Frissy Startet 31.Mars.2005 Link til dette innlegget Startet 31.Mars.2005 I helga starter jeg opp med båtarbeide, og i den forbindelse lurte jeg på hvordan det er å bruke høytrykkspyler til vask av båten. Båten er av plast og høytrykkspyleren er av en gammel type uten så mye futt. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 31.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2005 Uten at jeg vil stå til ansvar, men på slippen hos oss er det 2 HT spylere som alle bruker når båten kommer opp. Primært er jo dette for å ta groe og dritt under vannlinja, men de fleste sveiper vel over resten av skroget også når de er i gang, uten at jeg kan si jeg har registrert problemer med dette hverken selv eller hos andre. Og de spylerne er såpass kraftige at de tar med seg mye bunnstoff dersom man er for iherdig. Erik. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Fru Charente Svart 31.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2005 Bruk gjerne høtrykkspyleren du men vær forsiktig med å spyle vindusrammer, vidusviskere og andre løse deler. Selv så spyler jeg med HT vær vår når jeg skal vaske skikkelig før polering og voksing. Charente Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 31.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2005 Jeg bruker høytrykk når jeg spyler båten. Jeg har en ny spyler med futt, drevet av en tresylindret Mitsubitshi diesell industrimotor på rundt 30 HK. 200 bar pumpetrykk, 185 bar dysetrykk. 22 liter pr minutt, 90 grader varmt om ønskelig. Så lenge jeg ikke setter dysa helt inn til gelcoaten går det veldig bra. Min svoger brukte en mindre høytrykksvasker på min tidligere båt, og fant ut at han skulle gjøre ren giveren til loggen (lite plast skvlehjul). Han fikk det helt rent, loggen var antagelig oppe i en million knop, og virket aldri etterpå.... Moralen er, bruk gjerne høytykksvasker til det meste, men sørg for at hjernen ikke er ute til lunch. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Ronald Svart 31.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2005 Har du selvpolerende bunnstoff, så være rett og slett forsiktg med høytrykk under vannlinja. Du spyler lett bort alt sammen. Selvsagt ingen krise, men det betyr i så fall påføring av flere lag etterpå (mot normalt ett nytt lag hvert år - med mulig unntak på enkelte steder. Min erfaring er basert på båt med snekkefart).) Ronald. Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 31.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2005 Har du selvpolerende bunnstoff, så være rett og slett forsiktg med høytrykk under vannlinja. Du spyler lett bort alt sammen. Selvsagt ingen krise, men det betyr i så fall påføring av flere lag etterpå (mot normalt ett nytt lag hvert år - med mulig unntak på enkelte steder. Min erfaring er basert på båt med snekkefart).) Ikke sant, ta med deg hjernen når du arbeider med redskaper som er farlig. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Lars H. Svart 31.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2005 (redigert) Hei. Og en liten advarsel til, - ikke bruk høytrykkspyleren på kalesjen, duken har så absolutt ikke godt av det. Skulle fjerne jordslag på en gammel markise hjemme, så jeg sauset den godt inn med en jordslagfjerner. Etter at det hadde fått virke en stund, fant jeg frem høytrykkspyleren. Stilte den inn på bred stråle og spylte ivei på god avstand. Men møkken ville liksom ikke av, så jeg reduserte til smal stråle og startet opp igjen på 10cm avstand. Den blåste hull rett gjennom duken! Som sagt i innlegget over: Ta med deg hjernen når du arbeider! Lars H. Redigert 31.Mars.2005 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
bliss X Svart 31.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2005 Hei. Og en liten advarsel til, - ikke bruk høytrykkspyleren på kalesjen, duken har så absolutt ikke godt av det. Skulle fjerne jordslag på en gammel markise hjemme, så jeg sauset den godt inn med en jordslagfjerner. Etter at det hadde fått virke en stund, fant jeg frem høytrykkspyleren. Stilte den inn på bred stråle og spylte ivei på god avstand. Men møkken ville liksom ikke av, så jeg reduserte til smal stråle og startet opp igjen på 10cm avstand. Den blåste hull rett gjennom duken! Som sagt i innlegget over: Ta med deg hjernen når du arbeider! Lars H. Og ikke bruk høytrykkspyler på teakdekk. Sitér dette innlegget Link to post
Jacop Svart 13.September.2018 Link til dette innlegget Svart 13.September.2018 Hvordan er det å spyle ren drev med HT iforhold til belger ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.