har noen erfaringer med dem?

Forbruk?

Ventilasjonsbehov?

Virkningsgrad etc?

[

Elektrolux gass/12V/220V-skapet mitt har sitti i båten min i 21 år og jeg har 6års bare god erfaring med det. Treigt å få kaldt, så jeg kjører det som regel i gang på 220V. Slingreproblemene andre nevner har jeg aldri sett noe til. Eneste lille problemet jeg har sett er at døra til skapet ved siden av kjøleskapet må lukkes igjen med litt varsomhet. Slenger jeg den igjen slukker skapet. Helt OK at utstyret ombord har litt sjel og sine små særegenheter.

Jeg avrimer ca hver 3uke.

 

Båten min er verftsbygd og skapet er satt inn av dem så jeg vet lete om krava til ventilasjon. Det er romslig bak skapet mitt og jeg har ventilasjon gjennom skutesida.

 

Forbruk: Hakke peiling. Det bruker av samme flaska som VV-bereder, 6 kokebluss og varmeanlegget, og jeg har aldri målt. Ofrer det egentlig ikke en tanke. Har aldri flate batterier pga kjøleskap!!!! Det betyr mest for meg. Har alltid ekstra flaske med.

 

Virkningsgrad ved gassdrift; Har ingen tørre tall å komme med, men jeg er rimlig sikker på at det ligger langt under strøm, men som nevnt over er det uvesentlig for meg.

Link to post
Share on other sites

Virkningsgrad ved gassdrift; Har ingen tørre tall å komme med, men jeg er rimlig sikker på at det ligger langt under strøm, men som nevnt over er det uvesentlig for meg.

<{POST_SNAPBACK}>

Uten at jeg heller har tørre tall så er jeg helt sikker på at virkningsgraden er LANGT dårligere enn kompressorskap men likevel blir det ikke mange kronene av det i løpet av en sesong. Om en driver et absorbsjonsskap på gass eller strøm burde det ikke gi særlig forskjell i virkningsgrad.

 

Jeg har tidligere hatt en Electrolux kjøleboks og så vidt jeg minnes gikk der med en 6(?)kg gassflaske i løpet av sesongen som er noen uker i ferien og MANGE helgeturer hele sommerhalvåret.

 

En ting å være oppmerksom på er at kjøleboksen ikke har termostat ved gassdrift, kun ved strømdrift. Vet ikke hvordan det er med nye kjøleskap nå til dags men slik jeg brukte boksen min stod den på full fres så lenge jeg var i båten/på tur og på minimum ellers og det virket helt perfekt. Om den går på fullt i lengre tid uten å få i seg litt lunken mat blir fort double-ice :drink: til triple-ice :lol::lol::lol:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Fyttirakkern for et forbruk. 2,6kWh i døgnet ved 230V. 260Ah i døgnet i snitt ved 12V eller eventuelt 270g propan. Dette er for drøyt for et 103 liters kjøleskap. Mitt 85 liters Isotherm med Danfoss kompressor bruker ved de samme testforhold 0,9A i snitt, Det gir omlag 22Ah i døgnet. Godt under en tidel av denne gassbomba som trenger skroggjennomføringer til luftinntak og til eksosutslipp. Og som sikkert koster det hvite ut av øyet.

 

Nei takk er min mening. Et ekstra batteri i fritidsbanken og problemet er løst uten gass.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...