Jump to content

Edit History

Mog

Mog

Noen som kan hjelpe med dette? Har en Askeladden  C6 2010 mod med Merc 4.3 MPI FWC. Båt og motor har gått ca 110 timer og har alltid startet og gått som en klokke. Skulle vinterklargjøre båten her om dagen med frostveske og bytte av  olje på drev og olje/filter og bensinfilter på motor. 

Kjørte den først varm og byttet så olje og filtre på motor og drev. Starten den så opp igjen for å se at alt var normalt før jeg skulle kjøre inn frostveske. Etter ca 20-30 sekunder så begynte varselsystemet å pipe konstant, motoren harket som om den ikke fikk bensin og stoppet. Siden har det ikke vært antydning til tenning.

Tabben jeg gjorde, var at jeg glemte å etterfylle det nye bensinfilteret med bensin før jeg monterte det. Det bør gjøres for at bensinpumpen skal få jevn tilførsel av bensin etter bytte av filter og greie å suge bensin fra tanken. Fikk tips over telefon av en av gutta fra Ravns garage om å koble til en vanlig bensintank for en utenbordsmotor og prime filter og motoren godt med pumpa. Gjorde som jeg fikk foreslått og koblet en outboardtank på nippelen før bensinfilteret og primet med pumpen, men fremdeles ikke tegn til tenning.

Jeg har startet i en ende for å eliminere feil: 

  • Har sjekket den elektromagnetiske ventilen som regulerer bensintilførselen. Den åpner når jeg slår på tenning og filteret får bensin, så denne er ok.
  • Bensinfilter er nå fullt av bensin.
  • Sikringer til fuelpump m.fl. som sitter på toppen av motoren ved ECM er målt med multimeter og er ok.
  • Byttet om på releer for å sjekke at disse er i orden.
  • Sprayet litt startgass i inntaket og da tente motoren, så gnist er ok.
  •  Målt spenning inn til bensinpumpe. Den får spenning når jeg slår på tenning.

Hva kan det være? Kan ikke skjønne noe annet enn at det må være noe som hindrer bensintilførselen. Enten at motorens innebygde sikkerhetssystem har slått inn og stoppet bensintilførselen (tenker på den konstante varseltonen) og må tilbakestilles, eller så er det noe med tilførselen videre til motoren pga bensinpumpa. Kan det være noe som har skjedd med bensinpumpa som ikke får i gang bensintilførselen pga at jeg glemte å prime bensinfilteret? Har nå koblet til den ordinære bensintanken, men burde jeg koble til outboardtanken og prime enda mer? Synes at det skal være litt for tilfeldig at bensinpumpa skal ryke pga at jeg ikke primet bensinfilteret i første omgang. Bensinpumpa sier klikk når den får spenning, men den surrer ikke rundt et par sekunder for å opparbeide trykk som er vanlig å høre fra f.eks personbilen min, men det har heller aldri bensinpumpa gjort da motoren fungerte som den skulle. Burde den surret rundt eller er det normalt at den bare sier klikk?

Bor i øvre Telemark så langt å frakte båten til nærmeste verksted, så håper å greie og løse dette selv.

Hadde vært svært takknemlig om noen kunne hjelpe!

Mog

Mog

Noen som kan hjelpe med dette? Har en Askeladden  C6 2010 mod med Merc 4.3 MPI FWC. Båt og motor har gått ca 110 timer og har alltid startet og gått som en klokke. Skulle vinterklargjøre båten her om dagen med frostveske og bytte av  olje på drev og olje/filter og bensinfilter på motor. 

Kjørte den først varm og byttet så olje og filtre på motor og drev. Starten den så opp igjen for å se at alt var normalt før jeg skulle kjøre inn frostveske. Etter ca 20-30 sekunder så begynte varselsystemet å pipe konstant, motoren harket som om den ikke fikk bensin og stoppet. Siden har det ikke vært antydning til tenning.

Tabben jeg gjorde, var at jeg glemte å etterfylle det nye bensinfilteret med bensin før jeg monterte det. Det bør gjøres for at bensinpumpen skal få jevn tilførsel av bensin etter bytte av filter og greie å suge bensin fra tanken. Fikk tips over telefon av en av gutta fra Ravns garage om å koble til en vanlig bensintank for en utenbordsmotor og prime filter og motoren godt med pumpa. Gjorde som jeg fikk foreslått og koblet en outboardtank på nippelen før bensinfilteret og primet med pumpen, men fremdeles ikke tegn til tenning.

Jeg har startet i en ende for å eliminere feil: 

  • Har sjekket den elektromagnetiske ventilen som regulerer bensintilførselen. Den åpner når jeg slår på tenning og filteret får bensin, så denne er ok.
  • Bensinfilter er nå fullt av bensin.
  • Sikringer til fuelpump m.fl. som sitter på toppen av motoren ved ECM er målt med multimeter og er ok.
  • Byttet om på releer for å sjekke at disse er i orden.
  • Sprayet litt startgass i inntaket og da tente motoren, så gnist er ok.
  •  Målt spenning inn til bensinpumpe. Den får spenning når jeg slår på tenning.

Hva kan det være? Kan ikke skjønne noe annet enn at det må være noe som hindrer bensintilførselen. Enten at motorens innebygde sikkerhetssystem har slått inn og stoppet bensintilførselen (tenker på den konstante varseltonen) og må tilbakestilles, eller så er det noe med tilførselen videre til motoren pga bensinpumpa. Kan det være noe som har skjedd med bensinpumpa som ikke får i gang bensintilførselen pga at jeg glemte å prime bensinfilteret? Har nå koblet til den ordinære bensintanken, men burde jeg koble til outboardtanken og prime enda mer? Synes at det skal være litt for tilfeldig at bensinpumpa skal ryke pga at jeg ikke primet bensinfilteret i første omgang. Bensinpumpa sier klikk når den får spenning, men den surrer ikke rundt et par sekunder for å opparbeide trykk som er vanlig å høre fra f.eks personbilen min, men det har heller aldri bensinpumpa gjort da motoren fungerte som den skulle. 

Bor i øvre Telemark så langt til nærmeste verksted, så håper å greie og løse dette selv.

Hadde vært svært takknemlig om noen kunne hjelpe!



×
×
  • Create New...