Jump to content

Kan ny båt ha samme navn?

Frehau

Recommended Posts

Hos oss er det Astor hver gang vi har byttet båt. Helt uproblematisk og uten overtro. :)

Mulig jeg husker feil, men hadde ikke du en tråd her på forumet om den samme problemstillingen da du kjøpte den skuta du nå har?

For egen del synes jeg det er helt problemfritt å benytte samme navn igjen og igjen og ....

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Jeg ser jo humoren i MT Pockets, men blir det ikke litt merkelig å bruke MT som prefiks på en fritidsbåt?
synes du? Har ikke tenkt så mye på det. Det viktigste er at om jeg tar bort emblemet, så har det vært på båten i 15 år. Så det vil nok alltid synes om jeg tar det bort. MT kan jo være MotorTrawler;-) .

Men "tomme lommer" funker fint for meg.

Drev med dykking en gang i tiden. På Hankø skulle vi besiktige kjettingen til brygga. Der lå det en diger båt som het B/M Pus. Eieren hadde det virkelig moro når han forklarte navnet: Betalt med Penger uten skatt....... Så alt går så lenge rederen er fornøyd!

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Alle mine båter har hatt navnet Guzzi. Jeg sa en gang at hvis jeg fikk råd til en så stor båt at jeg kunne sette på m/y Carlo Guzzi på akterspeilet, så skulle jeg gjøre det (vel å merke med stor nok bokstaver til at andre kunne lese det). Nå kunne det vel til nød latt seg gjøre, men det ble bare Guzzi allikevel. Jeg regner med at jeg er den eneste båteier i verden som oppkaller båten sin etter en italiensk motorsykkelprodusent, så da får jeg vel ha det i fred. Noe romertall bak har jeg i grunnen aldri vurdert, men jeg synes det er helt greit om noen bruker det. Selv Jahre Line brukte jo om navnet Kronprins Harald uten å sette på noe tall bak, så det finnes nok ingen spesifikke regler om det.

Man kan kalle båten hva man vil, men etter min mening er de damer og bør ha kvinneneavn. Det som gir best goodwill for rederen er nok navnet til kona/samboeren. Men da blir sekvensnummer kanskje litt feil? :saint:

feil ? kan ju døpe den til " Grethe I " :saint: å se hva som skjer :diving:

Alle mine båter har alltid fått hete "Gunga Din" (uten nummer!) den første var en Optimistjolle for 50år siden,

blir litt dumt synes jeg med nummer XVI eller hva det kan vare, har mist tellingen :smiley:

undantaget er min andre båt som fått behålle navnet " Solvind ", en K6 (liten treseiler på 6m)

S/Y Gunga Din

synes du? Har ikke tenkt så mye på det. Det viktigste er at om jeg tar bort emblemet, så har det vært på båten i 15 år. Så det vil nok alltid synes om jeg tar det bort. MT kan jo være MotorTrawler;-) .

Men "tomme lommer" funker fint for meg.

En av de "små" nede i havna i Monaco het "Pocketmoney"....... Ikke helt det samme :-), men sikkert mer riktig enn "Costa Noc".

Jeg har hatt forskjellige navn på båtene, Har gjerne beholdt navnet på de som er kjøpt brukt.

Den forrige seilbåten kjøpte vi ny, dermed ble det eget navn "Amalie". Når jeg bygget trebåten min måtte det jo bli

bilde

Nå har vi byttet ut "Amalie" med en som har hatt tidligere eier igjen. Denne var registrert i skipsregisteret, og da beholdt vi navnet igjen.

Sikkert ikke noen annen tanke bak, enn at det ville bli litt feil med "Amalie II". Særlig når båten er kjøpt sammen med ny frue :-).

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...