krsund Startet 8.Mars.2014 Link til dette innlegget Startet 8.Mars.2014 Hei jeg lurer på om der går an og ettermontere d- tronic på en 1996 Mecruiser 4.2/ 220l, D-tronic motorene finest med 250,300,og 320HP, selve motoren ser helt likt ut. Jeg er klar over at jeg trenger D- tronic/ boks, injektoren og giverne. Er der noen som som veit hvor mange sensorer som finest i d- tronice`n? og hvor dem sitter hen, Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 8.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2014 (redigert) Skal du kjøpe nye deler så blir det nok et kostbart prosjekt for noen få hk ekstra. Men riktignok kan du "chippe" den til 290 hk hvis det er samme turbo som i min 1998 modell D-tronic 250. Det har vært endringer opp igjennom årene, bl.a. har 300 hk fra 2002 en annen turbo og div. Etterhvert, fra ca 2005 ble alle utgavene 250, 270 og 320 identisk foruten programmering (Unification). Gjelder også modellene også uten elektronikk (mekaniske motorer), men naturligvis noen forskjellige deler på dem. Men først må du jo gå inn på delekatalog/liste på nett og sjekke alle delenumre som kan være forskjellig og/eller ekstra, bare det er jo en hel jobb. Jeg ville nok ha latt dette prosjektet ligge, og sett etter en brukt nyere motor etterhvert. Servicemanual til div. Mercruiser dieselmotorer ligger forøvrig her på forumet. Redigert 8.Mars.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
krsund Svart 9.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2014 Ja det er sant , der har bare mening hvis man finner en havarert motor Sitér dette innlegget Link to post
trulsant Svart 9.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2014 Uten å kjenne denne motoren, kan det jo også være andre mekaniske endringer, som underspyling av stempler, ekstra oljekanaler for å lede bort mer varme, andre stempler etc, som ikke synes på utsiden. TA Sitér dette innlegget Link to post
slostril Svart 22.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2014 Mekanisk så er det forskjellige stempler, topper, intercooler og turbo på disse motorene. Pluss litt forskjellig nips som bunnpanne, olje pumpe etc... Bygger for tiden om en IDI til D-Tronic pga ventil havari... Samme blokk, veiv og kam. Pulverisert sylinderforing og stempel, sprukket blokk og selvsagt havarert topp som resultat. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 22.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2014 (redigert) Og så er det noen forskjeller på D-tronic 250 før og etter ca 2005 (bl.a. turbo osv.) Som medførte at den fikk 566 Nm istedenfor 550 Nm moment, samt samme tuningpotensial som de større utgavene (siden alle deler er like). Dvs. langt over 300 hk istedenfor ca 290 hk som min -98 modell. Redigert 22.Mars.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.