Jump to content

Borre hull i skroget for gassdrenering.


Bisse

Recommended Posts

19mm er standarden der som flaska står. (innvendig). Hvis du tar det samme er det greit. Minst 75mm over vannlinja. og minst 500mm fra andre åpninger i båten. Alle disse mål er egentlig for gasskassa, men det står ikke noe spesielt for drenering av komfyr. Følger du disse vil du iallefall ha ryggen fri.

Det er jo endel andre regler også , og disse bør du selvfølgelig følge.

Link to post

Dimensjonen kan godt være lik den som er på gasskassen, slik at slangen passer på begge steder. Det er lurt å ha et "bend" på slangen eller fall fra gasskassen, slik at vann ikke kommer inn. (Nå er gasskassen helt tett, så de store mengdene vann vil kanskje uansett ikke komme inn.) Ellers er det bare å bore med en hullsag av riktig dimensjon. Vær litt forsiktig i det du borer gjennom hvis du borer innenifra og ut, for å unngå at "store" flak av gelcoat detter av. (har ikke vært noe stort problem for meg opp igjennom) Du sikrer tett montering av gjennomføringen med sikafleks, tec-7 eller lignende, ikke silikon, det fungerer ikke i båt.

Link to post

Det er greit å lese denne før en starter, så alt blir riktig.

http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1983-10-20-1580

 

Sitat.

6) Fra bunn av brønn, skap eller beskyttelseskasse skal det være anordnet dreneringsrør eller slange med fall og

lysåpning på minst 16 mm diameter som føres til utsiden på fartøyet nærmest mulig vannlinjen eller annet sikkert

sted utenbords. Dreneringsrør skal være korrosjonsbestandig.

Og en gassvarsler er veldig greit å ha.

Tilbud http://www.tryggogsikker.no/html/822.html denne er bra.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Det er lurt å ha et "bend" på slangen eller fall fra gasskassen, slik at vann ikke kommer inn.

 

det skulle ikke jeg gjøre !!

 

gassen skal kunne rinne ut.......kommer det vann inn, så skal vannet rinne ut like enkelt som det kom inn

 

gjør du en bend, så skaper du lett ett vannlås......da rinner ikke gassen ut !

 

så her skal det se ut !

 

bilde

 

bilde

 

 

http://www.fogas.se/installationsmaterial/gasolforvaringbat.html

 

kravet er idag 19mm (tidigere var det 12mm)

S/Y Gunga Din

Link to post

Nå skjønner jeg hvorfor det er en gjennomføring nær vannlinja. Men ingenting var tilkoblet bortsett fra en slange som lå løst innvendig.

Kanskje en invitasjon til vann i båten i gitte situasjoner....

 

bilde

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
  • 4 uker senere...

Dersom du ikke har nok fall på gassdreneringen tenker jeg du i alle fall bør ha kappe vendt akterover. Her er info fra en monteringsanvisning jeg fant på nett: Skroggjennomføringen skal være med kappe vendt akterover så det blir sug (vakuum) under fart så slangen ikke fylles med vann og hindrer gass i å komme ut.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...