Blue_Dragon Svart 13.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2008 Hva trordere om walk around båter i fremtiden? Er jo greit å kunne gå rundt, men det gir mindre plass inne og mye mere å vaske og polere ute. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 14.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2008 Enig når det gjelder slag i "lett skvalp", dvs. Oslofjorden om ettermiddagen. Har gjort 30 timer nå, men med IPS og ikke drev eller aksling som beskrevet i testen. Forstår jeg deg rett i at du har en 42 Nova med IPS? Er det den første båten Nimbus bygde? Hvordan er dine erfaringer med IPS? Sitér dette innlegget Link to post
Roggen Svart 14.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2008 Byggenr. 12 hvis jeg ikke husker feil. 2x IPS 400. Jeg kan skrive litt mer utfyllende om erfaringer med IPS og joystick etterhvert. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 14.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2008 IPS 400 - så D4'er eller er det D6 310'er? Spennende med IPS - ser frem i mot at du deler dine erfaringer. Hva oppnår du av mask fart med den installasjonen? Sitér dette innlegget Link to post
Brynjar Svart 14.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2008 Jeg er overhodet ikke i nærheten av å kunne vurdere så mye båt som en 42 foter, verken pris eller plassmessig. Jeg har imidlertid gått fra 21' daycruiser til omtrent like stor WA og angrer ikke et sekund.. -Vi overnatter bare et par ganger i året ombord, det har vi plass til. (2+1+hund) -Bikkja trives mye bedre ombord og kommer seg mye lettere i land/ombord -Min sykelige svigersøster synes også det endelig går an å bevege seg fra baug til akterdekk (og omvendt) -Unger... samme som kjærringer/bikkja .. ;) -Dekket er selvlensende så møkka vaskes enkelt vekk -Fantastisk god i sjøen. -Adskillig mere allround bruksmuligheter enn en dc For all del, jeg sikler fremdeles etter fete cruisere men jeg er altså helt enkelt strålende fornøyd med min WA Sitér dette innlegget . . bmhe Link to post
Roggen Svart 14.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2008 IPS 400 - så D4'er eller er det D6 310'er? Spennende med IPS - ser frem i mot at du deler dine erfaringer. Hva oppnår du av mask fart med den installasjonen? Det er D6 310 ombord. Når vel 34 knop på en god dag med full diesel (1000ltr) og halv ferskvann. Drar ca 90 ltr pr. time på 28 knop, som er ca. marsjfart på 2900-3000 o/min. 130 ltr pr. time ved fullt pådrag. Har inntrykk av at båten går litt høyere med baugen enn hva den ville gjort med drev, uten at jeg har testet 42 med drev. Kun vurdert ut fra bilder. Joystick på IPS fungerer veldig bra, har enda ikke benyttet baugpropell annet enn for å se at den virker. Har prøvd å kalibrere IPSfor å ta bort siste små rusk, men får det ikke til som beskrevet i manual. Må ta en sjekk med Volvo på det. Opplever kanskje et tidel sek. i forskjell på økning av turtall på BB og SB maskin. Nok til at båten går litt akterover når du prøver å gå mot styrbord hvis man ikke er forberedt. Forøvrig er det faktisk mulig å gå 2 knop sidelengs med en båt på 10t/12.5m ! Venter ellers på GPS anker funksjon som Volvo har markedsført sammen med IPS siden 2007. Ventes tilgjengelig i 2009. Spennende å se hvor godt det fungerer! I noe sjø virker IPS'en å fungere godt. Sammen med Raymarine autopilot holder den stabil kurs i 2 - 3 meter sjø og 12 knop. Imponerer mer i den type forhold enn i skvalpesjø. Ellers VELDIG godt fornøyd med innvendig støynivå. Nesten ikke behov for å heve stemmen innvendig uansett om man går 5 eller 30 knop. Lite knirk og andre lyder. Lyd fra maskin virker å være veldig godt dempet. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 14.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2008 (redigert) Flott at du deler dine erfaringer. IPS er jo et ganske så nytt system. Kjempespennende at vi nå blir to IPS eiere her inne. Vi har IPS 600 på nye båten vår - har bare så vidt testet det - men gleder meg til at kona overtar havnemanøvrene Største usikkerheten jeg har er dypgående og at jeg ikke kan tilte opp propellene på grunt vann. det blir uvant Hørte fra NordWest at de hadde 3-4 båter som hadde mistet trimflapsa sine - og ingen fant ut hvorfor. Helt til de kom på at med IPS kan man bakke i 10 knop. Da falt flapsa av - de ble brekt løs. I dag er de forsterket Windy erfarte med sin nye 44 at den planer på en annen måte med IPS enn med drev. Båtene går litt høyere med baugen. Det merket vi også på NordWesten da vi testet den. Windyen vår strekker seg i vannet og senker baugen i 28 knop - da føler jeg at den planer skikkelig ut. Det følte jeg aldri på NW'en. Redigert 14.Mai.2008 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.