Jump to content

Vrikke/vreke; hva heter det? Og hvem kan?

roeren

Recommended Posts

• 4 uker senere...

Hei, Reppen!

Beklager sent svar. Jeg jobber på Nordsjøen, og har ikke logget meg inn her på noen uker. Her går: se for deg at du lager et sikk-sakk mønster bak båten med åren. Du beveger åren fra styrbord til babord, og skyver vann bakover hver gang du beveger åren fram og tilbake. Det blir som å ha bare ett propellblad i vannet. Vinkelen du har på åren blir som stigningen på din enblads propell. Håper den forklaringen er brukbar.

Hei, Reppen!

Beklager sent svar. Jeg jobber på Nordsjøen, og har ikke logget meg inn her på noen uker. Her går: se for deg at du lager et sikk-sakk mønster bak båten med åren. Du beveger åren fra styrbord til babord, og skyver vann bakover hver gang du beveger åren fram og tilbake. Det blir som å ha bare ett propellblad i vannet. Vinkelen du har på åren blir som stigningen på din enblads propell. Håper den forklaringen er brukbar.

Ok. Har ikke gjort dette siden jeg var guttunge og kan ikke huske vi vred åren. Mulig vi gjorde det helt ubevist.

Takker for forklaringen!

Se dét! Nå har vi 3 ord for dette: Vrikke, vreke og vigge! Noen flere?

Ha-ha! Jo, det er en av mulighetene med en styre-/vrikkeåre: Gi båten litt ekstra fremdrift. Selvsagt diskegrunn i en regatta.

Forresten: En av de få fordelene med styreåre fremfor ror, er at man kan ro båten rundt, selv om den ligger stille og uten styrefart.

Å "jokke"

Båt med fjernkontroll

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...