Jump to content

Volvo penta md5b, hva er vanlig pris på montasje i seilbåt?


Guz

Recommended Posts

Ikkje bruk pengar på å montera slike gamle dårlege saltvasskjølte motorar.

 

Jeg er vel ikke helt enig med Hjeltefjord her.

 

Det er det vel vår plikt å bruke BP-erfaringen til å advare mot dette. Nyinstallering på verksted eller av fagfolk er vanvittig dyr i forhold til motorens verdi, og hvis motoren ikke lar seg reparere så står du der med en flott innstallert jernklump, men uten fremdrift. Nyinnstallasjon av Md5A/B/C bør etter mitt skjønn ikke forekomme da man ikke får viktig deler (bl.a nye topplokk) til disse lenger - med mindre du får tak i en delemotor (med bra topplokk).

 

Hvis du derimot skal bytte ut en MD5 mot en annen - så er jo saken en annen. Bare vær obs på at kun A og B serien går om hverandre på deler mm.

 

Eller ser det bare å laste ned MD5A for dummies , her er svar på det meste.

Link to post

Festina,jeg er overhodet ikke uenig med hverken deg eller Ask.Poenget er at innspillene ikke var svar på trådstarters spørsmål.For alt vi vet kan trådstarter sitte med en nyservet motor han ønsker å bytte ut med en lik han allerede har i båten likeså godt som.at han har kjøpt en gammel rustklump han ikke bør montere.

Link to post

Takk for litt svar og diskusjon. Jeg har allerede en MD5a installert i båten nå, denne har toppen gått, og vært grundig sjekket av volvopenta mekaniker. Konklusjonen var at det ikke var hensiktsmessig å reparere denne (mye rust og dritt).

Har i etter tid fått tak i en MD5B som skal være i meget god stand, til en utrolig bra pris. Jeg kommer til å prøve å fjerne den gamle, men har lyst til å få en mekaniker til å installere den nye for å få jobben skikkelig gjort, men dette kommer veldig ann på pris.

Pirates of the north

http://northfacepirates.blogspot.com/

Life begins at 12 m/s

Link to post

Sist jeg sjekket kom prisen på et sted mellom 17-20000 forutsatt at det var relativt "plug and play" hos et ordinært verksted.Det endte med at jeg byttet motor selv.Prisen jeg innhentet gjaldt bytte av volvo penta md 17c saltvannskjølt og gåen,med en tilsvarende motor som var originalt ferskvannskjølt og i ok stand.

Link to post

Litt off topic i forhold til spørsmålet, men på slike motorer vil det vel være praktisk å montere en ferskvannsflush slik at motoren står med ferskvann når den ikke er i bruk. Det forlenger nok livet en stund. Rart det er så lite utbredt på Europeiske maskiner - noen motorer har jo dette standard montert.

Link to post
  • 3 uker senere...

Mye rust og dritt som "Guz" sier og sprukket topp er typisk resultat av sjøvannskjøling. Motoren neppe utslitt, men ødelagt av mangel på kjøling. Sviktende kjøling er den vanligste årsaken til sprukket topp.

 

Om erstatningsmotoren er like bra som det her hevdes vil denne kunne vare i mangfoldige år om man spanderer på den et Martec-sett eller på annen måte konverterer den til ferskvannskjøling.

 

Om du ikke er altfor klønete og har tilgang til ei passende talje skifter du fint motor selv når det er snakk om å bytte likt mot likt.

 

Det du kanskje kan trenge en fagmann til er å rette den inn mot propellakselen.

 

I tillegg til at "Ask" hater bevegelig reklame på PB er han heller ikke veldig begeistret for sjøvannskjølte VP, har er Yanmar-mann.

Redigert av TMe (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...