All In Startet 9.Mars.2014 Del på Facebook Startet 9.Mars.2014 Skal bytte kjølevæske. Har funnet vrider som sitter ved dynamo. Har får jeg ut ca 8 liter. Tilsvarende vrider sitter nedunder på siden, og jeg antok at resten av de 14 liter ville komme ut her. Men det renner ingenting. Den første vrider er åpen, og lokket til påfylling er åpen. Noen som kjenner til hvordan jeg får ut resten? I tillegg går det fra ene motor en sløyfe via varmvannsbrederen. Er løsningen trykkluft for å få tømt systemet skikkelig? Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 9.Mars.2014 Del på Facebook Svart 9.Mars.2014 Har du turbo så er det vel tappekran på den også. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 9.Mars.2014 Del på Facebook Svart 9.Mars.2014 Man får ofte ikke ut alt. Jeg pleier å tappe ut, fylle med vann, starte motor og la gå noen min og så tappe igjen. Gjentas til det bare er rent vann som kommer ut. Når det er gjort fyller du opp 50% av kapasiteten (den finner du i boka), og så etterfyller du bare med rent vann til det er fullt og Evt etterfyllinger. Da har du garantert 50:50 blanding. Metoden over er viktig hvis du skal bytte farge fra blå til rød f eks. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
All In Svart 9.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mars.2014 Det nettopp bytte fra blå til rød jeg skal. Har kjøpt BT sin ferdigblannede, 3 liters kanner. Bare å håpe på at vannet blir satt på snart da. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 9.Mars.2014 Del på Facebook Svart 9.Mars.2014 (redigert) Om du skal bytte farge (type) er det viktig å få skyllt systemet nok ganger til det bare er rent vann som kommer ut. Typisk går det 4-5 runder før det er rent vann du tapper ut. Du har kjøpt ferdigblandet? Da vil du slite med å få 50:50 blanding pga det (rent vann etter skylling) som ligger lavest i blokka som du ikke får tappet ut. Det kan fort være 20-30% Bedre med konsentrat og så fylle halvparten av kjølesystemets kapasitet med konsentrat. Når du da vet at det som er igjen inne i motoren er rent vann, så er du garantert 50:50 blanding ved å så etterfylle med vann til det er fullt. Redigert 9.Mars.2014 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
All In Svart 9.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mars.2014 Kjøpte på BT, og de hadde kun ferdigblandet Sitér dette innlegget Link to post
Brumm Svart 9.Mars.2014 Del på Facebook Svart 9.Mars.2014 Byttet til Longlife på en LH4DTE for noen år siden. Tror jeg brukte Systemrens for å få kanalene rene før påfylling av den nye kjølevæsken. I flg Yanmar er blå kjølevæske no good forvarmeveksleren i motoren. Da jeg holdt på med dette fant jeg et interessant innlegg vedr dette fra Lotus som jeg arkiverte. Han hadde også en Yanmar LH motor på denne tiden. Her er det: Forfatter: Lotus Dato: 08.05.2003 Email Frostveske på Yanmar Hyggelig at Yanmar Norge nå endelig informerer sine kunder. Denne informasjonen har Yanmar Norge sittet på de siste 18 månedene. Hvorfor Yanmar velger å fravike standard 50% blandingsforhold burde de kanskje selv svare på. Hvorfor anbefale 40% av en væske som ikke lenger generere avleiringer i kjølesystmet? Samtidig burde de absolutt svare på hvorfor de synes at en gjennomskylling av kjølesystemet er nok på eldre motorer før man bytter til silikatfri frostvæske. Silikatfri forstvæske har selvsagt ingen silikatforbindelser, ei heller nitrat, borat, fosfat og andre stoffer som avleires. Derav har den heller ingen stoffer som holder stoffene flytende og hindrer avleiringer. De tildels store avleiringene i et system som i årevis har kjørt med konvensjonell frostvæske, vil derfor forårsake tilstopping og skade dersom man ikke også foretar en grundig rens av ferskvannsdelen til motorens kjølesystem. Yanmar Norge har lenge hatt informasjon om at det ikke bare er tæringsprosessen som skaper problemer, men også avleiringen i kombinasjon med småkjøring av motor. I en periode var rådet å redusere andelen frostvæske i blandingen til 40%, men derved redusert beskyttelse som en bieffekt. Det er derfor kritikkverdig å gå ut med et generelt råd om å ukritisk skifte til silikatfri frostvæske. Det er også verdt å merke seg at enkelte pakningsmaterialer reagerer med silikatfri longlife frostvæske. Ellers er det verdt å merke seg at gode longlife silikatfrie frostvæsker har en anbefalt frekvens for bytte på 60 måneder. Da er fremdeles opp mot 90% av de rusthemmende virkestoffene aktive. Er man redd for et kjølesystem som ikke tetter skikkelig mellom saltvannskretsen og ferskvannskretsen, ville jeg personlig heller tappe av litt i ekspansjonsbeholderen og få det analysert, fremfor å bytte frostvæske og fylle på store mengder oksygenrikt vann annethvert år. Da sparer man både tid, arbeid og penger. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 9.Mars.2014 Del på Facebook Svart 9.Mars.2014 De har konsentrat også, men mulig de var utsolgt? Normalt har de denne i bøtter og spann http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Kjolesystem--ventilasjon/Radiator/Frostvaske-glykol-longlife-361783/ Har du 20-30% vann igjen i systemet og fyller opp med ferdigblandet, så blir ikke frost og korosjonsbeskyttelsen optimal. 70:30 gir -15 og 60-40 gir -23 50:50 blir -36 og også best beskyttelse har jeg hørt. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
All In Svart 9.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mars.2014 Bør jeg kjøre gjennom systemet med vann og syre for å løse opp evt avleiringer? Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 9.Mars.2014 Del på Facebook Svart 9.Mars.2014 Jeg har aldri gjort det. Bare skyller 4-5 ggr til det som renner ut er klart. Hvordan så det ut det du allerede har tappet ut? Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
All In Svart 10.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mars.2014 Jeg skiftet i høst, men da uvitende om a det fortsatt lå flere liter blå igjen. Så det ble 70/30 foredling på rød og blå. Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 10.Mars.2014 Del på Facebook Svart 10.Mars.2014 Jeg byttet fra vanlig blå til silikatfri frostvæske på min Yanmar 4JH3-DTE våren 2007. Etter å ha tappet av den gamle væska og skylt et par ganger med rent vann, kjørte jeg motoren varm med Systemrens-blanding. Mener at jeg så lot dette stå i motoren over natta, før jeg så kjørte flere skyllinger med rent vann med litt motorkjøring innimellom. Jeg kan ikke huske at jeg hadde problemer med å få tappet ut all den gamle væska. På denne motoren er det bare snakk om å finne alle avtappingskranene. Innholdet fra VV-berederen kom også når jeg løsnet på slangene mellom den og motoren. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 10.Mars.2014 Del på Facebook Svart 10.Mars.2014 Hadde kjørt igjennom med en omgang systemrens, da får man samtidig bort evt kalk og saltbelegg som virker isolerende og gir dårligere varmeveksling. Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 10.Mars.2014 Del på Facebook Svart 10.Mars.2014 I min forrige båt stod det ein 165 hester, meinar det var 4LH-DTE. Fram til dess, var frostveska rein og fri for partiklar og misfarging. Når timeteljaren nerma seg 950 timar, fekk eg råd om å skifta til silikatfri frostveske. Eg var skeptisk til dette, men sidan råda var så einsretta. så fann eg ut at eg skulle gjera det likevel. Vart anbefalt ei frostveska frå Valvoline, for denne skulle ha gode eigenskapar med tanke på å unngå reaksjon med den gamle veska. Deretter kopla eg inn eit lite reservoir med pumpe, slik at eg fekk sirkulera systemrens I heile kjølesystemet over lengre tid. Meinar eg lot dette foregå I 2-3 døgn, Etter dette gjorde eg det same med reint vatn ( bytta ut vatnet fleire gongar I løpet av 2-3 døgn ) Så fylte eg systemet med ny frostveske, 50% innblanding. Alt såg bra ut den fyrste tida, men etter nokre månader vart frostveska meir og meir misfarga. Ved nermare ettersyn var veska full av partiklar. Mest sannsynleg gamle avleiringar som hadde losna I systemet. Enden på visa vart at eg måtte setja inn eit filter I kjølekretsen for å unngå at defroster gjekk tett... ( etter å ha rensa defroster fleire gongar ) Veit ikkje heilt kva eg vil anbefala etter dette. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.