Jump to content

Volvo 280 drev, hvordan demontere elektromekanisk tilt?

rlan

Recommended Posts

Hei,

Er det noen som har tatt ut den elektromekaniske tilten på 280 drev og har denne en tendens til å sette seg noe alvorlig fast?

Når en har løsnet de 2 boltene på toppen så regner jeg med at en kan få ut hele mekanismen med å dunke under akslingen som går gjennom skjoldet?

Takker for hjelp og tilbakemeldinger!

Moderator har endret emnetittelen. Var opprinnelig Hjelp til Elektromekanisk tilt Volvo 280 drev hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet".
Alle må vennligst lese disse før man poster.

Jepp, det er to bolter (skal være tommeumbrako originalt) på innsiden av transomfestet, så er det bare å få den ut, og ja, de sitter som regel noe jæ!"#¤.

Vær forsiktig med å dunke på akselen, du kan ødelegge gjengene, det er som regel greiere å forsøke litt forsiktig med rørtang rett over der hvor skruene sitter, og vri veldig forsiktig frem og tilbake for å løsne.

Det hender de knekker med rørtanga, jeg har en eske med ødelagte slike liggende et sted.

Varme hjelper, men det er ikke alltid like lett å varme det opp, og for mye varme så ryker både det ene og det andre, det er mye plastikkræl i nærheten.

Ok, flott.. Da får jeg prøve med litt varme og enda større slegge! :)

Hele mekanismen der skal jeg bytte komplett, så jeg er egentlig ikke veldig redd for den bolten gjengene i stuen på akslingen, og på innsiden hvor jeg kunne brukt en rørtang så er det allerede knekt av større biter, antakeligvis fra en forrige eier som har gitt opp tilslutt.

Men forsto jeg riktig at hele "akslingen" som går gjennom skjoldet er slick slik at det ikke skal være noe til hinder for å slå den ut da boltene på toppen er tatt ut?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...