Jump to content

Saga 27


eysteind

Recommended Posts

Trur eg har blitt båtgal!

Solgte i vinter min saga 24. Ein topp båt, men bestemde at eg ikkje skulle ha båt.Trudde eg ikkje ville få tid då eg har kjøpt hus nr2. To veker seinare kjøpte eg meg ein billigare og mindre båt. Ei Nordfjord-22. Denne er litt liten for overnatting, og  unødvendig stor for dagsturar i finever. Fant ut at eg skulle prøve å selge denne, og at eg skulle klare meg med ein saga 20, som eg har. Denne har eg enda ikkje klart å selt.

Syns personleg at saga-båter er sikkeleg kvalitet. Og har bestemd meg for at når eg skalkjøpte båt, skal det vere saga!

 

Ved ein tilfeldigheit kom eg over ein saga 27. Syns dette er ein fantastisk båt!

Båten er ein 79mod med 36hk VP. I annonsa stod det at motoren var defekt og at den trang oppusning. Prisen var sjølvsagt deretter. Ringte eigar som fortalde at båten hadde både ny kallesje og nye puter. På motoren var det kun eit stempel som var defekt.

Eg blei ivri og har tenkt meg oppover for å sjå på båten.

 

 

Veit at dette er ein populær båt, men ikkje noko meir.

Syns båten virka misstenksom billig. Derfor ønsker eg tips om kva eg skal sjå etter.

Kva pris ligger ein slik båt på?

 

 

Motoren har eg ikkje alt for store forhåpningar til. Men dersom eg kjøper båten, kjem eg sikkert til å sette den i stand.

Link to post
Share on other sites

Du holder på du Eysteind  :smiley:

 

Vil bare få legge til, at en motor som det "bare" er et gåent stempel i, finnes ikke, annet enn i selgers munn. Et stempel "går" ikke uten grunn, og har det først "gått" kan du være sikker på at det også er andre ting som må skiftes.

 

mvh

 

M

Marna

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Motoren skal du være skeptisk til, men båten!!! Kjøpte selv Saga27 i 1987, et år gammel, og kommer aldri til å bytte båt. For kona og meg pluss hund er det den ideelle feriebåt. Prisen er det vanskelig å si noe om, men etter det jeg har sett, ligger prisen på den årgangen du nevner og noen år nyere (med OK motor) på 180000 - 250000.

 

Er nå med og tester ut erfaringsbasen for båter her på forumet, og fra mine erfaringer sakser jeg (jeg har altså -86 mod med akterkabin og Yanmar 4JHE 44hp motor):

 

Standardutstyr: Kalt trykkvann, 140l. ferskvann, pumpetoalett med septiktank, primus 2-bluss kokeapparat, tepper i alle rom, kjøleskap, 2x180l. dieseltanker, 2 små 12v batterier, 55A dynamo

 

Innredning: Salong forut med sitteplass for 5-6. Nedfellbart bord for omgjøring til soveplass for 3. Diverse skap. Innredning i teak. Lite toalettrum med toalett, vask speil og lite rum for toalettsaker, inngang fra salong. Akterkabin med sengeplass for 2. Plassen mellom køyene kan tettes med løse sittebenker for dobbeltseng. Uterom med styrestol og passasjerstol. Kartbord (passer båtsportkart) over nedgang til salong. Sittegruppe med for 5 personer, men kun plass til 3 personer uten ekstra stoler og forlengelse av bord ved spising

 

Utstyr og komfort - Utfyllende info: Alle stoler og sofabenker enkle men komfortable, skai ute og møbelstoff inne. Bra med elektrisk belysning. Akterkabin litt liten og trang pga. spiss hekk. Ikke ståhøyde i salong, men i uterom. Kalesje over uterom.

 

Erfaring med produsent/leverandør/merkeverksted: Meget bra, både for båt og motor (egentlig ikke behov for hjelp til motor, den bare går og går . . )

 

Sjøegenskaper: Typisk snekke som føyer seg etter sjøene og føles trygg uansett "vær og føre"

 

Sterke sider:  Tåler ekstremt mye sjø og juling. Lavt overbygg og lang kjøl som hindrer avdrift sideveis ved tillegging. Kraftig fenderlist, kraftige rekker rund baut, stropper på kalesjetak, meget bredt og stødig dollbord

 

Svake sider:  Ruller mye (men kontrollert) ved sidesjø. Nesten umulig å svinge med under bakking. Kaster en del sjø over fordekk og frontvinduer ved motsjø (men ingenting inn i båten)

Gjennomførte forbedringer:  Lagt 50-60kg bly i hver side midskips i vannlinjen. Demper rulling ved svell fra passerende måter. Hjelper ved landligge, men ikke mot grov sjø sideveis under fart. Montert ekstra kryssholdt fremme (kun et originalt)

 

Mer info: http://www.sagaboats.no

http://groups.msn.com/saga27[/i]

 

Og så kan du selvfølgelig se litt på mine egne hjemmesider, http://trudelutt.com

 

Hilsen Lars H :smiley:

(Saga27 frelst)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Var i kveld oppover for å sjå på båten.

Det første eg så var ein skitten båt som låg på ile, like før den dreiv i fjøresteinane, feste med et ca 8mm slitt,tau. Kallesja var heilt nedknekt etter vinterens snøfall. Gjekk inn i båten, Såg først i motorrommet: Ein rusten, delvis demontert motor som stod med saltvatn nesten over seg. FY! (Manglet lensepumpe).

la fort på luka igjen å fortsette inspeksjonen: alle skapdører o.l var vekk. kjølskap manglet, mange ledningar som hang her og der, takplata i kabinen hang delvis nede, gardiner som var øydelagte. utvendig var den likedann.

 

Båten har ikkje blitt brukt eller blitt gjort noko med på 2-3år.

Eit skikkeleg retureringsobjekt!

Eigeren er i utlandet, så eg er spent på om båten flyter, eller om den driv i fjeresteinane  før han kjem heim.

 

Er litt usikker. Prisen er iallefall alt, alt for høg.

 

Må iallefal ha ny motor, ja. Her var det ikkje berre eit stempel som var gåen!

 

Har noko noko formeining om kva det ville vere realistisk å gje for noko sånt?

Link to post
Share on other sites

I annonsen står det 60.000, men eg trur eiger berre er glad for å bli kvitt den. Tenker å gi 5-10000 for den, pluss frakt.

Lykke til. Må si jeg blir litt forbannet når jeg hører om folk som behandler en så flott båt som en saga 27 på denne måten.

 

Nesten like ille som koneplageri  :smiley:

Link to post
Share on other sites

l. Må si jeg blir litt forbannet når jeg hører om folk som behandler en så flott båt som en saga 27 på denne måten.Nesten like ille som koneplageri  :smiley:

Ohhoo, ohhooii!!  . . .

 

Mye, mye, mye værre!!!

(ikke si det til Trude, da blir det fort manneplageri)

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Fekk nesten sjokk då eg såg båten. Full av fugleskitt og åpen kallesje. Og ikkje minst motoren!Snakte med faren til eigaren som sa at båten såg heilt ny ut inni, og motoren var det kun eit spempel som var gåent........

 

Båten kan også godt tenkast å ha plastpest då det er mykje ferskvatn i fjorden.Forøvrig var den totalt nedgrodd. Har sikkert ikkje vore opp av sjøen på minst 5år.

 

Nei, dersom eg tar båten går nok heile vinteren med og splitter ny motor isatt.

 

Men, viss eg kjøper båten, kva motor ville de sat inn i ein slik båt? Er ein yanmar verd dei eksta tusenlappane som han koster meir enn til dømes sole diesel?

Kor stor må/bør ein vere?

 

Ein 53 hk Yanmar koster 100.000

Ein 61hk Sole Koster ca 85.000

 

Volvo har vel ikkje nokon motor i denne størrelsen. Dessuten er eg ikkje sikker på om eg vil vurdere volvo uansett!

Link to post
Share on other sites

Lykke til. Må si jeg blir litt forbannet når jeg hører om folk som behandler en så flott båt som en saga 27 på denne måten.

 

Nesten like ille som koneplageri  :confused:

 

Høres nesten ut som en Wiking 28 jeg så på da jeg skulle kjøpe båt, men der gikk i det minste motoren! Beskrivelsen ellers passer bra, strøken båt iflg selger. Jeg kjørte 40 mil en vei for å se på denne søplehaugen.......   :smiley:

 

 

Jon_P

AL-TEC

al-tec.no

Link to post
Share on other sites

Perkins har eg liten tiltro til. Veit ikkje heilt kvifor.

Volvo penta er vel ok, men vil heller gå for Yanmar.

 

Men syns sole virker gunstige. Nokon som har erfaringer eller meininger om denne motoren?

53 hk Yanmar er en meget god motor, det samme er forørig 50 hk Nogva/Nanni, nettsidene til Nogva er nede for øyeblikket, så jeg fannt ikke prisen, men de har tilbud på den for tiden.

Link to post
Share on other sites

Jeg har også hørt mye bra om Perkins.

Båtbørsen har en lang liste med brukte motorer, det meste er nok for stort men der er feks en 50hk Perkins http://www.batborsen.no/annonser/index.html?type=6 som vel er passe for en Saga 27 selv om du nok klarer deg med 30-40hk også.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Det var veldig vanlig på 70 og tidlig på 80 tallet at Saga 27 ble levert med perkins 4.108 på 47 Hk. Hadde selv denne motoren, og da det nærmet seg tiden for salg av båten fikk jeg opplyst fra et seriøst meglerfirma at båter fra den tiden med 4.108 motor var de mest etterspurte og lettsolgte. (Dette var en gang tidlig på 90 tallet)

 

Det tøffer forsatt mange båter rundt med denne motoren, og hvis man kan få tak i en som er  godt overhalt, og som har hatt varmeveksler originalt installert kan det kanskje være tingen?

Link to post
Share on other sites

en fordel til med Perkins er at disse har vært levert i haugevis til landbruksmaskiner, anleggsmaskiner, London-cab`er, Land Rovere osv osv. Massey Ferguson traktorer er utelukkende levert med Perkins motorer.

Det gjør at man får på f.eks Eik Landbrukssenter, Felleskjøpet og andre proffe maskinhandlere.

Og det til priser båtmotorforhandlere ikke vil selge skrapjern til engang.

Dessuten er disse motorene lettskrudde og greie, har erfaring fra endel slike. Starter alltid, enkle å skru på etc. Og skulle noe havarere og lommeboken ikke tillater innkjøp av nytt, er det masse huggerier som har deler til Perkins ( blokker, topper osv )

 

Jeg ville ikke vært skeptisk til Perkins i alle fall. heller motsatt. Kjenner noen til en 2 sylindret traktor mon tro ??

 

MVH

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Nå funker sidene til nogva igjenn:

 

Tilbud 2: Nanni 4.220HE - 50hk

 

Motoren leveres med 12V el. anlegg,

840W dynamo og instrumentpanel

 

Antall sylindre: 4

Sylindervolum: 2,197 liter

Effekt: 50 hk ved 2800 o/min

Kjøling: Varmeveksler

Gear: Technodrive TM 345A/H m/slureventil

 

Jubileumspris

Kr. 68.000,- ex hk avgift og mva (ordinær:85.400,-)

Kr. 92.349,- inklusiv avgifte

 

http://www.nogva.no/Produkter/Nanni/nanni.html

Link to post
Share on other sites

Kunne tenke meg ein 4-sylindra. Denne går vel mykje finare , men er den tyngre? Og bruker den meir diesel?

Syns prisane på bruktmotor er ganske høge, og det er nesten umulig å få nokon av nyare modell.

Har veldig lyst på ein splitter ny motor, då eg ikkje er noko mekaniker og for å sleppe å tenke på motorstopp når eg er ute.

Link to post
Share on other sites

Du bør ikke ha mindre enn 3 sylindre dersom du ønsker behagelig gange.

 

Vekta spiller ingen rolle i en båt som du likevel må ha ballast i.

 

Drivstofforbruket avhenger stort sett bare av hvor mye pådrag du har.

 

Styr unna alt som er saltvannskjølt.

 

Skal du fiske bør du vurdere vribart propellanlegg.

Link to post
Share on other sites

Skal du fiske bør du vurdere vribart propellanlegg.

Jeg vil anbefale sluregear, det er vel også det som har blitt mest vanlig de siste årene, men smaken er jo delt.

Fordel med sluregear foran vribart, er at man sparer vekt (dersom det hadde noe å si da) og det er vel litt rimeligere. Men man må kanskje vere litt mer følsom på fingrene når man skal få båten til å ligge stille.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...