Jump to content

Saga 27


eysteind

Recommended Posts

Vribar propell eller vribart propellanlegg er det samme.For meg er dette det eneste saliggjørende.

 

Visste du forresten at West Mekan på Nordfjordeid er ganske store på akkurat dette.

 

Sluregear kjenner jeg ikke i detalj, men står for meg som noe som blir slitt som clutchen på en bil

dersom man slurer for mye.Dette kan selvsagt være feil.

Link to post
Share on other sites

Men dersom eg skal ha vridbar propell, då funkar det vel som eit ror?

 

Er dette vanleg på saga 27?

Vribar propell fungerer ikke som et ror. På en vribar propell kan du stille stigningen på propellvingene. Dette fører til at du kan justere fart, og du kan få båten til å kjøre forover og akterover. Til fiske er dette brukt for å ligge stille opp mot vinden. Dette gjør man ved at man sakker ned gassen på motoren, så stiller man ned stigningen på propellen slik at farten blir ytterligere redusert. Vribar propell blir også mye benyttet i forbindelse med sleping o.l.

 

På et sluregear har du vanlig, fast propell, men her kan du slure på akslingen. Dette gjør man med en egen hendel som kontrolerer en slureventil på gearet, (i praksis fungerer dette mye likt som en clutch på en bil). Dermed kan man redusere omdreiningen på propellen ytterligere enn det den har når motoren går på tomgang, og dermed kan man holde båten i samme possisjon når man fisker.

Link to post
Share on other sites

Men dersom eg skal ha vridbar propell, då funkar det vel som eit ror?

 

Er dette vanleg på saga 27?

 

Forsøk på oppklaring: :smiley:

 

Vridbar propell = propell der du justerer stigningen på bladene fra førerplassen. Slik kan du uten å endre maskinens turtall få båten til å gå saktere, ja endog bakke.  Ideelt ved fisking der man ofte ser at selv på tomgangsturtall gjør båten 3-5 knop, som kan være for raskt for dorging.

 

Vridbar propell er ikke vridbar i den forstand at du vrir hele propellen i styrbord/babord retning

 

 

Misforståelse oppklart? :lol:

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Misforståelse oppklart? :headbang:

Yes!

Da veit eg det...... Trur ikkje dette likevel blir aktuelt på saga 27. Da snakker vi vel om ein toppfart(ca 50hk) på ca 9knop, marsj 8knop, og tomgang 2knop?

 

Takk til alle!

Skal gje beskje om det blir båtkjøp.

Link to post
Share on other sites

Hei...

Har nokre bilder av "skjønnheita".

Er dette noko å satse på. Har begynt å tenkt litt og komt fram til at det ikkje er eit uoverkomelig prosjekt.

Dette var det første eg såg:

Bilde

 

Etter ombordstigning venta dette:

Bilde

 

og (sjå nøye......ser dokke vatnet?):

Bilde

 

I kabinen såg det ganske bra ut:

Bilde

 

Og akterkabinen:

Bilde

 

Førerplassen såg nesten ny ut:

Bilde

 

Så Kjem spørsmålet:

Er dette noko å ha, hvis ja: kor mykje er den verdt?

Link to post
Share on other sites

Ja, da tenker vi likt. Vedig masse av interiøret er jo plast, dessuten er det jo både ny kalesje, nye puter nytt ekkolodd m.m Skroget virket bra også. uten så mange riper. Rekner med dette kun trenger ei skikkeleg vask. Men blei litt skeptisk til alderen. Når eg tenker meg om, er det skjeldent at man ser 79mod. med VP 36hk. Finst det noko eg kan sjå på for å finne det ut?

Såg blant annet at det var kombinert vask og kokeapparet i stål. Ikkje var det kjølskap. Den hadde opprinleg grå pyntestipe.

 

Er den verdt 15.000,- pluss frakt?

Link to post
Share on other sites

Ja, da tenker vi likt. Vedig masse av interiøret er jo plast, dessuten er det jo både ny kalesje, nye puter nytt ekkolodd m.m Skroget virket bra også. uten så mange riper. Rekner med dette kun trenger ei skikkeleg vask. Men blei litt skeptisk til alderen. Når eg tenker meg om, er det skjeldent at man ser 79mod. med VP 36hk. Finst det noko eg kan sjå på for å finne det ut?

Såg blant annet at det var kombinert vask og kokeapparet i stål. Ikkje var det kjølskap. Den hadde opprinleg grå pyntestipe.

 

Er den verdt 15.000,- pluss frakt?

Jeg kjenner ikke Saga godt nok til at jeg vil anslå alderen. :diving  Men alderen har vel ikke så mye å si!?  Så lenge du havner ett stykke under normal pris etter at du har byttet motor, så taper du ikke annet enn timene du legger i båten. 15000,- synes jeg høres temmelig rimelig ut!!

Link to post
Share on other sites

Er den verdt 15.000,- pluss frakt?

Dersom skroget ikke er skadet vil jeg tro de kan oppnå langt mer enn 15000 på markedet, så får du den for det må det være meget bra.

 

Er selvsagt vanskelig å si hva den er verdt. Er skroget ok er det jo utrolig hvor shabby en glassfiberbåt kan se ut uten å være skadet i noen særlig grad. En omgang med noe sterkt vann kan gjøre underverker.

 

En ny motor gjør jo båten langt bedre enn en tilsvarende gammel båt med en fungerende gammel motor.....

 

Poenget er vel her at du spiller et lite spill. Båten er mest sannsynlig ok og du får en kjempebåt for 15 000 + ny motor + en vinter under en pressening. Men sjansen er der også for skader under vann osv. Så blir det en avveining da......15 000 er ikke verdens undergang heller.

Link to post
Share on other sites

Hadde jeg fått den for 15 tusen hadde jeg hentet den på dagen,ser jo ikke så gal ut da.

Litt vask og puss her og der,da tror jeg du hadde fått et helt nytt inntrykk av båten.

Med henhold til motoren så er det jo ikke vanskelig å få tak i en samme motor til en billig penge,hvis du har noen kjente som kan hjelpe deg med en eventuell overhaling.

Lykke til!!!

Link to post
Share on other sites

Men eg trur det er stor fare for plastpest. Ligger i ein fjord med veldig mykje ferskvatn. Dessuten har den ikkje vore på land på ca. 5-6 år, så her har eg sikkert ein jobb føre meg.

 

Men dersom eg får den for                 15000.

Frakt                                                     5000

Motor, aksling, propell, arbeid           120000

Diverse Innredning, skottbekledning  15000

evt. kalkblåsing, primer,                        7000

SUM                                                    162000,- pluss mange, mange timer arbeid!!

 

 

Så ting koster penger. Dersom du rekner med itillegg 150timer arbeid nermer prisen seg fort 200.000,-

 

dersom eg ikkje får den for 15.000, men må betale  60.000, trur eg at dette ikkje er noko å satse på.

 

Men dersom båten er slik som motorrommet veit eg ikkje heilt......

Link to post
Share on other sites

Det spørs vel om du får den for 15' hvis utgangspunktet er 60'... Under forutsetning av at det er avklart at den ikke er hardt angrepet av pest, ville jeg løpt og kjøpt med en gang for 15'. Så jeg ville først avklart hvordan det ligger ann mht pest. Jeg bare vil nevne følgende: Hvis målsetting er å sette den istand og selge den, ville jeg ikke gjort det uansett. Men hvis målsetting er å beholde den selv en del år, og du samtidig har energi og tid til å gjøre jobben, er dette en ypperlig anledning. Jeg kunne godt tenke meg Saga 27 som min neste båt (Selvfølgelig i tillegg til Sjømannen og Selco'n :smiley:). Får du satt i en bra motor i denne, har du mye båt for pengene. Også er det lidderlig moro da å pusle med oppussing. Jeg kommer nok uansett til å utvide flåten med flere prosjekter etter hvert, bare for å ha noe å sulle med. 15' kan være et greit bud hvis du ikke får avklart dette med pest. Får du avklart det og det viser seg å ikke være problemer med pest, kan det tenkes at det går ann å gi mer. Tenker da på å møte selgeren et sted som er nærmere 60' enn 15' er. Hvis jeg titter på hva du har kalkulert med ifbm med motor, og selger ikke vil slippe prisen altfor langt ned, går det jo ann å gi litt mer for båten og heller satse på en brukt motor i bra stand, hvis du synes totalprisen blir for høy. Igjen under forutsetning av at den er fri for pest, tror jeg at jeg ville strukket meg til maks. 35'

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Brukt motor er uaktuellt! Vil slippe å bekymre meg for den, derfor blir det ny, sannsynegvis YANMAR.

 

Har i ein periode på 1,5 år kjøpt 4 båter og selt 2. Så nå tenker eg å gå til ro med ein Saga 27.

Men eg bør vel selge 2 av dei 3 eg har liggande, men syns markedet er lite for tida. Er det for tidleg, tru?

Link to post
Share on other sites

båten kan ikke være så veldig mye eldre enn det som er oppgitt. De eldste modellene var annerledes på siden ved teaklisten der lanterna står. Vil tippe 76 modell.

 

Forutsetningen for å kjøpe den bør være at du har tenkt å ha den selv. Det er neppe noe særlig å tjene på å sette den i stand for å selge den.  Synes du bør vurdere en brukt motor, hvis du kan få en som ikke er for gammel og som er heloverhalt av et bra verksted.

 

Prosjektet virker interessant, men det står og faller på hvordan skroget er under vannlinjen. Her kan det både være langt framskreden plastepest og skader

Link to post
Share on other sites

Nei, jeg er ikke 100% sikker på når den kom med alu lister, men jeg føler meg nokså sikker.

Studerte disse tingene nokså nøye den gangen jeg kjøpte min båt på 80 tallet  :smiley:

 

Det går sikkert an å kontakte sagaboat for å få rede på dette, men er det egentlig så viktig?

Den er hvertfall ikke av de aller eldste i og med den teaklisten på siden. En del båter på den tiden ble også levert som halvfabrikata, så detaljer rundt innredning osv kunne variere noe.

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Har noen en tegning, verksted håndbok for vridbar propell :yesnod:

Hei Bertinius,

 

Det finnes "uendelig" mange varianter av vridbare propellere. Etter gammelt utviklet hver eneste motorfabrikk sine egne propellanlegg.

 

Du vil derfor neppe finne noen almengyldig tegning eller verkstedhåndbok.

 

Der finnes imidlertid to hovedtyper; den ene betjener vridningen med en "trekkstang" inne i propellakselen, den andre har et "bakkerør" som ligger utenpå akselen. Både trekkstang og bakkerør ryker av og til. Propellen går da straks til "fulle vinger"  -  enten forover eller akterover, avhengig av konstruksjonen.

 

Sabb har en spesialvariant av den vridbare propellen, genial i sin enkelhet: De har nemlig bygget trustlageret inn i propellhodet  -  og bruker derfor hele propellakselen som trekkstang. Dette blir mer robust enn de andre løsningene.

 

Men hvis det kan være noen trøst, så kan jeg love deg at iallefall de mekaniske variantene er enkle og robuste konstruksjoner. De kan lett åpnes med vanlig håndverktøy, og det eneste som trenges av vedlikehold er rikelig med godt vannfast fett  -  og kanskje en rengjøring innimellom.

 

Lykke til!

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...