Jump to content

Kavitasjonsskade propell..

Muren Motorsport

Recommended Posts

Heisann. Kjøpte en Gh14 i fjor høst, uten motor, kjøpte så en 30 hk.Johnson 1985 mod
Denne motoren sto på en lett gummibåt så den hadde litt "tung" propell. (10x15)
kjøpte 2 propeller fra Solas. 10x12 og 10x13. 10x13 gav 28 knop som maksfart med folkelig aks og to personer ombord.
10x12, fort å gæli opp i plan, 26 knop. å hørbart for høyt turtall. (ingen forskjell i fart når jeg letter litt på gassen.

10x15 som sto på gir også 28 knop. Men den bruker laang tid på å legge den i plan.
MEN etter ca 5 timers drift. så ser propellen slettes ikke fin ut! Den flotte 4 lags spesialutviklede superbeskyttelsen har 3 flotte kavitasjonsskader.. å den har faktisk begynt å gnafse på aluminiumen også.. designfeil? feil propell til motoren? spesielt utviklet til 4-taktere står der på esken.. jeg søkte, å bestilte propell til 2-takt OMC.

bilde

Dette er informasjonen jeg fikk når jeg bestilte propellene..

Bruker 10x13 nå.. som er vist på bilder. Kan jo heller ikke være så presisjonsstøpt og avballansert så de skryter av, når ikke engang kaviteringa blir lik på blada...

kavitasjon kan like gjerne komme av feil propell til formålet (som jeg mistenker 15" på gh14 er)

ellers, gh14 har innstøpte trimflaps i skroget, og begynner å overplane ved 28 knop, så ikke så veldig mye mer å hente med fancye propeller her

vi hadde selv en slik, med 40hk Yamaha 3syl, den gjorde også 28, men det var omtrent uavhengig av last eller om det hang en vannskiløper på slep bak

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Jeg endte opp Med 10x13. det er det bildet viser og. Forrige GH 14'n jeg hadde for 15 år siden hadde jeg 55 hk yamaha på. Ca 32 knop, men det var med trykkmåler. var helt helt grei å kjøre.Men propellvalg å motorhøyde var et ukjent tema i de tider. innstøpte trimflaps er der slettes ikke på en 80-90 talls GH-14.

ok, trodde det var 15" som fikk de skadene

kanskje feil å kalle det innstøpte flaps, men har til gode å se et GH14 skrog uten konkave flater i bunn. Og ja, det går greit å kjøre når man får opp baugen

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Der er ingen fasit men hvis du presser motoren mer enn hva båten er villig til å være med på mht maksfart. Altså du skal overvinne båtens 'maksfart' så vil du få en høyere slipp-prosent enn 'normalt' på maks turtall og det er en propellspisende kombinasjon.

Det kan også være kjøremønsteret med svært hyppige fullgass akselerasjoner fra stille elr svært ofte krappe svinger der du hører propellen spinner ut.

Det kan også være ruglete bunn i båten som skaper luftbobler i kombinasjon med motorhøyde elr bare en dårlig propell. Men Solas sine alupropper er vanligvis upåklagelige.

Det at det står spesielt egnet til 4 takt på esken skal du ikkje bry deg om. Det finnes jo ikkje noe annet lenger heller som nytt i den størrelsen.

Om du mener alt er på stell og ikkje kan lastes kjørestil så får du heller prøve en originalpropell

Kjøringa er stort sett fra båtplassen å ut i holmene rundtom her.. Nesten fullgass, 25 knop. ikke no tull å tøys. aldri noe slipp, Har rulla på bunnsmøringa, så noe nuppete er jo den under. men å bruke skumgummirulle til bunnsmøringa har jeg gjort på alle båter jeg har hatt. Sugesida er helt strøken.

Redigert av Muren Motorsport (see edit history)

... men er det ikke litt spesielt også at skadene er på trykksida og ikke på sugesida...?

Kavitasjon på trykksiden nær forkant av propellen er fullt mulig. Dette avhenger av turtall og stigning i forhold til båtens fart. Det skulle i dette tilfelle tyde på for liten propellstigning.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Nilspils er ikkje på rett spor. Slik skade er tvert imot typisk på for stor stigning. Men i dette tilfellet tviler eg på det er årsaken

Og begrunnelsen er?

Dette er et prakteksempel på innløpskavitasjon på en propell med feil innløpsvinkel i forhold til tilstrømning og turtall. Når vinkelen blir for flat får en tæringen på trykksiden. Dette har jeg sett og studert mange ganger, både i praksis og på modeller i laboratorium. Med for stor stigning vil du kunne få tæring på sugesiden av propellen, dvs. i forkant. Det lar seg også enkelt forklare ved å tegne hastighetsdiagrammet for vannet inn på propellen, dvs. retningen på vannet i forhold til propellvingen. Du bør nok prøve med en litt større stigning eller redusere turtallet litt. Begge deler vil virke.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Og begrunnelsen er?

Dette er et prakteksempel på innløpskavitasjon på en propell med feil innløpsvinkel i forhold til tilstrømning og turtall. Når vinkelen blir for flat får en tæringen på trykksiden. Dette har jeg sett og studert mange ganger, både i praksis og på modeller i laboratorium. Med for stor stigning vil du kunne få tæring på sugesiden av propellen, dvs. i forkant. Det lar seg også enkelt forklare ved å tegne hastighetsdiagrammet for vannet inn på propellen, dvs. retningen på vannet i forhold til propellvingen. Du bør nok prøve med en litt større stigning eller redusere turtallet litt. Begge deler vil virke.

Det hørest ut som om du vet hva du snakker om Nils. Men som sakt, 10x15 er tung å få igang. å med samme toppfarta som 10x13. Jeg henter fart på det siste lille pådraget med 10x13 propellen. (den som har skader). Men viss du mener 10x14 er tingen, så handler jeg en solas stålpropell på Ebay. koster ikke stort mer en Solas alupropell i norge.

........... Men som sakt, 10x15 er tung å få igang. å med samme toppfarta som 10x13. Jeg henter fart på det siste lille pådraget med 10x13 propellen. (den som har skader). Men viss du mener 10x14 er tingen, så handler jeg en solas stålpropell på Ebay. koster ikke stort mer en Solas alupropell i norge.

Problemet ligger nok her i at du både vil ha båten raskest mulig opp i plan og høy toppfart med samme propell. En propell med liten stigning gir bra skyv ved lav hasitighet men blir litt feil når du har oppnådd topphastighet. Og aluminium står desuten veldig dårlig mot kavitasjon.

Jeg ser diverse mulige løsninger på problemet ditt:

- Slakke LITT av på gassen når du er i plan.

- Bøye LITT på propellen du har slik at den får litt brattere vinkel i forkant. Det skal sannsynligvis veldig lite til, så vær forsiktig. Jeg synes det er verdt et forsøk dersom du likevel vurderer å handle ny propell. Det er sånn vi gjør når vi kjører modellprøver.

- 10X13 propell i rustfritt stål. Rustfritt stål er veldig mye mer kavitasjonsbestandig enn aluminium, så det er stor sjangs for at det går bra.

- Propell med LITT større stignin og helst i rustfritt stål. 10X14 propell vil sannsynligvis være et godt kompromiss mellom raskt opp i plan og høy topphastighet.

bøye på propellen ville jeg nok overlatt til fagfolk...

en stålpropell vil oftest belaste motoren mer for en angitt stigning enn alu, så tror 14" stål vil bli for tungt. Men for å best kunne velge propell bør man ha turteller så man slipper å gjette på belastning.

For meg høres det ut til at størrelse er riktig, men utformingen passer ikke 100% i akkurat denne kombinasjonen

Jeg ville prøvd enten en 10x13 i annet fabrikat , eller å tatt en tlf til Winrace for å høre om tips, evt få justert propellen litt , som sagt over, skal neppe mye til

• 3 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...