Jump to content

Mercruiser 4.2/ 220l oppgraderes med/ til D- Tronic ?


krsund

Recommended Posts

Hei jeg lurer på om der går an og ettermontere d- tronic på en 1996 Mecruiser 4.2/ 220l,

D-tronic motorene finest med 250,300,og 320HP, selve motoren ser helt likt ut.

Jeg er klar over at jeg trenger D- tronic/ boks, injektoren og giverne.

Er der noen som som veit hvor mange sensorer som finest i d- tronice`n? og hvor dem sitter hen, :smash:

Link to post

Skal du kjøpe nye deler så blir det nok et kostbart prosjekt for noen få hk ekstra.

Men riktignok kan du "chippe" den til 290 hk hvis det er samme turbo som i min 1998 modell D-tronic 250.

Det har vært endringer opp igjennom årene, bl.a. har 300 hk fra 2002 en annen turbo og div.

Etterhvert, fra ca 2005 ble alle utgavene 250, 270 og 320 identisk foruten programmering (Unification).

Gjelder også modellene også uten elektronikk (mekaniske motorer), men naturligvis noen forskjellige deler på dem.

Men først må du jo gå inn på delekatalog/liste på nett og sjekke alle delenumre som kan være forskjellig og/eller ekstra, bare det er jo en hel jobb.

 

Jeg ville nok ha latt dette prosjektet ligge, og sett etter en brukt nyere motor etterhvert.

Servicemanual til div. Mercruiser dieselmotorer ligger forøvrig her på forumet.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
  • 2 uker senere...

Mekanisk så er det forskjellige stempler, topper, intercooler og turbo på disse motorene. Pluss litt forskjellig nips som bunnpanne, olje pumpe etc...

 

Bygger for tiden om en IDI til D-Tronic pga ventil havari... Samme blokk, veiv og kam. Pulverisert sylinderforing og stempel, sprukket blokk og selvsagt havarert topp som resultat.

Link to post

Og så er det noen forskjeller på D-tronic 250 før og etter ca 2005 (bl.a. turbo osv.)

Som medførte at den fikk 566 Nm istedenfor 550 Nm moment, samt samme tuningpotensial som de større utgavene (siden alle deler er like). Dvs. langt over 300 hk istedenfor ca 290 hk som min -98 modell.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...