Popeye70 Svart 16.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2014 "Jukke med roret" het det da vi seilte regatta for noen år siden. Krever at man bruker teknikken på båt med ror, ikke åre. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Tango30 Svart 11.April.2014 Link til dette innlegget Svart 11.April.2014 Hei, Reppen! Beklager sent svar. Jeg jobber på Nordsjøen, og har ikke logget meg inn her på noen uker. Her går: se for deg at du lager et sikk-sakk mønster bak båten med åren. Du beveger åren fra styrbord til babord, og skyver vann bakover hver gang du beveger åren fram og tilbake. Det blir som å ha bare ett propellblad i vannet. Vinkelen du har på åren blir som stigningen på din enblads propell. Håper den forklaringen er brukbar. Sitér dette innlegget Link to post
Svensk Svart 12.April.2014 Link til dette innlegget Svart 12.April.2014 Vricka heter fet på Bohuslänska. Detta lärde jag mig när jag var 6 år av min far. Var så liten att jag måste stå på "bruskasse" för att få rätt vinkel. Kan du vricka riktigt går detta fortare än att ro. Sitér dette innlegget Link to post
Reppen Svart 14.April.2014 Link til dette innlegget Svart 14.April.2014 Hei, Reppen! Beklager sent svar. Jeg jobber på Nordsjøen, og har ikke logget meg inn her på noen uker. Her går: se for deg at du lager et sikk-sakk mønster bak båten med åren. Du beveger åren fra styrbord til babord, og skyver vann bakover hver gang du beveger åren fram og tilbake. Det blir som å ha bare ett propellblad i vannet. Vinkelen du har på åren blir som stigningen på din enblads propell. Håper den forklaringen er brukbar. Ok. Har ikke gjort dette siden jeg var guttunge og kan ikke huske vi vred åren. Mulig vi gjorde det helt ubevist. Takker for forklaringen! Sitér dette innlegget Link to post
Mons Olav Svart 14.April.2014 Link til dette innlegget Svart 14.April.2014 Se dét! Nå har vi 3 ord for dette: Vrikke, vreke og vigge! Noen flere? Ha-ha! Jo, det er en av mulighetene med en styre-/vrikkeåre: Gi båten litt ekstra fremdrift. Selvsagt diskegrunn i en regatta. Forresten: En av de få fordelene med styreåre fremfor ror, er at man kan ro båten rundt, selv om den ligger stille og uten styrefart. Å "jokke" Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.