Bitteliten Startet 30.Mars.2005 Link til dette innlegget Startet 30.Mars.2005 (redigert) Nimbus har et flott båtkonsept de kaller Nova. Dette er sjøsterke walk around båter i størrelsen 20 fot ot oppover. Største til nå har vært 350 Nova. Nå har de tatt frem en 42 Nova! Denne er basert på skroget til Storebro 410 Commander. Her er noen bilder av lekkerbisken! Ser ut som om den har skyvedører på siden av hytta også. Motorer er 2xD6 350. Drømmebåten min! Redigert 30.Mars.2005 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 10.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2007 ..Drømmebåten min! Sitér dette innlegget Link to post
gimi Svart 10.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2007 Hva er fordelen med walkaround av denne størrelsen? Det er ikke akkurat noen arbeidsbåt eller fiskebåt uansett, og ulempen må jp være at det blir dårligere plass under dekk. En standard CC på 40 fot pluss er jo helt grei å bevege seg forover på dollbordet. Samme fenomen som for Trawlere....... Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 10.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2007 Har du først fått smaken på å bare stikke hånda ut av sidedøra for å vippe ned fendrene så er du solgt. En av hovedgrunnene til at forrige båt er solgt. Er på utkikk, dog ikke i denne prisklassen. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 10.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2007 (redigert) Vi kikker litt på en sånn båt som dette. Vi koser oss med å se på ganske mye for tiden. Forskjellen fra før er at kona også er engasjert - og det er hyggelig. Så vi kikker på mye. Har kommet så langt at brosjyre på 42 Nova er printet og har sent foreskpørsel om prisliste. Det pleier å stopp der Men å drømme er gratis. Fordelen med WA her? Tja - Nimbus tok frem 42 Nova etter krav fra kunder som vokste ut av 35 Nova. I denne størreksen kan man uten problemer kombinere WA'en fordeler med bevegelsesfrihet på dekk med god plass under dekk. Båten har samme skrog som Storebro 410 Commander. Har lest en test av denne båten - og journalisten sa at det bare var pengene som hindret han fra å kjøpe båten Redigert 10.Oktober.2007 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 10.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2007 Dette er en kjempebåt med 3 kabiner. Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 10.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2007 Denne er råtøff. Absolutt en båt som det går an å bli identifisert med. Denne båten hadde kledd meg. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Brutus Svart 10.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2007 (redigert) Nydelig båt ja. Disse går vel til "pølse i brød" pris, når det er så sent på sesongen..... Delta (Smuggler) har noen WA som er litt mer innenfor rekkevidde. Sjøsterke med raske stepskrog. Delta Likte den 29WA veldig godt..... Redigert 10.Oktober.2007 av Brutus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 11.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2007 Hva er fordelen med walkaround av denne størrelsen? Det er ikke akkurat noen arbeidsbåt eller fiskebåt uansett, og ulempen må jp være at det blir dårligere plass under dekk. En standard CC på 40 fot pluss er jo helt grei å bevege seg forover på dollbordet. Samme fenomen som for Trawlere....... Tror ikke de potensielle eierne av denne båten har pris-plass-under-dekk som noe særlig viktig kriterium ved valg av båt . Sitér dette innlegget Link to post
gimi Svart 11.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2007 Tror ikke de potensielle eierne av denne båten har pris-plass-under-dekk som noe særlig viktig kriterium ved valg av båt . Mente ikke å antyde at pris-plass skulle være noe viktig, men jeg forstår ikke hva som er fordelen med å senke ned dollbordet en halv meter - blir det stiligere? Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 11.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2007 Båten har også 2 doble seter i fartsretningen. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 11.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2007 Mente ikke å antyde at pris-plass skulle være noe viktig, men jeg forstår ikke hva som er fordelen med å senke ned dollbordet en halv meter - blir det stiligere? Nei, men det gjør at man mye enklere og sikrere beveger seg rundt på båten - enten det gjelder kona, ungene eller bikkja. Bikkja som til vanlig ikke er ombord hos oss hadde nok blitt mye mer med ombord i en 42 Nova. Sitér dette innlegget Link to post
Rolf Svart 11.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2007 Hva er fordelen med walkaround av denne størrelsen? Det er ikke akkurat noen arbeidsbåt eller fiskebåt uansett, og ulempen må jp være at det blir dårligere plass under dekk. En standard CC på 40 fot pluss er jo helt grei å bevege seg forover på dollbordet. Samme fenomen som for Trawlere....... Nimbus 42 Nova er en gedigen båt som jeg føler har akkurat nok plass for mine 193cm. Se meget flatterende test fra Motor Boat & Yachting her Eller besøk Nimbus sin flotte webside for masse flotte bilder og omtale av båten. Skulle holdt ut en weekend ombord der - selv om man ifølge testen ikke kan sitte i sengen.... Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
Blue_Dragon Svart 11.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2007 Båten var veldig pen i hvit farge. De fleste er jo blå eller rød. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 11.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2007 Se meget flatterende test fra Motor Boat & Yachting her Hvit må den være ja - jeg har en viss forkjærlighet for helt hvite båter. Dette bladet ble hentet frem fra arkivet i går og ligger nå på nattbordet. Brosjyrer og prislister er på vei fra forhandler. Ser på begge variantene av skroget, dvs 42 Nova og Storebro 410 Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 11.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2007 Her lukter det ny båt Bitteliten. Nibusen er knalltøff,mens Storebro er konservativt pent. Begge er båter i høy kvalitet. Kan forstå begge valg. Eneste jeg lurer på er hvorfor Storebro har rattet på BB side. Men dette er jo en tilvenning. Hvit skrog er praktisk, farget skrog er utsatt for større slitasje, mao trenger mer polering/stell for å holdes pent. Men pent. 42 fot akkurat passe. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Bitteliten Svart 11.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2007 Her lukter det ny båt Bitteliten. så så - ikke ta gledene på forskudd nå Jeg er storfornøyd med båten vi har - og heldigvis er de fleste fabrikker utsolgt for 2008 sesongen - så det blir nok ikke før 2009 - og innen den tid kan masse skje. Eneste jeg lurer på er hvorfor Storebro har rattet på BB side. Men dette er jo en tilvenning. Det er fordi styrmannen skal ha fri og god sikt mot styrbord. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 11.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2007 Storebro har en fantastisk båt, men noe trawler-konsept er det vel ikke? Mulig jeg er litt gammelags her. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
baatsman Svart 11.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2007 Storebro 410 Comander er vel en slags trawler, på lik linje med Swift en til Roaldbj. Det lå en Comander på Malmøen i sommer. 2006 mod til salgs. Den så virkelig fin ut. Virket ikke ruvende, men elegant. (Den likte fruen godt, hun har et større ben innen motor en meg). Storebro/Nimbus har flotte båter. Synes også den Nimbus 380 er en flott båt. Ellers er det (ofte) kostbart å be om brosjyrer, da er ofte interessen litt over middels. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Bitteliten Svart 11.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2007 Fordelen med mange brosjyrer er at de er pdf'er - så man kan laste ned. Da kan man være skapinteressert Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 11.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2007 og har sent foreskpørsel om prisliste. Det pleier å stopp der Her er det ikke kun lastet ned pdf fil. Mange usikre faktorer her . Trodde du smugtittet litt på en HR43. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Bitteliten Svart 11.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2007 Vi smugtitter egentlig en hel del vi - på båter altså. Leste gjennom MBY testen - og igjen får jeg litt dårlige vibber av Nimbus når det kommer til sjøegenskapene. Det skrives at den lave chinnen slår i motosjø. Det har jeg erfart med de 3-4 andre Nimbusene jeg har vært ute i også - rett og slett at ikke sjøegenskaper står høyest på lista deres. Noen som har testet 42 Nova eller 410 Commander? Sitér dette innlegget Link to post
Audifil Svart 15.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2007 Nå har de tatt frem en 42 Nova! Denne er basert på skroget til Storebro 410 Commander. Superfin båt dette.... Men for å pirke litt så er skroget basert på Nimbus sin egen 42 foter fra 94/95 som Storebro kjøpte.. så er egentlig Storebro 410 som er basert på Nimbus sitt skrog Sitér dette innlegget Øystein Wilthil, 48212848 Nåværende båt: 00 Flem 340 X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC Link to post
VannTro Svart 15.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2007 Storebro har en fantastisk båt, men noe trawler-konsept er det vel ikke?Mulig jeg er litt gammelags her. Har du helt rett i Astor, men her finner du en skikkelig Trawler, Clipper 40 til ca. 2,5 mill.: Sikkelig bysse også... Denne Trawleren har toppfart på 16 knuter og koster vel ikke avskrekkende mye i forhold til hva man får Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Roggen Svart 13.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2008 Vi smugtitter egentlig en hel del vi - på båter altså. Leste gjennom MBY testen - og igjen får jeg litt dårlige vibber av Nimbus når det kommer til sjøegenskapene. Det skrives at den lave chinnen slår i motosjø. Det har jeg erfart med de 3-4 andre Nimbusene jeg har vært ute i også - rett og slett at ikke sjøegenskaper står høyest på lista deres. Noen som har testet 42 Nova eller 410 Commander? Enig når det gjelder slag i "lett skvalp", dvs. Oslofjorden om ettermiddagen. Har gjort 30 timer nå, men med IPS og ikke drev eller aksling som beskrevet i testen. I 2 - 3 meter sjø derimot på autopilot fungerer det veldig bra Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.