
Napoli
Min rutine, sikkert litt forskjell på hvordan folk gjør dette - men denne har fungert greit i en del år...
Opplag på høsten:
- Full tank med konservert bensin, bruk ditt favoritt lurium til konservering, selv bruker jeg SeaFoam.
- Bytte bensinfilter og vannutskiller
- Koble til frostvæske til drevet med muffer (hvis ferskvannskjølt) - jeg har lagd min egen variant av denne til frostvæske: https://www.jamestowndistributors.com/userportal/show_product.do?pid=3780 . Hvis båten er sjøvannskjølt ville jeg tømt blokka totalt etter at alt annet er ferdig - men allikevel kjørt igjennom med frostvæske først. Noen bytter også impeller på høsten, selv gjør jeg det på våren.
- Kjøre maskin med 3% totaktsolje i bensinen (hvis du har innsprøytning) til den er varm. Dette gjøres med ekstern tank, slik at bensinen i hovedtanken ikke brukes.
- Ta ut plugger og fogg sylinderne med fogging oil, sett inn de gamle pluggene igjen for hånd.
- Bytte olje og filter på maskin
- Bytte olje på drev (noen mercruiser drev har impeller på drevet som bør byttes når man allikevel knoter med drevet)
- Fett på gass/gir vaier og evt servo/styrin
- Beskytt alle reimer og spray hele motoren med CRC 6-66
Der var min rutine på selve maskinen og bensinen ferdig. I tillegg bør du gjøre noe med batterier/ledninger fra disse.
Hvis jeg har glemt noe er det sikkert noen som er velvillige nok til å supplere :)
Edit: Ser nå at du har forgasser - da er konserveringen av forgasseren annerledes enn jeg skrev over om bensin med 3% olje. Har forstått det slik at man da sprayer fogging olje i luftinntaket til motoren kveles, og deretter fortsetter med å fogge sylindere osv.