Syvert Startet 9.April.2003 Link til dette innlegget Startet 9.April.2003 Nedenstående innlegg er et svar på et forslag om å innføre båtskatt som sto i BA 2.4. Temaet er muligens av interesse for båtfolket på Baatplassen? Båtskatt? Det er heldigvis ikke ofte at noen etterlyser nye skatter, slik siviløkonom Carl-Petter Hansen gjorde i sitt innlegg i BA 2.4 hvor han etterlyste skatt på fritidsbåter for å kompensere en eventuell avvikling av ordinær formueskatt. Det å sammenligne eventuell økt skatt på eiendom og skatt på fritidsbåter, er mildt sagt å blande hummer og kanari. Når Hansen påstår at ”Norge har en meget stor flåte av meget kostbare lystbåter”, burde Hansen, som siviløkonom, søke dekning for en slik påstand i foreliggende tallmateriale. Fritidsbåtflåten i Norge utgjør ca. 385.000 fartøyer over 4,5 meters lengde (fra joller og oppover). I følge statistikk fra Småbåtregisteret er 66% av flåten under 20 fot og hele 83% under 25 fot! Hele 77% har motorer på 50 hk eller mindre. Bare 5,5% er 30 fot eller større og bare en mindre del av disse utgjør fartøyer som kan betegnes som ”kostbare lystbåter”! Hvis skatt på disse fartøyene skal kompensere for avviklingen av formueskatten og sammenlignes med økt eiendomsskatt for å dekke inntektstapet for stat og kommune, så faller Hansens argumentasjon på sin egen urimelighet, for å si det mildt! Skatt på det å eie og bruke fritidsbåt vil kunne få vidtrekkende negative konsekvenser, nettopp for inntektene til stat og kommune! Båtfolk har tradisjon for å betale sine egne utgifter til både det å eie, holde og bruke fritidsbåt. Båtlivet innebærer ubetydelige kostnader for samfunnet, men tilfører staten og lokalsamfunnene betydelige inntekter. Undersøkelser har vist at båtfolket legger igjen ca. 6,2 milliarder kroner i rent forbruk på dagsturer og ferieturer. Ca. 1,2 milliarder utgjør skatter og avgifter til staten. Etter at varetransporten med skip langs kysten er blitt vesentlig redusert de siste 30 årene, og kystfiskeflåten likeså, er det fritidsbåtene som i stor grad bidrar til å opprettholde et levende kystmiljø og er en viktig bidragsyter til næringsgrunnlaget i kystkommunene. Konsekvensene av å legge skatt på fritidsbåter vil trolig være at enda flere velger å legge feriereisene til utlandet og ta feriepengene med seg ut av landet. En eventuell skatt på fritidsbåter vil neppe kompensere for tapte inntekter! Det kanskje viktigste argumentet mot å skattlegge fritidsbåtene er at fritidsbåtlivet i Norge har lange tradisjoner som en viktig fritids-, ferie og rekreasjonsaktivitet. Båtturer på sjøen er faktisk landets 5. største friluftsaktivitet og ca. 2 millioner nordmenn er på båttur en eller flere ganger i løpet av året. Jogging kommer til sammenligning helt nede på 11. plass. Hittil har politikerne vært tilbakeholdende med å skattlegge fritids-, ferie- og rekreasjonsaktiviteter. Det er en av Kongelig Norsk Båtforbunds viktigste oppgaver å arbeide for at de skal fortsette med det! Jan H. Syvertsen Generalsekretær Kongelig Norsk Båtforbund Sitér dette innlegget knbf.no For et bedre båtliv for alle" Link to post
Mini Svart 9.April.2003 Link til dette innlegget Svart 9.April.2003 Her har du en lekkerbisken å jobbe med, KNBF. Dette er ting som er viktige for båtfolk, som jo også er velgere. Ikke sant.? Så får enkelte siviløkonomer (eller er det seniløkonom?) mene sitt. Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 9.April.2003 Link til dette innlegget Svart 9.April.2003 En liten kommentar på sidelinjen til Jan: Min egen interesse for KNBF og medlemsskap stiger i takt med antall slike innlegg du nettopp kom med. Generelt vil jeg tro KNBF har utrolig mye å hente på å engasjere seg litt i dette forumet slik du nå har gjort på en utmerket måte. Om hver enkelt er enig eller ikke i den enkelte saken, er noe helt annet. Men du synliggjør på en utmerket måte hva KNBF står for og hvordan dere jobber. Og kanskje kan du snappe opp ting via forumet også som du kan ta med deg videre? Stå på videre! Sitér dette innlegget Link to post
Syvert Svart 9.April.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.April.2003 Hei Batdilla Takk for hyggelige og oppmuntrende ord! Jeg kan forsikre deg om at jeg allerede har hatt både nytte og glede av både "korrektiver" og tilbakemeldinger. Det viktigste er at jeg henter veldig mye nyttig og verdifull informasjon også om andre emner og temaer her inne. Slik jeg ser det er Baatplassen den viktigste informasjonskilden for å kunne følge med hva som opptar seriøse båtfolk i vårt langstrakte land. Hilsen Jan Sitér dette innlegget knbf.no For et bedre båtliv for alle" Link to post
Gunga Din Svart 9.August.2010 Link til dette innlegget Svart 9.August.2010 http://svtplay.se/v/...3034,3,f,103065 Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Bitteliten Svart 9.August.2010 Link til dette innlegget Svart 9.August.2010 den var god. Det beste er at de krever skatt pga sjøredningen som er en tjeneste som staten ikke betaler for i Sverige. Jeg er også enig i at seilerne må lære å seile mer rasjonelt og slutteå sløseile. Dere får lære dere å seile rett mot vinden Sitér dette innlegget Link to post
Otto R Svart 9.August.2010 Link til dette innlegget Svart 9.August.2010 1.april kom sent i Sverige i år Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.