Jump to content

volvo penta MS-4 gir har skitten olje?

windy26

Recommended Posts

Mest sansynlig på tide med ein liten overhaling, bytte av alle slitedeler og kontroll av alle lagrer og forspenningen på lagrene, Skiftekonen kan også vera slitt men då får du som regel bare problemer med sluring ved giring og ikkje skitten olje.

Var oljen svart og luktet brent? har du hatt båten i flere år og veit hvor mange timer oljen er gått?

Veit du ca antall timer?

Mvh Tom Erik

ja oljen var svart , luktet ikke direkte brent , jeg har hatt båten i 7 sesonger og kjørt ca 800 timer med giret , har skiftet olje en gang i sesongen og den er like svart , giret virker som det skal har ikke noe problemer , antall timer fra det var nytt er usikkert tidliger eier anslo ca 1500 til max 2000 timer , bakgrunn for at jeg spør er at tidligere satt det en Volvo tamd 31 motor på 130hk , nå har jeg skiftet til en volvo tamd 41 på 200hk , grumse i bunn av oljen som jeg tapper av innholder lite eller ingen ting av metall spon , har prøvd å se med en magnet stav om det legger seg metall spon på magneten.

Tror kansje det ville være spon vis den begynte å "spise/slite" på metall drevene i kassa?! må tilføye at giret ikke har lameller og er helt mekanisk

Jeg har MS3B og den bruker motorolje, har ikke opplevd at oljen har blitt svart på giret mitt. (Ellers er vel MS3B lik MS4)

Jeg modifiserte kjølingen slik at den går igjennom giret først og så til motoren.

Det gir selvfølgelig litt høyere temperatur inn på motoren, men der er det jo temperatur avlesning, det er det ikke på giret.

Svart olje tyder på at det har vært høy temperatur, kan være lager relatert.

ca 2500 - 3000 timer på giret så er det på tide å ta det ut å åpne det. Regner med det er lagrene på inngående aksling som er dårlig, det finnes også ein god del slitedeler som små nålelagre på vertikalakslingen og spennfjærer(skiver som er buet) som har med oppspenningen av vertikalakslingen disse MÅ byttes når girkassen blir plukket,
Når alt er plukket og lagt ut over på arbeidsbenken blir det kontroll av lager,lagerbaner,skiftesko,skiftekon og kontroll av drevsats. Vist alt ser bra ut settes girkassen sammen uten pakninger å kontroll av tannklaring og tannbilde blir kontrollert/justert, det samme blir det med lagrene, disse slites og må spennes opp igjen. når alt er kontrollert å justert er det å demontere alt igjen og montere girkassen sammen med nye tetninger,o-ringer og pakninger. anbefaler på det sterkeste at du bytter skiftekonen og skifteskoen når først giret er utmontert(rekner med den er såpass slitt at den ikkje bør slipes opp igejn). Denne koster ca 4000 - 5000 kr + skifteskoen til 400-800kr, så vi snakker noen tusen kroner for å fikse det, kan også vera ein bagatell som gjør at det ikkje blir så mange timer. Ein sånn jobb som dette tar ca 8-10 timer på verksted, vist alt blir kontrollert og justert da;)

Mvh Tom Erik

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...