Jump to content

Edit History

Napoli

Napoli


La til det om forgasser...

Min rutine, sikkert litt forskjell på hvordan folk gjør dette - men denne har fungert greit i en del år...

 

Opplag på høsten:

- Full tank med konservert bensin, bruk ditt favoritt lurium til konservering, selv bruker jeg SeaFoam.

- Bytte bensinfilter og vannutskiller

- Koble til frostvæske til drevet med muffer (hvis ferskvannskjølt) - jeg har lagd min egen variant av denne til frostvæske: https://www.jamestowndistributors.com/userportal/show_product.do?pid=3780 . Hvis båten er sjøvannskjølt ville jeg tømt blokka totalt etter at alt annet er ferdig - men allikevel kjørt igjennom med frostvæske først. Noen bytter også impeller på høsten, selv gjør jeg det på våren.

- Kjøre maskin med 3% totaktsolje i bensinen (hvis du har innsprøytning) til den er varm. Dette gjøres med ekstern tank, slik at bensinen i hovedtanken ikke brukes. 

- Ta ut plugger og fogg sylinderne med fogging oil, sett inn de gamle pluggene igjen for hånd.

- Bytte olje og filter på maskin

- Bytte olje på drev (noen mercruiser drev har impeller på drevet som bør byttes når man allikevel knoter med drevet)

- Fett på gass/gir vaier og evt servo/styrin

- Beskytt alle reimer og spray hele motoren med CRC 6-66

 

Der var min rutine på selve maskinen og bensinen ferdig. I tillegg bør du gjøre noe med batterier/ledninger fra disse.

Hvis jeg har glemt noe er det sikkert noen som er velvillige nok til å supplere :)

 

Edit: Ser nå at du har forgasser - da er konserveringen av forgasseren annerledes enn jeg skrev over om bensin med 3% olje. Har forstått det slik at man da sprayer fogging olje i luftinntaket til motoren kveles, og deretter fortsetter med å fogge sylindere osv.

 

 

 

Napoli

Napoli

Min rutine, sikkert litt forskjell på hvordan folk gjør dette - men denne har fungert greit i en del år...

 

Opplag på høsten:

- Full tank med konservert bensin, bruk ditt favoritt lurium til konservering, selv bruker jeg SeaFoam.

- Bytte bensinfilter og vannutskiller

- Koble til frostvæske til drevet med muffer (hvis ferskvannskjølt) - jeg har lagd min egen variant av denne til frostvæske: https://www.jamestowndistributors.com/userportal/show_product.do?pid=3780 . Hvis båten er sjøvannskjølt ville jeg tømt blokka totalt etter at alt annet er ferdig - men allikevel kjørt igjennom med frostvæske først. Noen bytter også impeller på høsten, selv gjør jeg det på våren.

- Kjøre maskin med 3% totaktsolje i bensinen (hvis du har innsprøytning) til den er varm. Dette gjøres med ekstern tank, slik at bensinen i hovedtanken ikke brukes. 

- Ta ut plugger og fogg sylinderne med fogging oil, sett inn de gamle pluggene igjen for hånd.

- Bytte olje og filter på maskin

- Bytte olje på drev (noen mercruiser drev har impeller på drevet som bør byttes når man allikevel knoter med drevet)

- Fett på gass/gir vaier og evt servo/styrin

- Beskytt alle reimer og spray hele motoren med CRC 6-66

 

Der var min rutine på selve maskinen og bensinen ferdig. I tillegg bør du gjøre noe med batterier/ledninger fra disse.

 

Hvis jeg har glemt noe er det sikkert noen som er velvillige nok til å supplere :)

 



×
×
  • Create New...