Jump to content

Walk Around å vokse i! Nimbus Nova 42


Bitteliten

Recommended Posts

Jeg er overhodet ikke i nærheten av å kunne vurdere så mye båt som en 42 foter, verken pris eller plassmessig.

Jeg har imidlertid gått fra 21' daycruiser til omtrent like stor WA og angrer ikke et sekund..

-Vi overnatter bare et par ganger i året ombord, det har vi plass til. (2+1+hund)

-Bikkja trives mye bedre ombord og kommer seg mye lettere i land/ombord

-Min sykelige svigersøster synes også det endelig går an å bevege seg fra baug til akterdekk (og omvendt)

-Unger... samme som kjærringer/bikkja .. ;)

-Dekket er selvlensende så møkka vaskes enkelt vekk

-Fantastisk god i sjøen.

-Adskillig mere allround bruksmuligheter enn en dc

 

For all del, jeg sikler fremdeles etter fete cruisere men jeg er altså helt enkelt strålende fornøyd med min WA

.

.

bmhe

Link to post
IPS 400 - så D4'er eller er det D6 310'er? Spennende med IPS - ser frem i mot at du deler dine erfaringer.

 

Hva oppnår du av mask fart med den installasjonen?

 

Det er D6 310 ombord. Når vel 34 knop på en god dag med full diesel (1000ltr) og halv ferskvann. Drar ca 90 ltr pr. time på 28 knop, som er ca. marsjfart på 2900-3000 o/min. 130 ltr pr. time ved fullt pådrag.

 

Har inntrykk av at båten går litt høyere med baugen enn hva den ville gjort med drev, uten at jeg har testet 42 med drev. Kun vurdert ut fra bilder.

 

Joystick på IPS fungerer veldig bra, har enda ikke benyttet baugpropell annet enn for å se at den virker. Har prøvd å kalibrere IPSfor å ta bort siste små rusk, men får det ikke til som beskrevet i manual. Må ta en sjekk med Volvo på det. Opplever kanskje et tidel sek. i forskjell på økning av turtall på BB og SB maskin. Nok til at båten går litt akterover når du prøver å gå mot styrbord hvis man ikke er forberedt. Forøvrig er det faktisk mulig å gå 2 knop sidelengs med en båt på 10t/12.5m !

 

Venter ellers på GPS anker funksjon som Volvo har markedsført sammen med IPS siden 2007. Ventes tilgjengelig i 2009. Spennende å se hvor godt det fungerer!

 

I noe sjø virker IPS'en å fungere godt. Sammen med Raymarine autopilot holder den stabil kurs i 2 - 3 meter sjø og 12 knop. Imponerer mer i den type forhold enn i skvalpesjø.

 

Ellers VELDIG godt fornøyd med innvendig støynivå. Nesten ikke behov for å heve stemmen innvendig uansett om man går 5 eller 30 knop. Lite knirk og andre lyder. Lyd fra maskin virker å være veldig godt dempet.

Link to post

Flott at du deler dine erfaringer. IPS er jo et ganske så nytt system.

 

Kjempespennende at vi nå blir to IPS eiere her inne. Vi har IPS 600 på nye båten vår - har bare så vidt testet det - men gleder meg til at kona overtar havnemanøvrene :yesnod: Største usikkerheten jeg har er dypgående og at jeg ikke kan tilte opp propellene på grunt vann. det blir uvant

 

Hørte fra NordWest at de hadde 3-4 båter som hadde mistet trimflapsa sine - og ingen fant ut hvorfor. Helt til de kom på at med IPS kan man bakke i 10 knop. Da falt flapsa av - de ble brekt løs. I dag er de forsterket :smiley:

 

Windy erfarte med sin nye 44 at den planer på en annen måte med IPS enn med drev. Båtene går litt høyere med baugen. Det merket vi også på NordWesten da vi testet den. Windyen vår strekker seg i vannet og senker baugen i 28 knop - da føler jeg at den planer skikkelig ut. Det følte jeg aldri på NW'en.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...