Jump to content

Ettermontere autopilot i Windy grand mistral

WGM36

Recommended Posts

Hei,

Eg har Garmin ghp10 autopilot, vart annbefalt å bruke 2L pumpe og angrar ikkje på det veldig rask og god. Shadow Drive er også ein kjempeting, det er bare å ta roret og overstyre autopiloten, og du slepp å kjempe mot piloten om du skulle trenge å ta ei kursendring.

Fjernkontrollen er også kjempefin du kan også forhåndsprogramere 3 forskjellige svingmønstre siksak, sirkel, 180gr. Har også MOB funksjon.

Eg hadde lenge tenkt å motere joystic til betjening av rorfunksjon men det er uaktuelt no då eg brukar fjernkontrollen istadenfor. Sit i ein holdar på armlenet når eg sit i stolen, brukar nesten ikkje roret manuelt lenger. Reiser eg ifrå styrepos heng han i beltet og ein kan bevege seg rundtomkring og samtidig ha full kontroll.

Det einaste eg kan sei at eg savnar og det skal eg ta opp med Garmin, det er ein dødmannsknapp som burde ha vore på fjernkontrollen som ein kunne løyst ut, om ein fall overbord.

Burde absolutt passe til din båt.

Har du i tillegg Garmin plottar blir det heile heilt topp, då er det bare å legge opp ruta og trykke aktiver.

Komuniserer vel med andre plotterar også, via NMEA 0183/2000, men det er det vel andre her inne som kan betre enn meg.

Mvh Jan Hallgeir

Redigert av M/B Øyfjell (see edit history)

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

UUUps har du ikkje hydraulisk styring?? På ein så stor båt?? hm kremt..tenke.. Du har kansje servostyring??

Har sett etter bilde på nettet korleis dette er arrangert, men finn ikkje. Kansje du har/kan ta?

Redigert av M/B Øyfjell (see edit history)

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Hej.

Du måste bygga om till hydraulisk styrning.

Montera en sea star styrning så passar alla rörkopplingar och slangar till Garmins autopilot

Ja det er nok det luraste då, så er spørsmålet om ein kan bruke servostyringa til nødstyring eller han må inn med rattpumpe.

Dette kan kansje "marinmek" noko om.

På volvopentas 290 drev är det endast en så kallad hjälpservo. och på din windy 36 gm så hjälper denna till att få kabelstyrningen mer lättstyrd.

Du tar bort denna mekaniska kabelstyrning och monterar en hydraulstyrning med nytt pumphus vid ratten. Hjälpservon har du kvar även med den nya hydraulstyrningen.

En lämplig styrning i din båt är denna:

http://www.comstedt.se/produkter.asp?nr-HK7131

.

du må ikke bygge om til hydraulisk styring. mener raymarine har elektrisk drivenhet som passer DPE drev. om den kan brukes sammen med garmin er jeg usikker på. ellers så monterte jeg autopilot rett på rattstammen på min pga samme styring. funker bra,men du får en klump bak rattet.

http://www.hocom.no/no/maritim-elektronikk/autopilot-og-styring/autopiloter/motorbaatpiloter/raymarine-spx-5r-sportspilot-mp70r.aspx

http://www.raymarine.no/view/?id=579&collectionid=30&col=5917

Redigert av Cathrine. (see edit history)

På volvopentas 290 drev är det endast en så kallad hjälpservo. och på din windy 36 gm så hjälper denna till att få kabelstyrningen mer lättstyrd.

Du tar bort denna mekaniska kabelstyrning och monterar en hydraulstyrning med nytt pumphus vid ratten. Hjälpservon har du kvar även med den nya hydraulstyrningen.

En lämplig styrning i din båt är denna:

http://www.comstedt.se/produkter.asp?nr-HK7131

Hadde gått for marinmek si løysing her, då får du full pakke. Trur ikkje garmin sitt opplegg er kompatibelt med linære drivenhetar som cathrine er inne på.

Enig i at autopilot er et "must" då kan du konsentrere deg om utkikk, navigasjon og instrument på ein heilt annan måte.

Hei,

prat med Garmin du. Jeg har tenkt på det samme, pratet med garmin på messen i fjor, skal være fult mulig å legge opp autopilot på servostyring påstod de. Har vurdert å gå tilbake til hydraulisk styring pga autopilot, men som sagt de påstod det ikke var nødvendig. Synes foreløpig det er litt dyrt nytt, og har derfor ikke tatt steget ennå. Men er like dyrt i utlandet har jeg funnet ut, en av få ting som ikke er billigere i statene.

Svart (redigert)

Blir litt usikker på Raymarine spx.

Max 30 fot og maks 3.5 tonn båt med hydraulisk styring.??

Hvorfor disse begrensningene, rattet kan jo datteren min på 3 styre med lillefingeren når motoren går. Så kan jo ikke være kraften i el motoren det står på.

Monterer glatt en spx til den prisen de selges for kontra hydraulisk styring og autopilot til over tretti tusen.

Snakker sikkert med garmin også vil jeg tro??

Mvh Terje

Redigert av WGM36 (see edit history)

Hei,

prat med Garmin du. Jeg har tenkt på det samme, pratet med garmin på messen i fjor, skal være fult mulig å legge opp autopilot på servostyring påstod de. Har vurdert å gå tilbake til hydraulisk styring pga autopilot, men som sagt de påstod det ikke var nødvendig. Synes foreløpig det er litt dyrt nytt, og har derfor ikke tatt steget ennå. Men er like dyrt i utlandet har jeg funnet ut, en av få ting som ikke er billigere i statene.

Hvorfor disse begrensningene, rattet kan jo datteren min på 3 styre med lillefingeren når motoren går. Så kan jo ikke være kraften i el motoren det står på.

Monterer glatt en spx til den prisen de selges for kontra hydraulisk styring og autopilot til over tretti tusen.

Snakker sikkert med garmin også vil jeg tro??

Mvh Terje

Det er vel snart messetid!!

Eit tips :flag_bp: Om de er på ei messe så prøv å få snakke med Jan Stene på Garmin, det han ikkje veit teknisk om Garmin er det få i norge som kan. :seeya:

Hvorfor disse begrensningene, rattet kan jo datteren min på 3 styre med lillefingeren når motoren går.

Mvh Terje

ikke noe problem. min veier 6.5 tonn. dette går suverent når du har servostyring. jeg har også kabel fra ratt. er jo ganske mye rimligere alternativ

ja. det er litt elktromotorstøy. så hydraulisk er helt stille. trur helt klart hydraulisk er bedre sånn sett. men for meg ble det så mye dyrere att jeg ikke syntes det var vært det. ikke noe plagsomt i det heletatt syntes jeg. den har også vanskeligheter med å klare 27 knop. men for meg er ikke det noe problem, da går jo båten rett uten å holde rattet og så må man jo følge med mere. det er mere plagsomt med støy fra motorer for å si det sånn. så om ikke det plager deg, burde ikke støyen fra autopiloten gjøre det heller. på filmen min er den stilt på Max følsomhet og svinger kontinuerlig for å gå 100% rett. det var rett etter montering og ikke fått stilt allt riktig. går en ned på følsomhet svinger rattet nesten ikke i forhold.

hadde jeg hatt hydraulisk styring hadde jeg gått for hydraulisk pilot.

Redigert av Cathrine. (see edit history)

vet ikke hvorfor den ikke henger med i den farta. kan være innstillinger. går kansje å ringe raymarine å høre med de. jeg har ikke brydd meg om det. jeg tok kalibrering i 27 knop og måtte stille mye for å få den til å gå bra i sakte fart. så når farten er over 20 så er det for lite utslag på rattet. mulig kalibrering i sakte fart kunne rettet opp i det problemet.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...