Jump to content

Tomt for olje på en Perkins 4.108


great7

Recommended Posts

Har mest tro på rådelagrene selv. Er det bare dem det har gått ut over koster det jo ikke mye å fikse (maks 2-300,- NOK for fire nye). Men motoren må jo demonteres uansett for å sjekke dette så en totaloverhaling er høyst aktuelt nå.

Motoren har gått oljetom i 1 minutt ca så jeg tror ikke det er katastrofalt. Ny veiv koster i underkant av 3000,- NOK og nytt overhalingsett hvor alt av lagere, pakninger, foringer, ventiler og stempler koster i underkant av 4000,- NOK. Planing av topp og boring kjenner jeg et firma som gjør for ca 1000,- NOK. Så hvis jeg bruker nærmere 10.000,- (bytter dieselpumpe, vannpumpe og oljepumpe i samme slengen i tillegg) så har jeg helt ny motor som fint går 20.000 timer hvis den blir korrekt vedlikeholdt. Jeg ser ikke på dette som veldig dyrt, når motoren uansett er over 30 år gammel (uvisst hvor mange timer den er gått).

 

Men det skal bli spennende å se om jeg finner ut hvorfor oljen har lukket ut når jeg går i gang å skrur motoren fra hverandre.

 

Tar gjerne imot gode tips fra personer som har totaloverhalt lignende motorer selv tidligere :-)

Redigert av great7 (see edit history)
Link to post

Æ forstår :-)

Har en motor der det står en helt vanlig banjoskru i innsuget, men det kommer ikke diesel der, selv med kaldstarten aktivert, mulig noe i pumpa som ikke er helt som det skal, men så lenge æ får start uten kaldstart så får det bare være! :-)

 

Tips te hva som kan gjøre at det ikke kommer diesel selv me kaldstarten aktivert mottas ;-)

Italiensk pumpe på en iveco aifo 8061 srm00 :-)

Link to post
  • 4 måneder senere...

En liten oppdatering for de som skulle være nyskjerrige: Har nå skrudd motoren helt i deler og skal ta en full overhaling av hele motoren for å få den opp i tilnærmet ny stand. Problemet som forårsaket bankelyden var at veivlager (rådelager) nummer 1 hadde fått seg en god trøkk som følge av at maskinen var kjørt tom for olje. Å holde på å kjøre motoren etterpå var nok aldri noe sjakktrekk for veiven er såpass slitt på det aktuelle punktet at den må slipes på posisjon nummer 1. Sliping av veiven koster 2500, mens ny veiv koster 3200,-. Så i vårt tilfelle kjøper vi ny veiv da merkostnaden er minimal.

 

Det er ikke nødvendig men vi kommer samtidig som alt er ute til å kjøre full overhaling på hele motoren da den tross alt er over 30 år gammel. Foringer, stempler, dyser, overhaling av startmotor osv osv. Totalt kommer hele overhalingen inkl alt av utgifter til å komme på rett rundt 10K (Da gjør vi alt utenom planing av topp selv).

 

Jeg kjøper delene fra en engelsk side som heter www.parts4engines.com for ca 9K mens skulle du kjøpt det samme fra Økonomideler som flere anbefaler kom totalprisen for alle delene på 22K. ØD skulle ha 10K kun for veiv (hadde selvsagt slipet veiven hvis dette var eneste mulighet å få tak i ny) mens P4E skal ha rett over 3K.

 

Skal legge ut litt bilder fra overhalingsarbeidet etterhvert. Om noen lurer på noe eller har noen gode råd til meg i prosjektet jeg er i gang med så gi gjerne lyd i denne tråden :-)

Link to post

Jeg ser at hvis man reiser selv, er borte over 24 timer, og tar med seg deler hjem så kan man ta inn deler for 6000,- (så fremt du ikke har andre kvotevarer) og slippe både moms og avgifter. Hvis man er borte under 24 timer så er grensen 3000,-


Mer enn ett døgn
Hvis du har vært utenfor Norge i mer enn 24 timer, kan du ta med deg varer for inntil 6 000 norske kroner uten å betale toll og avgifter. Denne verdigrensen er den totale summen på varene du har handlet, inkludert kvotevarene.

Mindre enn ett døgn
Er utenlandsoppholdet kortere, kan du én gang i løpet av 24 timer ta med deg varer for 3 000 kroner toll- og avgiftsfritt. Denne verdigrensen er den totale summen på varene du har handlet, inkludert kvotevarene. Husk at du bare kan ha med deg alkohol- og tobakkskvoten hvis du kan dokumentere at du har betalt avgifter i et EØS-land. Du kan derfor ikke handle tax-free.

 

LINK

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

Link to post

Jeg har tidligere bestillt varer fra England og fått disse levert til Poste Restante Strømstad. De kommer til postkontoret der. Så reiser man og henter varene i Strømstad.

Beskrivelse for hvordan man gjør finnes f.eks i denne tråden:

www.byggebolig.no/skatt/tollfri-netthandel-med-poste-restante-i-sverige/+&cd=7&hl=no&ct=clnk&gl=no

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...