Jump to content

Wetus Deutz DTA64 192hk, er dette en bra motor, hilsen mobbeoffer!

Enjoy

Recommended Posts

Wetus Deutz DTA64 192hk

Er dette en god motor, og passende for min båt (Master820).

Nå er jeg lei av å bli mobbet for å ha BMW ombord. Bmw`n har vært grei den, men har fått noe gjenomslag og jeg vurderer derfor å bytt motor istede for overhaling da min gamle er fra 87, jeg tenker på varmevekslere og oljekjøler har jo ikke evig liv.

Bmw`n hadde 180hk og et moment på 380nm ved 3500 o/min

Wetus`n ar 192hk og et moment på 550nm ved 2500 o/min

Tror det blir nydelig med lavt turtall.

Eller?

Enjoy

Vetus Deutz er jo et velrenomert fabrikant, vel tenker da først på Deutz som bygger motoren. Vetus mariniserer den. Deutz er jo viden kjent for sine i gamle dager luftkjølte disesler som ble benyttet i både lastebiler og annleggsmaskiner. Den motoren du ser på er nok meget god motor med lavt turtall og reltaivt greit effektuttak. Den samme motorern leveres vel med mange forskjellige effekter så dett gir jo gode muligheter.

Jeg hadde ikke vært betenkt i det hele tatt med å montere inn en motor fra Deutz

Jeg besøkte forøvrig Deutz fabrikken i 1983 som den gan var i Køln, dette i forbindelse med studiene, det var en opplevelse for en 20 åring fra langt mot nord og være der.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Det eneste negative jeg har hørt om disse er at der er 1-polt elektrisk anlegg og turboen er isolert og ikke vannkjølt. Ellers kunne jeg svært så godt ha tenkt meg et par slike ombord :yesnod:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Det eneste negative jeg har hørt om disse er at der er 1-polt elektrisk anlegg og turboen er isolert og ikke vannkjølt. Ellers kunne jeg svært så godt ha tenkt meg et par slike ombord :yesnod:

<{POST_SNAPBACK}>

Denne er 2Polt og 24V.

MEN den er ca 200kg tyngre en den jeg har idag, vil det ha nevneverdig betydning for båten. Dette er jo en båt med strak aksel og motor relativt midt i båten.

Enjoy

Redigert av Enjoy (see edit history)

Denne er 2Polt og 24V.

<{POST_SNAPBACK}>

Det er bra. Jeg hørte om det 1-polt anlegget fra en seriøs båtbygger som hadde montert en Vetus Deutz en gang for ca 3 år siden og det var eneste ankepunktet han hadde.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Mobbeoffer ? Erter folk deg enda du ikke har VP da? De fleste motorproblemer tror jeg skyldes manglende vedlikehold over flere år og ikke nødvendig kan tilskrives produsenten direkte.

Er det egentlig grunn til å tro at BMW er no værre eller bedre enn andre ?

<{POST_SNAPBACK}>

Akurat det lurer jeg også på.

Ett par av de båtene som jeg fortiden vurderer har BMW 180 hk fra siste del av 80 tallet.

Er det å kjøpe seg en båt med denne motoren, det samme som å kjøpe seg problemer?

Vet at de første som kom hadde kjøleproblemer men har forstått at dette ble rettet på.

Fra når kom de med modifisert kjølesystem?

Hva annet er verdt å sjekke. I den som vel kanskje er "hotteste" for øyeblikket er motoren gått 2500 timer og eier sier at det er utført service på båten vært år, antagligvis kun oljeskift og filterskift.

Er det noe annet som burde ha vært gjort.

Mariell

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Slik jeg har forstått det så var det BMW 165 hk versjonen som hadde kjøleproblemer. Og alle ble tilbakekalt for å rette opp feilen. Så da kan jeg ikke skjønne hva som skal være problemet? Mercruiser overtok jo denne og har solgt i hauger og lass av dem etterpå, uten at den har fått noe dårlig ord på seg. Høres ut som en kjempemotor spør du meg..

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Slik jeg har forstått det så var det BMW 165 hk versjonen som hadde kjøleproblemer.

<{POST_SNAPBACK}>

Nope. 165 hesteren hadde IKKE kjøleproblem. Det var når den ble oppgradert til 180 hk problemene oppstod.

• Barnevaksiner

Jeg har hatt BMW 636 180 hk i flere år.

Har nå Volvo Penta og savner allerede BMW,n.

Blir disse passet på og brukt med vett er de like bra om ikke bedre en mye annet.

Hvis det kun er mobbingen som gjør at du bytter ville jeg latt være.

Men..... det er min erfaring.

Statens Vegvesen har snudd og lover penger til oppgradering og fortsatt drift

Skjoldastraumen sluse

Jeg har hatt BMW 636 180 hk i flere år.

Har nå Volvo Penta og savner allerede BMW,n.

Blir disse passet på og brukt med vett er de like bra om ikke bedre en mye annet.

Hvis det kun er mobbingen som gjør at du bytter ville jeg latt være.

Men..... det er min erfaring.

<{POST_SNAPBACK}>

HE He, det med mobbing var litt fleip, men en blir litt lei av å høre om et kjøleproblem fra 1985-87. Min motor har ettermontert extra kjøler og har ingen kjølepoblemer. Men den har sikre tegn på gjenomslag som mye oljedamp, olje i luftfilter, Ryker mye i oppstart (pga lav komp på en/fler sylyndere). Men har vært storfornøyd og ikke hatt problemer. Vurderer abselutt å overhale kontra bytte. Motoren har etter timeteller gått ca 2600Timer.

Dette er meget gode motorer som bare rusler og går hvis de får sitt stell ihht. instruksjonsboken.

Vi hadde en motor av samme merke i en taubåt jeg jobbet på. Aldri noe tull der i gården.

Ankepunktet i en lystbåt er vekten. Den er betydelig tyngre enn andre motorer i samme størrelse. Noen båter tåler dette meget godt andre ikke.

• 11 år senere...

mitt inntrykk er at de BMW motorene som fortsatt rusler og går er fiksa og helt iorden  - hadde det vært 30 år med bare kjøletrøbbel hadde de nok vært bytta forlengst :smiley:  

Har forresten en kompis med Vetus Deutz DTA63 (ca 230hk mener jeg) som han har hatt i 10-12 år uten trøbbel av noe slag.  Eneste han angrer på er at han ikke tok seg råd til å kjøpe modellen over i hk.  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Det som var utgangspunktet her, nemlig om den gamle BMWen bør byttes eller ikke, kan jo avhenge av mange ting. Hvis den funker greit så er det jo strengt tatt ingen grunn til å bytte. Dette er egentlig gode motorer. En god overhaling kan jo gjøre underverker for en billig penge.

Historien bak denne BMWen er (iht hukommelsen og Wikipedia) at de sent på 70-tall trengte en motorblokk for å lage en marinedieselmotor, blant annet mot racing. BMW kjøpte rettighetene til italienske WM Motori med en motorblokk på 3,6 liter av type VM HR.H 692. Denne ble levert i litt ulike ytelsesvarianter; D 150 Z på 136 hk og dernest type D 190 som hadde 165 hk. Mange norske båter fikk D190-motoren midt på 80-tallet.

Type D 190 (165 hk) ble videreutviklet til type D 636 Z som hadde 180 hk. (det er vel denne trådstarter har). BMW bestemte seg i 1987 for å gå ut av båtmarkedet og solgte fasiliteter og rettigheter til Mercury Marine. BMW D 636 ble deretter solgt videre som Mercruiser 636 D-TA og senere som D219 TURBO AC i meget store volumer.

Både D 150, D 190 og D 636 hadde sine utfordringer med overoppheting og BMW var tidlig ute med å komme med tilbakekallinger og bulletiner for å vedlikeholde, bytte/oppgradere kjølesystem, varmevekslere osv. Mercruiser fortsatte med dette arbeidet. Det er vel all grunn til å tro at de motorene som fortsatt er i drift har fått disse oppgraderingene. Etterhvert er det sikkert ikke så mange igjen av disse motorene og antall mobbeofre har sikkert gått ned. Jeg var med i denne klubben en periode midt på 2000-tallet og skjønte aldri hvorfor alle himlet med øynene hver gang BMWen i kjelleren ble nevnt. Min motor startet og gikk greit og ble aldri overopphetet. Den var følsom for saltavleiringer i kjølesystemet og måtte få systemrens jevnlig (ikke ulikt mine VP D6-370-motorer pr i dag).

BMWen på 165 hk var litt for svak etterhvert i en 31 fots Tresfjord Nova med masse ekstra utstyr og jeg byttet derfor til en VP D6-310, men det var ikke pga varmgang. 

Økonomisk er det imidlertid vanskelig å forsvare et slikt motorbytte. Tror det skal godt gjøres å få igjen investeringen i form av høyere pris på båten ved senere salg. Derimot kan gleden ved en ny og mer moderne motor være stor og da er investeringen kanskje verdt det likevel? Jeg tror helt sikkert Vetus Deutz DTA64 vil være en drøm å få ombord, forutsatt at vekten fortsatt er ok. 200 kg ekstra midt i båten burde ikke merkes mye. Den har vel ikke common rail, så du får ikke en slik umiddelbar effekt som fra f eks Volvos D-serier, men det økte dreiemomentet på lavt turtall vil uansett gi veldig behagelig gange og et overskudd av kraft. Lykke til uansett valg.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...