Jump to content

Saga 27


eysteind

Recommended Posts

Syns jheller ikke saga 27 er så veldig bra, jeg syntes ramin 26 classic er en mye bedre båt til sånn ca samma pris

 

saga er baljebåt de luxe

<{POST_SNAPBACK}>

Selv om jeg har en sånn der "baljebåt" så blir det veldig feil å sammenligne balja med en Ramin 26 classic. En slik Ramin er ikke en snekke men en halvplaner som er beregnet for stor motor. Ingen Saga 27 er konstruert for en motor opp i mot 150 hk, og monteres det en slik motor i den så kan den aldri utnyttes fullt ut. Skal en båttype sammenlignes direkte så bør den vel sammenlignes med en båt med nogenunde samme type skrog. Saga 27 er en gammeldags snekke en Ramin 26 classik er en halvplaner... Prisforskjellen på en ny Ramin 26 classik og en ny Saga 27 er forøvrig ca 120.000 og Raminen går av med seieren...

 

Bare se på skroget til Ramin her. Raminen er foresten en meget pen båt, kunne godt ha tenkt meg en slik...

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Går selvsagt for saga 27. Er den bedre enn andre båter? Nei sikkert ikke, men jeg har hatt saga 27 i mange år, og har mange gode minner. Båtvalg dreier seg 99% om smak og følelser.

 

Deler båter opp i fire kategorier

 

1. Båter jeg liker veldig godt og kunne tenkt meg å ha.

2. Båter jeg synes virker ok, men som ikke dekker mitt behov/passer for meg

3. Båter jeg ikke har noe forhlod til, dvs de forblir helt anonyme og uten interesse

4. Båter jeg ikke liker noe særlig (uten at jeg nødvendigvis kan begrunne det, eller ser noen grunn til å rakke ned på dem) :smiley:

Link to post
Share on other sites

Har ikke noe spesielt i mot båten. Det er jo sikkert en fin båt for mange, ikke for stor og ikke for liten. Men den er jo ikke så spesielt anderledes enn mye annet av lignende typer. Meninger er jo helt individuelt og det skal vi vere glade for. Er bare moro å høre hva andre mener om "tidenes norske båt" :seeya:

Link to post
Share on other sites

Saga 27 er folkemotorbåten nummer 1. I hvertfall hvis vi skal tenke plastbåter. Aller helst ville jeg hatt tresnekka som tidenes motorbåt. Men den ble ikke nominert av en merkelig grunn.

Saga 27 er en tvers i gjennom ærlig båt som vil leve i mange år enda hos Selje Bruk.

 

Bilde


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Kombinasjon av mange gode egenskaper og tilfredsstillelse av mange behov må nødvendigvis avstedkomme kompromisser. Og denne båten kan, etter min ringe mening, karakteriseres som et meget vellykket kompromiss. ("Den er verken for stor eller for liten", etc)

Men så var det tresnekka da.....

Redigert av kapptein (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Det finnes selvsagt bedre båter. Men det er avhengig av hvilke kriterier du ønsker å vektlegge. Jeg har selv feriert i mange år i en 27, og selv på 80-tallet så var det en flott båt. Den må ha vært en liten revolusjon når den ble lansert i 69. Med mange smarte løsninger. Ja, den er smal, lav og med et skrog som ikke var bygd for fart. Gjorde litt over 7 knop med 16,5 Hk VP Diesel. Men hva gjorde det, den fylte de fleste behov. Og det er vel svært få i Norge som kan vise til de samme salgstallene for en "bo-båt". Den fortjener sin plassering. :flag:

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

Hei,

Klart at den er det.

Når man sier tidenes beste/mest populære snekke, så er det ett kriterie som må telle mer en alle andre. Hvor lenge snekka er solgt i samme design! Det er en grunn for dette, folk liker båten, enkelt og greit, og det gjennom flere tiår. Det er det vel ingen andre snekker eller andre båter som kan påberope seg.

Rent personlig synes jeg båten har ett tiltalende utseende med skikkelige linjer, den er billig i drift, lager lite hekkbølger. Med andre ord en miljøsnill tidløs familiebåt.

Link to post
Share on other sites

Nå er vel jeg nesten programforpliktet til å applaudere folket valg av Saga 27 til tidenes motorbåt, men det skal bli interessant å se hvilken annen båtmodell som er i produksjon og salg etter over 35 år nesten uten forandringer !

Så " baljebåt" ????? Veeeel - - -

mvh

JanS :cheers:

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

saga er baljebåt de luxe

Jøss for en kommentar!!

Har du noen gang stått i en Ramin og fått sprut og oversjø i trynet opp mellom presenning og vindu i blåsten? Det har jeg. I tilsvarende forhold forble jeg tørr i Sagaen.

 

Pollen lukter litt av dårlige tapere syns jeg.

Uansett håper jeg ikke den klarer å ta gleden fra de mange 27-eierne her på forumet over å ha vinni kåringa. Eneste riktige resultat slik kriteriene var lagt opp spør du meg!

Link to post
Share on other sites

Med tanke på talet produserte båtar og antal års produksjon må Saga 27 vere klar vinnar. Kan faktisk ikkje forstå kva båt som skulle vere i nærleiken av denne båten i kåringa. Nokon nemde tresnekka som kandidat??? Kva båt er tresnekka?? Saga 27 er ei vidareutvikling av tresnekka slik vi har kjend ho på vestlandskysten snart 100 år. At båten rullar, er litt våt i motsjø har si forklaring der.

 

Saga 27 har bevist seg som ein verdig vinnar gjennom talet på produserte båtar, talet på år båten har blitt produsert, kor mange båtar som framleis er i drift, ikkje minst at båten er framleis i produksjon...

Link to post
Share on other sites

Å kåre Saga27 til folkebåt nr. 1 er etter min menig ikke helt objektivt.

 

I 27 fots klassen er det mange båter som har bedre utnyttelse og sjøegenskaper.

 

At den er mest solgt, er noe helt annet. Der kjenner jeg ikke tallene.

 

At så With 10 blir nr. 2 er også etter mitt skjønn ganske håpløst. Jeg vil tro at det er flere erfaringer derute med Pioneer båter eller GH.

 

Om man skulle kåre en folkebåt, så bør man i det minste dele dem opp i klasser:

 

småbåter/jolle (mitt tips GH14)

snekker (mitt tips Polar 20)

20-24 fotere (mitt tips Nidel 24 eller Joda 24)

25-28 fotere (mitt tips Nordan 27 SummerFamily eller Scan Classic)

29-32 fotere (mitt tips Scan Baltic)

osv

Link to post
Share on other sites

Til Svaberget; Selvsagt er det ikke objektivt! Men: Hva er galt med å være subjektiv, spesielt når spørsmålet er stilt på en måte som gjør at det ikke er mulig å anvende kalde, vitenskapelige kriterier? I mitt daglige arbeid må jeg besvare spørsmål jeg får såkalt vitenskapelig, eller objektivt. Det gjør jeg ved å lete i bøker, lese regelverk osv osv. Ofte føler jeg med da som dommeren i "Smeden og Bageren": "Han bladdrer i sin Bog omhyggeligt, men finner intet der, hvorved forbuden er, for Smed at rette Bager, Han sin beslutning tager....."

 

Av og til må det være rett å slippe følelsene løs, og kåring av folkebåten vil være en følelsessak. Jeg gleder meg over at Saga 27 vant. Jeg har selv hatt en i mange år, og den brakte oss fra jollestadiet til båtstadiet. At i av ulike grunner (ikke minst en plutselig økning i antall (tvillinger) ikke lenger fikk plass i båten, førte til at vi gikk over til større båt. Fremdeles er det imidlertid slik at Saga 27 for oss var vendepunktet, og dermed på mange måter tidenes båt for oss. Så jeg slutter meg til kåringen, selv om Saga 27 pr i dag ikke er den båten som møter mine behov nå, så kan den like fullt stå som folkebåten!

Redigert av Laholm (see edit history)

Laholm

Link to post
Share on other sites

Så vidt jeg har opplevd saga 27 så er det en baljebåt etter min mening, men den er sikkert fin for en som liker denne type båter. Er helt enig med "svaberget" at det burde være flere klasser.

Har saga forandra seg noe særlig i det hele tatt siden den var ny?

Link to post
Share on other sites

Så vidt jeg har opplevd saga 27 så er det en baljebåt etter min mening, men den er sikkert fin for en som liker denne type båter. Er helt enig med "svaberget" at det burde være flere klasser.

Har saga forandra seg noe særlig i det hele tatt siden den var ny?

<{POST_SNAPBACK}>

Hva er en "BALJEBÅT" for deg/dere :confused:

 

Ja, Saga 27 har forandret skråget .....+++ nye båtertyper .. http://sagaboats.no/

Link to post
Share on other sites

Så vidt jeg har opplevd saga 27 så er det en baljebåt etter min mening, men den er sikkert fin for en som liker denne type båter. Er helt enig med "svaberget" at det burde være flere klasser.

Har saga forandra seg noe særlig i det hele tatt siden den var ny?

<{POST_SNAPBACK}>

Du velger en snekke ut fra de egenskaper den har. Hva du mener med baljebåt, vet ikke jeg. Jeg har snekke selv og stortrives i denne. heller en snekke enn en helplanende!!

 

Smaken er som baken.

 

Gratulerer Saga for en kjempefin båt. :flag::flag::flag:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Tror man må skille mellom en bruktbåt-test og en avstemning her. Dersom flertallet har stemt Saga 27, så er denne diskusjonen vi har her meningsløs. Tekniske sammenligninger duger ikke - heller ikke meninger om å forandre kriteriene. Resultatet er Saga 27 basert på undersøkelsens kriterier. :smash:

 

Som en tidligere skrev: "smaken er som baken osv...". :cheers:

 

Gratulerer til alle Saga 27'ere.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...