great7 Startet 10.Mars.2014 Link til dette innlegget Startet 10.Mars.2014 Var ute ein tur med båten idag og me hadde ikje komt lengre enn 1 min avgårde før maskinen begynte å laga ein meget rar lyd. Tok av på gassen og motoren døde me ein gang turtallet kom ned på 1800 ca. Peilet oljen og der var det skåltomt . Vi byttet olje rett etter sommeren. Nå har me jo ikje hatt timetellar då så umulig å sei kor mange timar så har gått siden den gang men kanskje rundt (60-80 max). Vi fekk fylt på ca 2 liter nye olje og starta motoren igjen og gikk inn til kaien (2-3 minutt). Det va ein litt rar ulyd når me gikk inn igjen så noe har muligens gått i stykker. Noen formeninger om hva det kan være noen av dere? Hva er grunnen til at det forsvinner såpass mye olje? Ser ikke ut som det er noen form for lekkasje noen plass… Er kun 10 dager siden jeg var ute å gikk med båten sist og da var alt fint (peilet ikke olje da så nivået kan ha vært lavt, men ikke lavt nok til at alarmen/buzzeren som indikerer lavt oljetrykk gikk). Sitér dette innlegget Link to post
M/B Nordheim Svart 10.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2014 Dette høyrdest ikkje bra ut, hvis det er tomt for olje og det blir ein rar lyd (litt rart at oljelampa ikkje lyste) I min verden så er det ut med motor og plukke ned og undersøke. Ville aldri ha reist ut på sjøen med ein motor som hadde vore utsatt for noko slikt. Har alltid rutine med ein sjekk i kjellaren før oppstart, peile olje på motor og gear, sjekke kjølevæske og eit blikk over reimar og div. Det tar ikkje meir en 10-15 min mens kaffen er sett over. Når eg har gjordt det så veit eg og ikkje trur. Sitér dette innlegget Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS Diagnose: Erklært kronisk båtintressert. Link to post
bellen Svart 10.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2014 Har du kjørt tom for olje, så har nok motoren mest sansynlig skjært seg. Da er det kun full overhaling som teller. Det er lurt å ha som rutine å peile oljen hver gang man starter opp, hvertfall om båten har ligget stille en stund. Sitér dette innlegget Link to post
M/B Nordheim Svart 10.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2014 Desse motorane har aldri vore kjende for å vore potte tette, slik at det dryp litt olje her og der. No blir normalt ikkje det til noko store mengder så det er vel støtte mogleghet for at han har kasta oljen via fjærene og forbrent han. Men då skulle du nok ha merka oljerøyk av exhausten og blårøyk. Sitér dette innlegget Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS Diagnose: Erklært kronisk båtintressert. Link to post
volfro Svart 10.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2014 Oljekjøler? Sitér dette innlegget Link to post
Arildo85 Svart 10.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2014 Akseltetning er muligens ødelagt ? Det er som de sier her , bare å få ut motor å undersøke.... Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 11.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2014 Forstår jeg deg rett at du ikke har peilet olje etter at du skiftet på ettersommeren? Og at du lurer på hvor oljen er blitt av etter 60-80 timers drift? Gamle dieselmotorer både bruker og lekker olje, og før eller siden går det tomt. Jeg peiler ikke hver gang før oppstart, men fører likevel jevnlig tilsyn. Tipper at ulyden din skyldes enten ødelagte lagre eller skade på veiv eller kamaksel. Uansett må den ut for overhaling. Så får vi bare håpe at det ikke blir altfor dyrt... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
great7 Svart 11.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2014 Oljen ble peilet sist gang jeg var ute (10-12 dager siden). Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 11.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2014 Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
M/B Nordheim Svart 11.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2014 Nuvel, og ingenting i olje botn ???? merkelegt Sitér dette innlegget Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS Diagnose: Erklært kronisk båtintressert. Link to post
great7 Svart 11.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2014 Har rådført meg med 4-5 mekanikere med bakgrunn fra både bil, båt og motorsykkelbransjen idag ang problemet. De var alle samstemte om at motoren umulig kan ha skjært seg og viste til flere eksempler de hadde vært borte i for å fortelle hvor ille det er når motoren først skjærer seg. Motoren startet lett og fint rett etterpå når den hadde fått to liter olje (det jeg hadde tilgjengelig midtfjords ombord) og gikk fint opp til et visst turtall når jeg gikk inn igjen (som sagt litt ulyder på høyt turtall). Vi var nede å fyllte på olje tidligere idag og startet motoren igjen. Ingen startproblemer, motoren svev fint opptil 2200 omdr (3500 MAX for motoren, 2800-2900 marsj) da den begynte å lage litt ulyder, men enda mindre enn igår. Mekanikerene jeg snakket med sier motoren bør startes å la den svive i en time og to for å se om problemet kan lokaliseres nærmere eller om ulyden osv gradvis avtar. Noen som blir noe klokere og har noen fornuftige råd/tips utover dette? Sitér dette innlegget Link to post
M/B Nordheim Svart 11.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2014 Når den då hadde fått 2 ltr olje, var det då opp til max på peilepinnen?? det seiast ikkje noko om kor mykje olje som har blitt fylt på i ettertid og kva peilepinnen seier?? Sitér dette innlegget Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS Diagnose: Erklært kronisk båtintressert. Link to post
great7 Svart 11.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2014 Den har nå fått totalt 4 l og peileren e max'a. Sitér dette innlegget Link to post
M/B Nordheim Svart 11.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2014 I følge denne, http://www.endeavourowners.com/dscsn/info/manuals/4108%20Workshop%20Manual.pdf Så har det nok vore rimeleg tomt viss du har ein standard motor (det kan du finne ut av motorkodane i starten av manualen) Der står det 4,8 l total og så seier vi 0,8l til filteret og du har fylt på 4l og peilepinnen da er på max. Då er mitt råd - ut med motor og sjekk - den har ikkje hatt det godt. Sitér dette innlegget Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS Diagnose: Erklært kronisk båtintressert. Link to post
bellen Svart 11.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2014 Desse mekanikerene som meiner på at motoren ikkje har skjært seg etter at den har vært tom for olje og motoren stoppet av seg selv kan ikke ha stort peiling på motor. Sitér dette innlegget Link to post
Arildo85 Svart 11.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2014 (redigert) Ta nå hvertfall av topp dekselet å se etter hvordan det ser ut før du gjør noe mer... Evt inspeksjonsluker til kam viss d finnes Redigert 11.Mars.2014 av Arildo85 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Anjuma Svart 11.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2014 (redigert) Disse motorene må du omtrent spenge med dynamitt for å ta livet av.... så også jeg tviler på at du har skjært den. Dog kan du ha klart å slite skållagrene i og med at de muligens ikke fikk smurning når oljenivået ble for lavt. Ulyden kan således komme av f.eks slark i skållagrene.Hvis ikke ulyden gir seg etter et par timer med ny olje så ville jeg også valgt å ta ut motor. Det er ingenting som gir en mer nervøs båttur enn en motor man ikke tør stole på at er i orden.Hvis du kommer til det å ta ut motor så kan du gjerne titte i min "gamle tråd" som viser overhaling og en god del tips av/om nettopp denne motoren. Her bytter jeg både skållagre og toppakkning.BTW: Ser at du bor på mitt fødested Rennesøy. Jeg har mye familie der, i Vikevåg og på Risa! Redigert 11.Mars.2014 av Anjuma (see edit history) Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post
great7 Svart 11.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2014 Bellen: Nei de jeg snakket med hadde kun jobbet med skjærte motorblokker i Legoland så de har nok ikke hatt det minste greie på hva de snakker om. Du er selvfølgelig mye mer kompetent enn dem så jeg bøyer meg i støvet og takker for kjempegod hjelp fra deg :-) Etter å ha kjørt motoren 120-140 minutter ikveld kan jeg konkludere med at motoren sviver veldig fint uten noen ulyder tom 2000rpm, men fom 2000 rpm og oppover starter en liten bankelyder. Jeg mistenker at en/noen av følgende punkter er problemet utifra det jeg har hørt og sett og diagnostisert utifra servicehåndboken sier (10, 11, 12 (var litt over max på peilepinnen når jeg kjørte motoren ikveld), 13, 14, 16 er de jeg kanskje tror er mest sannsynlig). Hva tror dere? 1. Defekt matepumpe 2. feil på dysene 3. feil på kaldstartutstyret 4. feil på timing av brennstoffpumpen 5. feil ventiltiming 6. feil brennstoff 7. overoppheting 8. feiljusterte ventiler 9. hengende ventiler 10. utslitte sylinderforinger 11. defekte stempelringer 12. feil eller for mye olje på luftfilteret 13. defekte lagere 14. stempler har skåret seg 15. feil stempelhøyde 16. brukket ventilfjær Sitér dette innlegget Link to post
great7 Svart 11.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2014 Takker for gode tips, Anjuma. Skal videreforfølge de rådene du gir :-) Jeg bor også i Vikevåg, men er tilflytter fra Stavanger så har ikke kjempegod kontroll på hvem,hva,hvor osv her ute. Men meget fin plass :-) Sitér dette innlegget Link to post
M/B Nordheim Svart 11.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2014 (redigert) Noko av det som har størst belastning ved dårleg oljetrykk, er rådelager og gjerne når du kjem over 2000 rpm. Det aukar og minkar litt når du varierar turtallet litt over 2000 rpm. Du får ein slags knakke/bankelyd Veit ikkje om det er å annbefale å prøve dette ut så mykje fordi du har stor sjanse for å ødlegge veiven (må då slipe den og overdim lager). Krysspinne/lager slit også. Og så er det vippearmsaksel som slit fordi den ikkje har sett olje på lang tid, kamaksel og lyfterar òg. Oljen har også ei kjølande virkning også og på plassar som den andre kjølevæska ikkje kjem til og det kan vera den virkningen som har uteblitt i dette tilfellet Redigert 11.Mars.2014 av M/B Øyfjell (see edit history) Sitér dette innlegget Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS Diagnose: Erklært kronisk båtintressert. Link to post
owie Svart 11.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2014 Ser det var nevnt i en tidligere komentar at det kunne være feil med kaldstart utstyret, hvordan kan dette virke inn? Sitér dette innlegget Link to post
Bodehode Svart 11.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2014 oljetomt er aldri en god ide! Rådelagre og kryssbolt får ofte gjennomgå av oljemangel... Tips; Har du tilgang på stetoskop? Da klarer du ofte å lokalisere hvor lyden kommer fra :-) Som en mekaniker som skulle hjelpe meg med en ulyd sa; "jeg vet ikke hva feilen er, men dyrt blir det..." Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
M/B Nordheim Svart 11.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2014 oljetomt er aldri en god ide! Rådelagre og kryssbolt får ofte gjennomgå av oljemangel... Tips; Har du tilgang på stetoskop? Da klarer du ofte å lokalisere hvor lyden kommer fra :-) Som en mekaniker som skulle hjelpe meg med en ulyd sa; "jeg vet ikke hva feilen er, men dyrt blir det..." Trur det blir dyrare for kvar omdreining den motoren går, plukk han ned i gryn og kontrollmål og sjå. Det er billige slitedelar til desse motorane, det som byrjar å koste er når ein må til å slipe veiv, bore og nye stempel, fordi ein skulle høyre kva som var gale. Sitér dette innlegget Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS Diagnose: Erklært kronisk båtintressert. Link to post
Bodehode Svart 11.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2014 M/B Øyfjell, å rive motoren er det sikreste! Min tanke var å finlytte til en maskin med allerede for mange omdreininger etter oljetomt... Det dar ikke mange sekunder etter oppstart å lytte ut hvor feilen er! Men det beste er selvsagt å demontere og kontrollere. Å slipe veiv er dyrt, verre er det hvis det ikke er overdim nok på nye skåler... Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
M/B Nordheim Svart 11.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2014 (redigert) M/B Øyfjell, å rive motoren er det sikreste! Min tanke var å finlytte til en maskin med allerede for mange omdreininger etter oljetomt... Det dar ikke mange sekunder etter oppstart å lytte ut hvor feilen er! Men det beste er selvsagt å demontere og kontrollere. Å slipe veiv er dyrt, verre er det hvis det ikke er overdim nok på nye skåler... Vi er heilt enige, for eit trent øyre vel å merke. Eit av det beste stetoskopet eg har, er eit skrujern mot blokka og handtaket inn i øyra. Overfører både dei finaste og dei værste lydar ein kan tenkje seg. Redigert 11.Mars.2014 av M/B Øyfjell (see edit history) Sitér dette innlegget Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS Diagnose: Erklært kronisk båtintressert. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.