windy26 Startet 11.Mars.2014 Link til dette innlegget Startet 11.Mars.2014 Tappet olje på min MS-4 volvo penta gir , ser at oljen er skitten, ser ut som oljen er blitt tilgriset med lamell støv , det jeg kan se er det ikke lameller i denne type kasse er det noen som vet hvorfor den blir møkkete? kva med dere som har en MS -4 kasse blir oljen deres også sånn? kan ikke se at det er noen metall partikler i oljen Sitér dette innlegget Link to post
windy26 Svart 15.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2014 Er det ingen her på forumet som har skiftet oljen på sitt Ms 4 gir? og har lagt merke til om oljen er blitt mørk/skitten? Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 15.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2014 Tror at MS3 kassen bruker motorolje mens MS4 skal ha hydraulikk olje. Det kan kanskje være feil olje? Sitér dette innlegget Link to post
windy26 Svart 15.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2014 MS 4 bruker GL-5 , 75-90 syntetisk girolje Sitér dette innlegget Link to post
Joda3300 Svart 15.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2014 Mest sansynlig på tide med ein liten overhaling, bytte av alle slitedeler og kontroll av alle lagrer og forspenningen på lagrene, Skiftekonen kan også vera slitt men då får du som regel bare problemer med sluring ved giring og ikkje skitten olje. Var oljen svart og luktet brent? har du hatt båten i flere år og veit hvor mange timer oljen er gått? Veit du ca antall timer? Mvh Tom Erik Sitér dette innlegget Link to post
windy26 Svart 16.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2014 ja oljen var svart , luktet ikke direkte brent , jeg har hatt båten i 7 sesonger og kjørt ca 800 timer med giret , har skiftet olje en gang i sesongen og den er like svart , giret virker som det skal har ikke noe problemer , antall timer fra det var nytt er usikkert tidliger eier anslo ca 1500 til max 2000 timer , bakgrunn for at jeg spør er at tidligere satt det en Volvo tamd 31 motor på 130hk , nå har jeg skiftet til en volvo tamd 41 på 200hk , grumse i bunn av oljen som jeg tapper av innholder lite eller ingen ting av metall spon , har prøvd å se med en magnet stav om det legger seg metall spon på magneten. Tror kansje det ville være spon vis den begynte å "spise/slite" på metall drevene i kassa?! må tilføye at giret ikke har lameller og er helt mekanisk Sitér dette innlegget Link to post
Kasina Svart 16.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2014 Viktig og bytte "riktig" olje regelmessig. Oljen kan bli mørk og lukte brent ved tung belastning. Krever da hyppigere oljeskiftintervaller. Sitér dette innlegget "Sistemann tar med flagget" Link to post
Kweelhouse Svart 16.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2014 Jeg har MS3B og den bruker motorolje, har ikke opplevd at oljen har blitt svart på giret mitt. (Ellers er vel MS3B lik MS4) Jeg modifiserte kjølingen slik at den går igjennom giret først og så til motoren. Det gir selvfølgelig litt høyere temperatur inn på motoren, men der er det jo temperatur avlesning, det er det ikke på giret. Svart olje tyder på at det har vært høy temperatur, kan være lager relatert. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 16.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2014 Biter av noko som ser ut som lamell, er (kan være) plaststyring til rullene på de store lagerene som er oppmalt. Total overhaling då. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Joda3300 Svart 16.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2014 ca 2500 - 3000 timer på giret så er det på tide å ta det ut å åpne det. Regner med det er lagrene på inngående aksling som er dårlig, det finnes også ein god del slitedeler som små nålelagre på vertikalakslingen og spennfjærer(skiver som er buet) som har med oppspenningen av vertikalakslingen disse MÅ byttes når girkassen blir plukket,Når alt er plukket og lagt ut over på arbeidsbenken blir det kontroll av lager,lagerbaner,skiftesko,skiftekon og kontroll av drevsats. Vist alt ser bra ut settes girkassen sammen uten pakninger å kontroll av tannklaring og tannbilde blir kontrollert/justert, det samme blir det med lagrene, disse slites og må spennes opp igjen. når alt er kontrollert å justert er det å demontere alt igjen og montere girkassen sammen med nye tetninger,o-ringer og pakninger. anbefaler på det sterkeste at du bytter skiftekonen og skifteskoen når først giret er utmontert(rekner med den er såpass slitt at den ikkje bør slipes opp igejn). Denne koster ca 4000 - 5000 kr + skifteskoen til 400-800kr, så vi snakker noen tusen kroner for å fikse det, kan også vera ein bagatell som gjør at det ikkje blir så mange timer. Ein sånn jobb som dette tar ca 8-10 timer på verksted, vist alt blir kontrollert og justert da;) Mvh Tom Erik Sitér dette innlegget Link to post
windy26 Svart 16.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2014 Takk for utfyllende svar :-) Sitér dette innlegget Link to post
Arild81 Svart 16.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2014 MS-4 skal vel ha Dexron II eller III olje? ATF? Sitér dette innlegget Link to post
Joda3300 Svart 16.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2014 41 serien blei levert med ms4 girene så giret er ikkje for lite, 31 blei vell som regel levert med ms3? Mvh Tom Erik Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.