TMe Svart 22.Mai.2003 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2003 Vribar propell eller vribart propellanlegg er det samme.For meg er dette det eneste saliggjørende. Visste du forresten at West Mekan på Nordfjordeid er ganske store på akkurat dette. Sluregear kjenner jeg ikke i detalj, men står for meg som noe som blir slitt som clutchen på en bil dersom man slurer for mye.Dette kan selvsagt være feil. Sitér dette innlegget Link to post
H.H Svart 22.Mai.2003 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2003 Virbar propell og vribartpropellanlegg er nok det samme. Dersom du vil ettermontere dette, så må du bytte både gear, aksel og propell, så det er vel å anbefale å kjøpe alt i ett. Ellers så kosester et HVP 15 ca 25 000 kr. Du kan lese mer på http://www.sabb.no Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 23.Mai.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2003 Men dersom eg skal ha vridbar propell, då funkar det vel som eit ror? Er dette vanleg på saga 27? Sitér dette innlegget Link to post
H.H Svart 23.Mai.2003 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2003 Men dersom eg skal ha vridbar propell, då funkar det vel som eit ror? Er dette vanleg på saga 27? Vribar propell fungerer ikke som et ror. På en vribar propell kan du stille stigningen på propellvingene. Dette fører til at du kan justere fart, og du kan få båten til å kjøre forover og akterover. Til fiske er dette brukt for å ligge stille opp mot vinden. Dette gjør man ved at man sakker ned gassen på motoren, så stiller man ned stigningen på propellen slik at farten blir ytterligere redusert. Vribar propell blir også mye benyttet i forbindelse med sleping o.l. På et sluregear har du vanlig, fast propell, men her kan du slure på akslingen. Dette gjør man med en egen hendel som kontrolerer en slureventil på gearet, (i praksis fungerer dette mye likt som en clutch på en bil). Dermed kan man redusere omdreiningen på propellen ytterligere enn det den har når motoren går på tomgang, og dermed kan man holde båten i samme possisjon når man fisker. Sitér dette innlegget Link to post
Rolf Svart 23.Mai.2003 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2003 Men dersom eg skal ha vridbar propell, då funkar det vel som eit ror? Er dette vanleg på saga 27? Forsøk på oppklaring: Vridbar propell = propell der du justerer stigningen på bladene fra førerplassen. Slik kan du uten å endre maskinens turtall få båten til å gå saktere, ja endog bakke. Ideelt ved fisking der man ofte ser at selv på tomgangsturtall gjør båten 3-5 knop, som kan være for raskt for dorging. Vridbar propell er ikke vridbar i den forstand at du vrir hele propellen i styrbord/babord retning Misforståelse oppklart? Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
eysteind Svart 25.Mai.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2003 Misforståelse oppklart? Yes! Da veit eg det...... Trur ikkje dette likevel blir aktuelt på saga 27. Da snakker vi vel om ein toppfart(ca 50hk) på ca 9knop, marsj 8knop, og tomgang 2knop? Takk til alle! Skal gje beskje om det blir båtkjøp. Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 28.Mai.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2003 Hei... Har nokre bilder av "skjønnheita". Er dette noko å satse på. Har begynt å tenkt litt og komt fram til at det ikkje er eit uoverkomelig prosjekt. Dette var det første eg såg: Etter ombordstigning venta dette: og (sjå nøye......ser dokke vatnet?): I kabinen såg det ganske bra ut: Og akterkabinen: Førerplassen såg nesten ny ut: Så Kjem spørsmålet: Er dette noko å ha, hvis ja: kor mykje er den verdt? Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 28.Mai.2003 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2003 Min første kommentar er at jeg ikke tror dette er en 1979 modell, da jeg mener at den kom med alu lister rundt vinduene i 1978. Ellers er det vel bare å gå igang hvis prisen er riktig og skroget er helt? Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 29.Mai.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2003 Ja, da tenker vi likt. Vedig masse av interiøret er jo plast, dessuten er det jo både ny kalesje, nye puter nytt ekkolodd m.m Skroget virket bra også. uten så mange riper. Rekner med dette kun trenger ei skikkeleg vask. Men blei litt skeptisk til alderen. Når eg tenker meg om, er det skjeldent at man ser 79mod. med VP 36hk. Finst det noko eg kan sjå på for å finne det ut? Såg blant annet at det var kombinert vask og kokeapparet i stål. Ikkje var det kjølskap. Den hadde opprinleg grå pyntestipe. Er den verdt 15.000,- pluss frakt? Sitér dette innlegget Link to post
klikk Svart 29.Mai.2003 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2003 Ja, da tenker vi likt. Vedig masse av interiøret er jo plast, dessuten er det jo både ny kalesje, nye puter nytt ekkolodd m.m Skroget virket bra også. uten så mange riper. Rekner med dette kun trenger ei skikkeleg vask. Men blei litt skeptisk til alderen. Når eg tenker meg om, er det skjeldent at man ser 79mod. med VP 36hk. Finst det noko eg kan sjå på for å finne det ut? Såg blant annet at det var kombinert vask og kokeapparet i stål. Ikkje var det kjølskap. Den hadde opprinleg grå pyntestipe. Er den verdt 15.000,- pluss frakt? Jeg kjenner ikke Saga godt nok til at jeg vil anslå alderen. :diving Men alderen har vel ikke så mye å si!? Så lenge du havner ett stykke under normal pris etter at du har byttet motor, så taper du ikke annet enn timene du legger i båten. 15000,- synes jeg høres temmelig rimelig ut!! Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 29.Mai.2003 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2003 Er den verdt 15.000,- pluss frakt? Dersom skroget ikke er skadet vil jeg tro de kan oppnå langt mer enn 15000 på markedet, så får du den for det må det være meget bra. Er selvsagt vanskelig å si hva den er verdt. Er skroget ok er det jo utrolig hvor shabby en glassfiberbåt kan se ut uten å være skadet i noen særlig grad. En omgang med noe sterkt vann kan gjøre underverker. En ny motor gjør jo båten langt bedre enn en tilsvarende gammel båt med en fungerende gammel motor..... Poenget er vel her at du spiller et lite spill. Båten er mest sannsynlig ok og du får en kjempebåt for 15 000 + ny motor + en vinter under en pressening. Men sjansen er der også for skader under vann osv. Så blir det en avveining da......15 000 er ikke verdens undergang heller. Sitér dette innlegget Link to post
Frank v. Svart 29.Mai.2003 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2003 Hadde jeg fått den for 15 tusen hadde jeg hentet den på dagen,ser jo ikke så gal ut da. Litt vask og puss her og der,da tror jeg du hadde fått et helt nytt inntrykk av båten. Med henhold til motoren så er det jo ikke vanskelig å få tak i en samme motor til en billig penge,hvis du har noen kjente som kan hjelpe deg med en eventuell overhaling. Lykke til!!! Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 29.Mai.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2003 Men eg trur det er stor fare for plastpest. Ligger i ein fjord med veldig mykje ferskvatn. Dessuten har den ikkje vore på land på ca. 5-6 år, så her har eg sikkert ein jobb føre meg. Men dersom eg får den for 15000. Frakt 5000 Motor, aksling, propell, arbeid 120000 Diverse Innredning, skottbekledning 15000 evt. kalkblåsing, primer, 7000 SUM 162000,- pluss mange, mange timer arbeid!! Så ting koster penger. Dersom du rekner med itillegg 150timer arbeid nermer prisen seg fort 200.000,- dersom eg ikkje får den for 15.000, men må betale 60.000, trur eg at dette ikkje er noko å satse på. Men dersom båten er slik som motorrommet veit eg ikkje heilt...... Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 29.Mai.2003 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2003 Det spørs vel om du får den for 15' hvis utgangspunktet er 60'... Under forutsetning av at det er avklart at den ikke er hardt angrepet av pest, ville jeg løpt og kjøpt med en gang for 15'. Så jeg ville først avklart hvordan det ligger ann mht pest. Jeg bare vil nevne følgende: Hvis målsetting er å sette den istand og selge den, ville jeg ikke gjort det uansett. Men hvis målsetting er å beholde den selv en del år, og du samtidig har energi og tid til å gjøre jobben, er dette en ypperlig anledning. Jeg kunne godt tenke meg Saga 27 som min neste båt (Selvfølgelig i tillegg til Sjømannen og Selco'n ). Får du satt i en bra motor i denne, har du mye båt for pengene. Også er det lidderlig moro da å pusle med oppussing. Jeg kommer nok uansett til å utvide flåten med flere prosjekter etter hvert, bare for å ha noe å sulle med. 15' kan være et greit bud hvis du ikke får avklart dette med pest. Får du avklart det og det viser seg å ikke være problemer med pest, kan det tenkes at det går ann å gi mer. Tenker da på å møte selgeren et sted som er nærmere 60' enn 15' er. Hvis jeg titter på hva du har kalkulert med ifbm med motor, og selger ikke vil slippe prisen altfor langt ned, går det jo ann å gi litt mer for båten og heller satse på en brukt motor i bra stand, hvis du synes totalprisen blir for høy. Igjen under forutsetning av at den er fri for pest, tror jeg at jeg ville strukket meg til maks. 35' Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 29.Mai.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2003 Brukt motor er uaktuellt! Vil slippe å bekymre meg for den, derfor blir det ny, sannsynegvis YANMAR. Har i ein periode på 1,5 år kjøpt 4 båter og selt 2. Så nå tenker eg å gå til ro med ein Saga 27. Men eg bør vel selge 2 av dei 3 eg har liggande, men syns markedet er lite for tida. Er det for tidleg, tru? Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 29.Mai.2003 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2003 båten kan ikke være så veldig mye eldre enn det som er oppgitt. De eldste modellene var annerledes på siden ved teaklisten der lanterna står. Vil tippe 76 modell. Forutsetningen for å kjøpe den bør være at du har tenkt å ha den selv. Det er neppe noe særlig å tjene på å sette den i stand for å selge den. Synes du bør vurdere en brukt motor, hvis du kan få en som ikke er for gammel og som er heloverhalt av et bra verksted. Prosjektet virker interessant, men det står og faller på hvordan skroget er under vannlinjen. Her kan det både være langt framskreden plastepest og skader Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 29.Mai.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2003 Finst det ein måte å finne ut av alderen på. Står det eit skilt ol. i båten? Er du sikker på at aluminiumlistene kom i -78? Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 29.Mai.2003 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2003 Nei, jeg er ikke 100% sikker på når den kom med alu lister, men jeg føler meg nokså sikker. Studerte disse tingene nokså nøye den gangen jeg kjøpte min båt på 80 tallet Det går sikkert an å kontakte sagaboat for å få rede på dette, men er det egentlig så viktig? Den er hvertfall ikke av de aller eldste i og med den teaklisten på siden. En del båter på den tiden ble også levert som halvfabrikata, så detaljer rundt innredning osv kunne variere noe. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 29.Mai.2003 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2003 NB! Glemte dette. På min satt det et skilt fra Norske Veritas. Husker ikke hvor skiltet sto og om årstallet sto der, men skiltet var plassert lett synlig. Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 29.Mai.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2003 Båten skal vere fabriksbygget. Grunnen til at eg vil vite årsmodellen er at dette òg kan bidra mede å få ned prisen. For meg er dette ikkje så farlig. Med ny motor blir jo båten også nesten ny! Sitér dette innlegget Link to post
Bertinius Svart 30.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2003 Har noen en tegning, verksted håndbok for vridbar propell Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 31.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2003 http://www.west-mekan.no/ Prøv disse når det gjelder vribar propell. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 31.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2003 Har noen en tegning, verksted håndbok for vridbar propell Hei Bertinius, Det finnes "uendelig" mange varianter av vridbare propellere. Etter gammelt utviklet hver eneste motorfabrikk sine egne propellanlegg. Du vil derfor neppe finne noen almengyldig tegning eller verkstedhåndbok. Der finnes imidlertid to hovedtyper; den ene betjener vridningen med en "trekkstang" inne i propellakselen, den andre har et "bakkerør" som ligger utenpå akselen. Både trekkstang og bakkerør ryker av og til. Propellen går da straks til "fulle vinger" - enten forover eller akterover, avhengig av konstruksjonen. Sabb har en spesialvariant av den vridbare propellen, genial i sin enkelhet: De har nemlig bygget trustlageret inn i propellhodet - og bruker derfor hele propellakselen som trekkstang. Dette blir mer robust enn de andre løsningene. Men hvis det kan være noen trøst, så kan jeg love deg at iallefall de mekaniske variantene er enkle og robuste konstruksjoner. De kan lett åpnes med vanlig håndverktøy, og det eneste som trenges av vedlikehold er rikelig med godt vannfast fett - og kanskje en rengjøring innimellom. Lykke til! mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Rune B. Svart 30.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2005 Hva er så bra med Saga 27? Hvorfor er den bedre enn resten? Det er jo båter som er noen få fot større og mye bredere som ikke er dyrere. Sitér dette innlegget Link to post
Sonata 7 Svart 30.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2005 Syns jheller ikke saga 27 er så veldig bra, jeg syntes ramin 26 classic er en mye bedre båt til sånn ca samma pris saga er baljebåt de luxe Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.