Eureka Svart 11.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2014 Når det gjelder Wallas så er det vel noen varmere, d40, som også henter forbrenningsluft, ekstra, fra omgivelsene? Er det ikke det den spalteåpningen på undersiden er til? Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 11.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2014 Forstår godt at du vil forlenge sesongen, problemet er bare at hverken Webasto eller de andre merkene som er sammenlignbart, anbefaler varmere installert i samme rom som en bensinmotor. (Ikke en gang Wallas) Er det ingen andre muligheter for montering av varmer? Under et sete, i et annet oppbevaringsrom? Siden du likevel har løs tank så spiller det vel egentlig ingen rolle hvor den er plassert? Kan alltids følge råd om kjøring av ventilasjonsvifte i god tid før oppstart av varmer, men om noe uforutsigbart skjer, så er det ikke sikkert at forsikringen gjelder - nettopp fordi varmeren er montert i strid med anbefalingene fra produsent. Og jeg spurte om det var en bensinvarmer fordi disse IKKE er godkjent for bruk i båt - uansett. Eureka: Wallas 40D og 40Dt henter som du sier - forbrenningsluft fra omgivelsene den er montert. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
nordan family 27 Svart 11.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2014 En kamerat kjøpte fabrikkny norsk båt med bensinmotor. Der var diesel-eber fra fabrikken montert inn i motorrommet med egen løs dieseltank. Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 11.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2014 Det er nok ingen som anbefaler å installere en potensiell tenn kilde i motorrommet på en båt med bensinmotor. Eber er også tydelig på at varmeren ikke må installeres i oppholdsrom..... Kan fort bli nødvendig å kompromisse litt i en liten båt. Eber har en forsiktighetsmerknad i forhold til plassering sammen med bensinmotor. Se installasjons-veiledning. Her står det også litt om å hente forbrenningsluft fra f.eks. utsiden av båten. Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 11.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2014 En kamerat kjøpte fabrikkny norsk båt med bensinmotor. Der var diesel-eber fra fabrikken montert inn i motorrommet med egen løs dieseltank. I så fall har båtprodusenten montert varmeren feil. Eber har en forsiktighetsmerknad i forhold til plassering sammen med bensinmotor. Se installasjons-veiledning. Klikk på linken over, side 7, nederst på siden til høyre. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
snurresprett Svart 7.April.2014 Link til dette innlegget Svart 7.April.2014 Hvordan ble det til med denne? driver og skal igang med samme jobben på en Bayliner 2355 Sitér dette innlegget Link to post
BOBO II Svart 7.April.2014 Link til dette innlegget Svart 7.April.2014 (redigert) Slettet Redigert 7.April.2014 av Bergstad (see edit history) Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
BOBO II Svart 7.April.2014 Link til dette innlegget Svart 7.April.2014 hvorfor må du montere webastoen i motorrommet når du har en bensin motor, Det kan gå bra men usikkerheten og lovligheten er noe annet. Smeller det gjelder ikke forsikringen og ikke minst faren for personskade er tilstede ved en eksplosjonsartet brann pga bensingasser. jeg har i disse dager montert min webasto under køya i gjestecabinen. Dette er før montering for og vurdere avstanden til alle brennbare materialer Avstanden er ikke stor men det vil fungere så lenge ikke noe brennbart ligger inntil de varmeste delene som eksosrør. Her har jeg vrappet eksosrøret dobbelt la også varmebeskyttende duk i bunn som kan motstå 1000gr i over en time. vrappet også gjennomføringen til eksosen lagvis slik at det ble en større kant rundt hullet i gjennomføringen Her blir det minimalt med varme rundt eksosrøret og gjennomføringen. Selv når webastoen går for fult kan jeg ta på alle varme deler uten og brenne meg. All forbrenningluft og friskluft hentes fra samme cabin.. litt mindre stueplass men det gjelder og utnytte alle rom. og i tillegg er det en sikker montering. har også egen tank til webastoen, den står i motorrommet.. Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
Seilars Svart 7.April.2014 Link til dette innlegget Svart 7.April.2014 Bensin har flammepunkt på -40 grader, dvs at bensinen fra minus 40 og oppover fordamper tilstrekkelig til å kunne gi antennelig konsentrasjon av bensindamp. Tenntemperaturen som skal til er ca. 400 grader, dvs. Varm overflate eller gnist. En webasto dieselvarmer er ikke Ex godkjent, hvilket betyr at den ikke er konstruert for å være en trygg sak å montere på et slikt sted. Tenk deg at du stopper bensinmotoren etter en lang kjøretur i september. Underveis oppstod en liten bensinlekkasje, men ettersom motoren sugde inn mye luft, ble det aldri over 0,6 volumprosent bensindamp, som er det laveste som kreves for å få en eksplosjon. Det varme motorrommet setter virkelig fart i fordampningen slik at man raskt får ideell blanding på mellom 0,6 og 8 volumprosent. Nå er båten vel fortøyd, det er kjølig, og det skal bli deilig å kjenne varmen fra webastoen. Sitér dette innlegget Link to post
snurresprett Svart 7.April.2014 Link til dette innlegget Svart 7.April.2014 Bergstad: Du henter forbrenning\friskluft fra innsiden av båten?? i en cabin? Sitér dette innlegget Link to post
BOBO II Svart 8.April.2014 Link til dette innlegget Svart 8.April.2014 Snurresprett friskluften henter jeg fra gjestecabinen webastoen står under en av sengene i samme cabin og forbrenningsluften henter jeg fra et av skottene i bunn av båten. Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
jensemann2 Svart 14.November.2014 Link til dette innlegget Svart 14.November.2014 Hvordan gikk dette? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.