volfro Svart 12.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2014 Man kjører ikke en motor som har vært oljetom og har ulyder. Da må man desverre krype til korset og dele den og håpe skaden er reparerbar. Sitér dette innlegget Link to post
M/B Nordheim Svart 12.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2014 Man kjører ikke en motor som har vært oljetom og har ulyder. Da må man desverre krype til korset og dele den og håpe skaden er reparerbar. Heilt enig Sitér dette innlegget Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS Diagnose: Erklært kronisk båtintressert. Link to post
E27 Svart 13.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2014 owie: Kaldstarten er nok ikke involvert i denne olje nivå saken. Men for å nevne hva den kan forårsake: Glødepluggen er er en liten diesel brenner, med solenoid ventil. Så, i tilfelle lekkasje kan diesel komme inn via manifold og forårsake væskeslag i sylinder. Sitér dette innlegget Link to post
great7 Svart 17.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2014 (redigert) Har mest tro på rådelagrene selv. Er det bare dem det har gått ut over koster det jo ikke mye å fikse (maks 2-300,- NOK for fire nye). Men motoren må jo demonteres uansett for å sjekke dette så en totaloverhaling er høyst aktuelt nå. Motoren har gått oljetom i 1 minutt ca så jeg tror ikke det er katastrofalt. Ny veiv koster i underkant av 3000,- NOK og nytt overhalingsett hvor alt av lagere, pakninger, foringer, ventiler og stempler koster i underkant av 4000,- NOK. Planing av topp og boring kjenner jeg et firma som gjør for ca 1000,- NOK. Så hvis jeg bruker nærmere 10.000,- (bytter dieselpumpe, vannpumpe og oljepumpe i samme slengen i tillegg) så har jeg helt ny motor som fint går 20.000 timer hvis den blir korrekt vedlikeholdt. Jeg ser ikke på dette som veldig dyrt, når motoren uansett er over 30 år gammel (uvisst hvor mange timer den er gått). Men det skal bli spennende å se om jeg finner ut hvorfor oljen har lukket ut når jeg går i gang å skrur motoren fra hverandre. Tar gjerne imot gode tips fra personer som har totaloverhalt lignende motorer selv tidligere :-) Redigert 17.Mars.2014 av great7 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
DagOve Svart 17.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2014 hvor får du kjøpt så billige deler ? Sitér dette innlegget Link to post
great7 Svart 17.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2014 Kjøper dem direkte ifra England hvor de lager dem. Er du interessert så kan du få mailadressen eller telefonnummeret til han jeg snakker med ;-) Sitér dette innlegget Link to post
DagOve Svart 17.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2014 har sent deg PM Sitér dette innlegget Link to post
owie Svart 17.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2014 owie: Kaldstarten er nok ikke involvert i denne olje nivå saken. Men for å nevne hva den kan forårsake: Glødepluggen er er en liten diesel brenner, med solenoid ventil. Så, i tilfelle lekkasje kan diesel komme inn via manifold og forårsake væskeslag i sylinder. Sitér dette innlegget Link to post
owie Svart 17.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2014 Æ forstår :-) Har en motor der det står en helt vanlig banjoskru i innsuget, men det kommer ikke diesel der, selv med kaldstarten aktivert, mulig noe i pumpa som ikke er helt som det skal, men så lenge æ får start uten kaldstart så får det bare være! :-) Tips te hva som kan gjøre at det ikke kommer diesel selv me kaldstarten aktivert mottas ;-) Italiensk pumpe på en iveco aifo 8061 srm00 :-) Sitér dette innlegget Link to post
great7 Svart 9.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2014 En liten oppdatering for de som skulle være nyskjerrige: Har nå skrudd motoren helt i deler og skal ta en full overhaling av hele motoren for å få den opp i tilnærmet ny stand. Problemet som forårsaket bankelyden var at veivlager (rådelager) nummer 1 hadde fått seg en god trøkk som følge av at maskinen var kjørt tom for olje. Å holde på å kjøre motoren etterpå var nok aldri noe sjakktrekk for veiven er såpass slitt på det aktuelle punktet at den må slipes på posisjon nummer 1. Sliping av veiven koster 2500, mens ny veiv koster 3200,-. Så i vårt tilfelle kjøper vi ny veiv da merkostnaden er minimal. Det er ikke nødvendig men vi kommer samtidig som alt er ute til å kjøre full overhaling på hele motoren da den tross alt er over 30 år gammel. Foringer, stempler, dyser, overhaling av startmotor osv osv. Totalt kommer hele overhalingen inkl alt av utgifter til å komme på rett rundt 10K (Da gjør vi alt utenom planing av topp selv). Jeg kjøper delene fra en engelsk side som heter www.parts4engines.com for ca 9K mens skulle du kjøpt det samme fra Økonomideler som flere anbefaler kom totalprisen for alle delene på 22K. ØD skulle ha 10K kun for veiv (hadde selvsagt slipet veiven hvis dette var eneste mulighet å få tak i ny) mens P4E skal ha rett over 3K. Skal legge ut litt bilder fra overhalingsarbeidet etterhvert. Om noen lurer på noe eller har noen gode råd til meg i prosjektet jeg er i gang med så gi gjerne lyd i denne tråden :-) Sitér dette innlegget Link to post
sjore Svart 9.August.2014 Link til dette innlegget Svart 9.August.2014 Fant dere ut hvor 4 liter olje plutselig tok veien? Sitér dette innlegget Link to post
Martin Blomberg Svart 9.August.2014 Link til dette innlegget Svart 9.August.2014 Legg meget gjerne ut bilder! Jeg har en 4.107 som behøver overhales med servicekit fra parts4engines til vinteren og er i behov for å se hvordan dette gjøres :-) Sitér dette innlegget Link to post
Anjuma Svart 9.August.2014 Link til dette innlegget Svart 9.August.2014 (redigert) Hva blir importutgiftene? Er det 25% på motordeler også? Redigert 9.August.2014 av Anjuma (see edit history) Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post
TMe Svart 9.August.2014 Link til dette innlegget Svart 9.August.2014 Siv Jensen skal ha 25% MVA både på delene og frakten. Tollbehandling ++ koster det også. Muligens må der også betales toll. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 9.August.2014 Link til dette innlegget Svart 9.August.2014 Er vel ikke toll på deler produsert i EU land? Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Anjuma Svart 9.August.2014 Link til dette innlegget Svart 9.August.2014 Jeg ser at hvis man reiser selv, er borte over 24 timer, og tar med seg deler hjem så kan man ta inn deler for 6000,- (så fremt du ikke har andre kvotevarer) og slippe både moms og avgifter. Hvis man er borte under 24 timer så er grensen 3000,-Mer enn ett døgnHvis du har vært utenfor Norge i mer enn 24 timer, kan du ta med deg varer for inntil 6 000 norske kroner uten å betale toll og avgifter. Denne verdigrensen er den totale summen på varene du har handlet, inkludert kvotevarene. Mindre enn ett døgnEr utenlandsoppholdet kortere, kan du én gang i løpet av 24 timer ta med deg varer for 3 000 kroner toll- og avgiftsfritt. Denne verdigrensen er den totale summen på varene du har handlet, inkludert kvotevarene. Husk at du bare kan ha med deg alkohol- og tobakkskvoten hvis du kan dokumentere at du har betalt avgifter i et EØS-land. Du kan derfor ikke handle tax-free. LINK Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post
Martin Blomberg Svart 9.August.2014 Link til dette innlegget Svart 9.August.2014 Jeg har tidligere bestillt varer fra England og fått disse levert til Poste Restante Strømstad. De kommer til postkontoret der. Så reiser man og henter varene i Strømstad. Beskrivelse for hvordan man gjør finnes f.eks i denne tråden: www.byggebolig.no/skatt/tollfri-netthandel-med-poste-restante-i-sverige/+&cd=7&hl=no&ct=clnk&gl=no Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 9.August.2014 Link til dette innlegget Svart 9.August.2014 Fra Kløfta ja, men enklere å reise rett til England fra Tromsø. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.