Bisse Startet 10.Mars.2014 Del på Facebook Startet 10.Mars.2014 Jeg skal sette inn gasskomfyr i båten, Tresfjord 29. Er det noe spessielt jeg må ta hensyn til når jeg borrer igjenom skroget? Hva bør dimensjonen være? Samme dim som det et på dreneringen på gasskassen? Kjøper skroggjenomføring på Maritim. Tar gjerne imot tips. Sitér dette innlegget Ole-Martin Nilsson, Halden. Link to post
taunus Svart 10.Mars.2014 Del på Facebook Svart 10.Mars.2014 19mm er standarden der som flaska står. (innvendig). Hvis du tar det samme er det greit. Minst 75mm over vannlinja. og minst 500mm fra andre åpninger i båten. Alle disse mål er egentlig for gasskassa, men det står ikke noe spesielt for drenering av komfyr. Følger du disse vil du iallefall ha ryggen fri. Det er jo endel andre regler også , og disse bør du selvfølgelig følge. Sitér dette innlegget Link to post
Allegro27 Svart 10.Mars.2014 Del på Facebook Svart 10.Mars.2014 Dimensjonen kan godt være lik den som er på gasskassen, slik at slangen passer på begge steder. Det er lurt å ha et "bend" på slangen eller fall fra gasskassen, slik at vann ikke kommer inn. (Nå er gasskassen helt tett, så de store mengdene vann vil kanskje uansett ikke komme inn.) Ellers er det bare å bore med en hullsag av riktig dimensjon. Vær litt forsiktig i det du borer gjennom hvis du borer innenifra og ut, for å unngå at "store" flak av gelcoat detter av. (har ikke vært noe stort problem for meg opp igjennom) Du sikrer tett montering av gjennomføringen med sikafleks, tec-7 eller lignende, ikke silikon, det fungerer ikke i båt. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 10.Mars.2014 Del på Facebook Svart 10.Mars.2014 (redigert) Det er greit å lese denne før en starter, så alt blir riktig. http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1983-10-20-1580 Sitat. 6) Fra bunn av brønn, skap eller beskyttelseskasse skal det være anordnet dreneringsrør eller slange med fall og lysåpning på minst 16 mm diameter som føres til utsiden på fartøyet nærmest mulig vannlinjen eller annet sikkert sted utenbords. Dreneringsrør skal være korrosjonsbestandig. Og en gassvarsler er veldig greit å ha. Tilbud http://www.tryggogsikker.no/html/822.html denne er bra. Redigert 10.Mars.2014 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Gunga Din Svart 10.Mars.2014 Del på Facebook Svart 10.Mars.2014 Det er lurt å ha et "bend" på slangen eller fall fra gasskassen, slik at vann ikke kommer inn. det skulle ikke jeg gjøre !! gassen skal kunne rinne ut.......kommer det vann inn, så skal vannet rinne ut like enkelt som det kom inn gjør du en bend, så skaper du lett ett vannlås......da rinner ikke gassen ut ! så her skal det se ut ! http://www.fogas.se/installationsmaterial/gasolforvaringbat.html kravet er idag 19mm (tidigere var det 12mm) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
taunus Svart 10.Mars.2014 Del på Facebook Svart 10.Mars.2014 16mm lysåpning har blitt rettet til 19 mm på gasskurset jeg tok. Sjekka akkurat kurspensum og der var det rettet av meg.(instruks fra lærer). Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 10.Mars.2014 Del på Facebook Svart 10.Mars.2014 16mm lysåpning har blitt rettet til 19 mm på gasskurset jeg tok. Sjekka akkurat kurspensum og der var det rettet av meg.(instruks fra lærer). 19 mm er bedre enn 16 mm lysåpning. Mulig et EU direktiv? Og lovverket henger etter. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Bisse Svart 11.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mars.2014 Takk for gode tips. Handler komfyr denne uka. Har ikke bestemt meg for model, smev, eno, dometic... Sitér dette innlegget Ole-Martin Nilsson, Halden. Link to post
Teerex Svart 11.Mars.2014 Del på Facebook Svart 11.Mars.2014 Nå skjønner jeg hvorfor det er en gjennomføring nær vannlinja. Men ingenting var tilkoblet bortsett fra en slange som lå løst innvendig. Kanskje en invitasjon til vann i båten i gitte situasjoner.... Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Bisse Svart 3.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.April.2014 Har ikke mye fall på gassdreneringen, bare litt, nok til at vann vil renne ut, regner da med at det er greit nok som gassdrenering. Vil det bli en slags "trekk" i røret tilsvarende en pipe? Sitér dette innlegget Ole-Martin Nilsson, Halden. Link to post
Herman Svart 4.April.2014 Del på Facebook Svart 4.April.2014 Eventuell "trekk" i dreneringsslangen vil være neglisjerbar. Den vil uansett overvinnes av den gassen som eventuelt renner ut på grunn av en lekkasje. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Taskekrabben Svart 4.April.2014 Del på Facebook Svart 4.April.2014 Dersom du ikke har nok fall på gassdreneringen tenker jeg du i alle fall bør ha kappe vendt akterover. Her er info fra en monteringsanvisning jeg fant på nett: Skroggjennomføringen skal være med kappe vendt akterover så det blir sug (vakuum) under fart så slangen ikke fylles med vann og hindrer gass i å komme ut. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.