Guz Startet 7.Mars.2014 Link til dette innlegget Startet 7.Mars.2014 Jeg har kjøpt en innenbordsmotor Volvo penta md5b, hva er vanlig ca pris å få den montert i en seilbåt? Sitér dette innlegget Pirates of the north http://northfacepirates.blogspot.com/ Life begins at 12 m/s Link to post
DieselDahl Svart 7.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2014 Det spørs helt på hvor mye som må gjøres. Har det sittet en tilsvarende motor der så det bare er å heise den på plass blir det ikke så dyrt, men må det støpes nye beddinger, taes hull til og monteres seildrev, legges opp kabelstokk og kontrollpanel osv blir det jo mye jobb. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 7.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2014 Ikkje bruk pengar på å montera slike gamle dårlege saltvasskjølte motorar. Sitér dette innlegget Link to post
Hjeltefjord Svart 7.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2014 Hmm.Kan ikke se at trådstarter har sagt noe om type kjøling eller stand forøvrig..Kan heller ikke se at ditt svar ,Ask, er relevant for trådstarters spørsmål forøvrig.Når det er sagt, Guz,svar på Dieseldahls spørsmål er relevant for vettuge svar fra Baatplassens medlemmer. Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 10.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2014 Ikkje bruk pengar på å montera slike gamle dårlege saltvasskjølte motorar. Jeg er vel ikke helt enig med Hjeltefjord her. Det er det vel vår plikt å bruke BP-erfaringen til å advare mot dette. Nyinstallering på verksted eller av fagfolk er vanvittig dyr i forhold til motorens verdi, og hvis motoren ikke lar seg reparere så står du der med en flott innstallert jernklump, men uten fremdrift. Nyinnstallasjon av Md5A/B/C bør etter mitt skjønn ikke forekomme da man ikke får viktig deler (bl.a nye topplokk) til disse lenger - med mindre du får tak i en delemotor (med bra topplokk). Hvis du derimot skal bytte ut en MD5 mot en annen - så er jo saken en annen. Bare vær obs på at kun A og B serien går om hverandre på deler mm. Eller ser det bare å laste ned MD5A for dummies , her er svar på det meste. Sitér dette innlegget Link to post
Hjeltefjord Svart 10.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2014 Festina,jeg er overhodet ikke uenig med hverken deg eller Ask.Poenget er at innspillene ikke var svar på trådstarters spørsmål.For alt vi vet kan trådstarter sitte med en nyservet motor han ønsker å bytte ut med en lik han allerede har i båten likeså godt som.at han har kjøpt en gammel rustklump han ikke bør montere. Sitér dette innlegget Link to post
Guz Svart 11.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2014 Takk for litt svar og diskusjon. Jeg har allerede en MD5a installert i båten nå, denne har toppen gått, og vært grundig sjekket av volvopenta mekaniker. Konklusjonen var at det ikke var hensiktsmessig å reparere denne (mye rust og dritt). Har i etter tid fått tak i en MD5B som skal være i meget god stand, til en utrolig bra pris. Jeg kommer til å prøve å fjerne den gamle, men har lyst til å få en mekaniker til å installere den nye for å få jobben skikkelig gjort, men dette kommer veldig ann på pris. Sitér dette innlegget Pirates of the north http://northfacepirates.blogspot.com/ Life begins at 12 m/s Link to post
Hjeltefjord Svart 11.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2014 Sist jeg sjekket kom prisen på et sted mellom 17-20000 forutsatt at det var relativt "plug and play" hos et ordinært verksted.Det endte med at jeg byttet motor selv.Prisen jeg innhentet gjaldt bytte av volvo penta md 17c saltvannskjølt og gåen,med en tilsvarende motor som var originalt ferskvannskjølt og i ok stand. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 11.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2014 Litt off topic i forhold til spørsmålet, men på slike motorer vil det vel være praktisk å montere en ferskvannsflush slik at motoren står med ferskvann når den ikke er i bruk. Det forlenger nok livet en stund. Rart det er så lite utbredt på Europeiske maskiner - noen motorer har jo dette standard montert. Sitér dette innlegget Link to post
Bautasalve Svart 28.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2014 Er det mulig og spørre til hvilken pris du fikk md5en til? Er dette en nyoverhalt maskin? Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 29.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2014 For å gi et annet referansepunkt: jeg fikk tilbud om bytte av VP 2003 til D1-30 på 50000. Så den står der ennå, den gamle grønne. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 29.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2014 (redigert) Mye rust og dritt som "Guz" sier og sprukket topp er typisk resultat av sjøvannskjøling. Motoren neppe utslitt, men ødelagt av mangel på kjøling. Sviktende kjøling er den vanligste årsaken til sprukket topp. Om erstatningsmotoren er like bra som det her hevdes vil denne kunne vare i mangfoldige år om man spanderer på den et Martec-sett eller på annen måte konverterer den til ferskvannskjøling. Om du ikke er altfor klønete og har tilgang til ei passende talje skifter du fint motor selv når det er snakk om å bytte likt mot likt. Det du kanskje kan trenge en fagmann til er å rette den inn mot propellakselen. I tillegg til at "Ask" hater bevegelig reklame på PB er han heller ikke veldig begeistret for sjøvannskjølte VP, har er Yanmar-mann. Redigert 29.Mars.2014 av TMe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.