joachim_7010 Startet 9.Mars.2014 Link til dette innlegget Startet 9.Mars.2014 Da er jeg igang med montering av webasto. Og lurer på om mange med bensin motor har montert dette i motorrom? Jeg har ingen mulighet noe annet sted pga plass. Sitér dette innlegget Link to post
FM 8-12 Svart 9.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2014 Da må du lage en helt tett kasse å montere den i. Viss du ikke tar sjansen på et pang da..... Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 9.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2014 Jeg kan ikke helt se at dette er et problem. Det er vel ikke slik at bensinmotorer generelt avgir en hel masse bensindamp rundt seg. Da ville det vært veldig skummelt å ha feks en dynamo i samme motorrom. Den har børster som ikke helt skjeldent avgir gnister mens den snurrer rundt å fanger opp magnetisme fra en roterende annode og induserer effekt ut fra dette. Om det blir bensinlekkasje i motorrommet, er det neppe Webastoen som provoserer frem en eksplosjon etter min mening. Webastoen trekker inn forbrenningsluft utenifra via slanger og exsosen går også ut av motorrommet. Luften som skal varmes opp, kan du hente fra andre steder via slange om du ikke ønsker å trekke inn luften fra motorrommet med all dens odører. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Sjeldenutpå Svart 9.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2014 Du har vel en vifte som suger ut/ventilerer maskinrom før oppstart av motor. Kanskje du kunne fått koblet inn på automatikken der slik at du får ventilert maskinrom før oppstart av webasto også ? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
RSL Svart 9.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2014 Om webastoen henter forbrenningsluft fra motorrommet vil den jo funke som en ekstra vifte og om det er brennbart i luften i motorrommet, så skal jo den luften forbrennes uansett. I et slikt tilfelle, er jo bensinmotoren en brannfelle men ikke webastoen. Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
FM 8-12 Svart 9.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2014 Marine dynamoer er gnist sikkre på bensinmotorer i båt, samme gjelder starter så vidt jeg vet Sitér dette innlegget Link to post
joachim_7010 Svart 10.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2014 Har vifte som suger ut "før oppstart" innluft blir hentet via 90mm slange utenfra. Jeg ser heller ingen eksplosjons fare ned webasto i motor rom. Ville bare høre om noen hadde nooen andre teorier Sitér dette innlegget Link to post
Fjord28cs Svart 10.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2014 Ser ingen fare så lenge den blir installert som foreskrevet med forbrenningsluft tatt fra et annet sted enn motorommet. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 10.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2014 Hvorfor tro, tenke, annta og formode her? Sjekk med forsikringsselskapet. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
FM 8-12 Svart 10.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2014 Forsikringen sier nei, webasto sier nei. Sitér dette innlegget Link to post
joachim_7010 Svart 10.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2014 Snakket akkurat med forsikringen. Og det finnes ingen restriksjoner om hvor webasto skal monteres. Webasto har i sine manualer retningslinjer om hvordan de anbefaler montering. Så lenge det er automatisk slukke system som er påbudt og ha i innenbords motor. Er det fritt frem Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 10.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2014 ja. Det er forbrenningsluften som utgjør evt trussel her. Og den er jo det bare å ta et annet sted i fra Sitér dette innlegget Link to post
joachim_7010 Svart 10.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2014 Hva har dere andre med bensin motor og webasto i motorrom gjort med forbrenningsluft? Er vell flere en meg med bensin og webasto :p kan jeg skru en 28mm nylon foring i skrog side med svanehals ? Kom med innspill Sitér dette innlegget Link to post
Dr Gonzo Svart 11.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2014 Det er ikke lov å montere en varmer i motorrommet dersom det er bensinmotor i båten, har man derimot dieselmotor er det tillatt.... Men båtfolk har jo dessverre for vane å ikke bry seg om hverken lovverk ei heller egen sikkerhet, så her er det bare å ønske lykke til.... Dr Gonzo Sitér dette innlegget Link to post
joachim_7010 Svart 11.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2014 Lov ?kan du finne den loven? Sitér dette innlegget Link to post
joachim_7010 Svart 11.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2014 Lov ?kan du finne den loven? Sitér dette innlegget Link to post
Raymond Romsdal Svart 11.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2014 Hvor mye luft drar webastoen i forbrenning? Hvor stor lekkasje skal til for at det skal bli problem, er jo grei måte å lufte motorrommet med.. Nå er det vell ingen med bensin som slurver med slanger o. logg? Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 11.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2014 Skal du ha den i motorrom med bensinmotor så sørg for å følge samme startprosedyre som for motor. Kjør utluftingsvifte de pålagte minuttene før du tenner varmeren. Gjerne automatiser det så viften må gå ferdig før varmeren kan startes. Og ta forbreningsluften fra motorrommet. Da får du luftet ut det så lenge varmeren går. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
index Svart 11.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2014 Hva med å spørre de som driver med slike varmere til daglig, som importør/forhandlere? Jeg tipper at de er kjent med problematikken og vet hvilke regler som gjelder. Jeg for min del hadde ikkke følt meg komfortabel med en slik installasjon. Det må da være mulig å montere varmeren et annet sted enn i motorrom? Så liten kan da ikke båten være.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Wallas Service Svart 11.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2014 Hva har dere andre med bensin motor og webasto i motorrom gjort med forbrenningsluft? Er vell flere en meg med bensin og webasto :p kan jeg skru en 28mm nylon foring i skrog side med svanehals ? Kom med innspill Nylon skroggjennomføring til varme avgasser? Både Webasto, Eber og Wallas har gjennomføringer i rustfritt stål Det er ikke lov å montere en varmer i motorrommet dersom det er bensinmotor i båten, har man derimot dieselmotor er det tillatt.... Men båtfolk har jo dessverre for vane å ikke bry seg om hverken lovverk ei heller egen sikkerhet, så her er det bare å ønske lykke til.... Dr Gonzo I installasjonsveiledningene for Wallas står det: "Varmeren må ikke installeres i et rom som kan inneholde bensingasser (eksplosjonsfare)". Vil ta høyde for at dette også gjelder de konkurrerende merkene. Når det gjelder installasjon i et motorrom sammen med en dieselmotor, er det ingen slik advarsel Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
joachim_7010 Svart 11.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2014 Nei til eksos har jeg en egen skroggjennomføring. Tenkte på forbrennings luft til brennkammer. Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 11.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2014 Når det gjelder faren for antennelse av bensindamp i motorrommet er vel den minst like stor ved oppstart av motoren som ved oppstart av Wallasen skulle man tro.... Gitt at man følger samme prosedyre med utlufting av motorrommet. Da skulle det være trygt å starte varmeren, for det er vel trygt å starte motoren? Hvis da varmeren tar luften som skal varmes fra det samme motorrommet har man god ventilasjon av motorrommet så lenge varmeren går. Med en slik tilnærming burde også kravet til Wallas være oppfylt. Skulle det komme brennbar blanding i forbrenningsluften vil den kunne brenne tilbake, bare forsøk med en liten sprut startgass inn i forbrenningsluften mens varmeren går.. Derfor er det lurt å ta forbrenningsluften fra et sted hvor det ikke kan forekomme bensindamp, som en enkel og grei forsikring. Nå er det mange med utenbordsmotor og forbrenningsvarmer som burde vert langt mer bekymret enn de med bensin innenbordsmotor og varmer i motorrommet. Har sett flere eksempler på opplegg med fast bensintank hvor en lekkasje fra denne, eller opplegg for fylling/lufting, kan danne gass som når rommet hvor varmeren er montert. Her er det ingen tvungen utlufting, og det skal lite til før en "riktig" blanding er tilstede ved start av varmeren. Sitér dette innlegget Link to post
joachim_7010 Svart 11.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2014 Varmeren blir montert i motorom det er ikke plass noe annet sted "amrikansk båt" så ser jeg fordeler og ulemper med og ta forbrennings luft fra motor rom. Derfor hadde det vært fint og fått innspill fra noen med samme oppsett :) funderer litt på en nylon gjennomføring til forbrennings luften. Da vil den være et lukket system bare i samme rom som motor Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 11.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2014 (redigert) Er dette en Webasto diesel eller bensin varmer? Og ja: Du kan bruke nylon gjennomføring på inn-luft til forbrenning Redigert 11.Mars.2014 av Wallas Service (see edit history) Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
joachim_7010 Svart 11.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2014 Webasto diesel ned egen 12l tank :) blir godt og strekke sessongen noen mnd Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.