Jump to content

Edit History

ChristerKarlsen

ChristerKarlsen

Hei, har akkurat anskaffet båt, og gjør meg litt kjent med innenbordsmotoren som står i båten min. Jeg er godt bereist innen mekanikk og motorer, og har skrudd mye - men eksosen på en innenbords er nytt stoff for meg. Derfor denne posten...

Motoren er en Mercruiser 4,3LX Gen+ som ifølge forrige eier har gått svært lite, da båten har stått mest på land og vært brukt på en og annen dagstur...
Vel, jeg er ikke "dum nok" til å ta noen sjanser, så det første jeg gjorde var å plukke av riserne, da dette virket som aldri hadde vært gjort på båten tidligere. Jeg har sett nok skrekkeksempler på på nett om hva som kan skje om dette ignoreres... Båten og motor er fra 1998, og siden den er sjøvannskjølt får jeg ikke helt roen før jeg har sett på manifolder og risere - forrige eier hadde brukt den hovedsaklig i brakkvann (drammensfjorden), men det er ingen tvil om at denne motoren også har "møtt saltvann", så dette måtte jeg bare gjøre følte jeg.

Når som alt er av, har jeg pussa litt på riserne, fjernet gammel pakning og gir de ett nytt lag lakk slik at de atter ser pene ut...

 

Men hvordan ser jeg at en riser eller manifold bør byttes? det ser ut til at det er mye gods igjen mellom eksos og vann, er det noen annen måte jeg kan sjekke tilstand utover å se/pirke på de? Kan nevne at riserne virker som de "flower" vann som de skal. De blir ikke særlig varme når båten kjøres, kan fint holde hånden på dem selv om motor er i gang...

 

Legger ved ett par bilder av risere og manifolder (manifolder er ikke skrudd av motor), er det noen her som ser ett eller annet som tilsier at dette er noe som ikke bør brukes fremover, eller ser det OK ut? Kan også nevne at lukket kjøling for blokk og manifolder blir på ett eller annet tidspunkt bestilt fra statene, jeg har båten på ferskvann, men jeg har planlagt å ta den med til fjorden tidvis, så like greit å skåne motoren for saltet først som sist.

Babord_Riser.jpg

Manifold_Babord.jpg

Babord_Riser_utv.jpg

Styrbord_Riser.jpg

Manifold_Styrbord.jpg

Styrbord_Riser_utv.jpg

ChristerKarlsen

ChristerKarlsen

Hei, har akkurat anskaffet båt, og gjør meg litt kjent med innenbordsmotoren som står i båten min. Jeg er godt bereist innen mekanikk og motorer, og har skrudd mye - men eksosen på en innenbords er nytt stoff for meg. Derfor denne posten...

Motoren er en Mercruiser 4,3LX Gen+ som ifølge forrige eier har gått svært lite, da båten har stått mest på land og vært brukt på en og annen dagstur...
Vel, jeg er ikke "dum nok" til å ta noen sjanser, så det første jeg gjorde var å plukke av riserne, da dette virket som aldri hadde vært gjort på båten tidligere. Jeg har sett nok skrekkeksempler på på nett om hva som kan skje om dette ignoreres... Båten og motor er fra 1998, og siden den er sjøvannskjølt får jeg ikke helt roen før jeg har sett på manifolder og risere - forrige eier hadde brukt den hovedsaklig i brakkvann (drammensfjorden), men det er ingen tvil om at denne motoren også har "møtt saltvann", så dette måtte jeg bare gjøre følte jeg.

Når som alt er av, har jeg pussa litt på riserne, fjernet gammel pakning og gir de ett nytt lag lakk slik at de atter ser pene ut... Men hvordan ser jeg at en riser eller manifold bør byttes? det ser ut til at det er mye gods igjen mellom eksos og vann, er det noen annen måte jeg kan sjekke tilstand utover å se/pirke på de?

Legger ved ett par bilder av risere og manifolder (manifolder er ikke skrudd av motor), er det noen her som ser ett eller annet som tilsier at dette er noe som ikke bør brukes fremover, eller ser det OK ut? Kan også nevne at lukket kjøling for blokk og manifolder blir på ett eller annet tidspunkt bestilt fra statene, jeg har båten på ferskvann, men jeg har planlagt å ta den med til fjorden tidvis, så like greit å skåne motoren for saltet først som sist.

Babord_Riser.jpg

Manifold_Babord.jpg

Babord_Riser_utv.jpg

Styrbord_Riser.jpg

Manifold_Styrbord.jpg

Styrbord_Riser_utv.jpg



×
×
  • Create New...