Jump to content

Montere Webasto i motorrom med bensinmotor?


joachim_7010

Recommended Posts

Forstår godt at du vil forlenge sesongen, problemet er bare at hverken Webasto eller de andre merkene som er sammenlignbart, anbefaler varmere installert i samme rom som en bensinmotor. (Ikke en gang Wallas)

 

Er det ingen andre muligheter for montering av varmer? Under et sete, i et annet oppbevaringsrom? Siden du likevel har løs tank så spiller det vel egentlig ingen rolle hvor den er plassert?

 

Kan alltids følge råd om kjøring av ventilasjonsvifte i god tid før oppstart av varmer, men om noe uforutsigbart skjer, så er det ikke sikkert at forsikringen gjelder - nettopp fordi varmeren er montert i strid med anbefalingene fra produsent.

 

Og jeg spurte om det var en bensinvarmer fordi disse IKKE er godkjent for bruk i båt - uansett.

 

Eureka:

Wallas 40D og 40Dt henter som du sier - forbrenningsluft fra omgivelsene den er montert.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post

Det er nok ingen som anbefaler å installere en potensiell tenn kilde i motorrommet på en båt med bensinmotor.

Eber er også tydelig på at varmeren ikke må installeres i oppholdsrom.....

Kan fort bli nødvendig å kompromisse litt i en liten båt.

Eber har en forsiktighetsmerknad i forhold til plassering sammen med bensinmotor.

Se installasjons-veiledning. Her står det også litt om å hente forbrenningsluft fra f.eks. utsiden av båten.

Link to post

En kamerat kjøpte fabrikkny norsk båt med bensinmotor. Der var diesel-eber fra fabrikken montert inn i motorrommet med egen løs dieseltank.

 

 

I så fall har båtprodusenten montert varmeren feil.

 

Eber har en forsiktighetsmerknad i forhold til plassering sammen med bensinmotor.

Se installasjons-veiledning.

 

Klikk på linken over, side 7, nederst på siden til høyre.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
  • 4 uker senere...

hvorfor må du montere webastoen i motorrommet når du har en bensin motor, Det kan gå bra men usikkerheten og lovligheten er noe annet. Smeller det gjelder ikke forsikringen og ikke minst faren for personskade er tilstede ved en eksplosjonsartet brann pga bensingasser.

jeg har i disse dager montert min webasto under køya i gjestecabinen.

bilde

Dette er før montering for og vurdere avstanden til alle brennbare materialer

bilde

Avstanden er ikke stor men det vil fungere så lenge ikke noe brennbart ligger inntil de varmeste delene som eksosrør.

bilde

 

Her har jeg vrappet eksosrøret dobbelt la også varmebeskyttende duk i bunn som kan motstå 1000gr i over en time.

bilde

vrappet også gjennomføringen til eksosen lagvis slik at det ble en større kant rundt hullet i gjennomføringen

Her blir det minimalt med varme rundt eksosrøret og gjennomføringen. Selv når webastoen går for fult kan jeg ta på alle varme deler uten og brenne meg.

All forbrenningluft og friskluft hentes fra samme cabin.. litt mindre stueplass men det gjelder og utnytte alle rom. og i tillegg er det en sikker montering.

har også egen tank til webastoen, den står i motorrommet.. :yesnod:

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post

 

 

Bensin har flammepunkt på -40 grader, dvs at bensinen fra minus 40 og oppover fordamper tilstrekkelig til å kunne gi antennelig konsentrasjon av bensindamp. Tenntemperaturen som skal til er ca. 400 grader, dvs. Varm overflate eller gnist. En webasto dieselvarmer er ikke Ex godkjent, hvilket betyr at den ikke er konstruert for å være en trygg sak å montere på et slikt sted. Tenk deg at du stopper bensinmotoren etter en lang kjøretur i september. Underveis oppstod en liten bensinlekkasje, men ettersom motoren sugde inn mye luft, ble det aldri over 0,6 volumprosent bensindamp, som er det laveste som kreves for å få en eksplosjon. Det varme motorrommet setter virkelig fart i fordampningen slik at man raskt får ideell blanding på mellom 0,6 og 8 volumprosent.

 

Nå er båten vel fortøyd, det er kjølig, og det skal bli deilig å kjenne varmen fra webastoen.

Link to post

Snurresprett friskluften henter jeg fra gjestecabinen webastoen står under en av sengene i samme cabin og forbrenningsluften henter jeg fra et av skottene i bunn av båten.

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
  • 7 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...