Jump to content

NMEA 0183 for dummies

Stjerneglimt

Recommended Posts

Noen ganger er det bare å strekke hendene i været og innrømme at man er helt grønnsak på enkelte områder. Jeg har blitt guidet gjennom oppsettet av nettverket mitt i en annen tråd og har nå kommet til kobling av converter til Smartpilot og VHF til kartplotter.

"JEG ER GRØNNSAK NÅR DET GJELDER NMEA 0183!" (da var det vedtatt og bestemt!)

Jeg er takknemmelig hvis noen som kan dette vil forklare hvordan dette skal kobles.

Første utfordring er å koble VHF til kartplotter. Her er fargekodene fra manualen for VHF'n:

raymarine__55e_vhf.jpg

Og her er fargekodene til kartplotteren:

e127.jpg

Jeg skjønner ikke sammenhengen og tankegangen bak positiv/negativ/inn/ut på de forskjellige enhetene...(jada, jeg vet det....teit!)

Neste utfordring er å koble denne converteren:

converter.jpg

Sammen med denne Smartpiloten S2:

raymarine_s2.jpg

Her er ingen av NMEA portene i bruk. De er merket 1 og 2 uten at jeg vet hva forskjellen er.

Nå kan man selvsagt bare si les den fordømte bruksanvisningen, men det er nettopp det jeg har gjort flere ganger...

Veldig glad for litt hjelp her :blush:

Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai:

http://stjerneglimt.tumblr.com/

Jeg er ikke ekspert på NMEA0183

Men jeg tror koblingen vil bli noe slik som dette.

Kommunikasjon mellom Plotter (port1) og VHF blir toveis.

Kommunikasjon mellom Plotter (port2) og Smartpilot (channel1) blir toveis.

Plotter mottar data på port 1 fra VHF

Plotter mottar data på port 2 fra Smartpilot

Smartpilot og VHF mottar Plotterdata fra port 1

bilde

Ser ikke helt behov for converter for signal mellom Plotter og Smartpilot siden begge kommuniserer på NMEA0183

Redigert av Bodehode (see edit history)

Livet er for kort til å kjøre diesel

Hvis du ser i denne tråden, innlegg #9, så sier "abbor" noe følgende: "Problemet er at du har en halv NMEA 183 konnektor for lite. Port 1 er bidireksjonal og port 2 er bare motta, du trenger bidirekjsonale både for VHF og autopilot" (det er vel ca her jeg datt av lasset...)

Derfor har jeg montert en konverter for å kunne koble min Smartpiloten inn på SeaTalk ng nettet.

Redigert av Stjerneglimt (see edit history)

Nå da :-)

bilde

Som sagt er jeg ikke ekspert på NMEA0183, jeg antok at Plotteren kingkastet data med fast syklus på utgangen og at alle komponenter som som var tilkoblet filtrerte ut signalene de skulle ha.

Og det var grunnen til at man kan koble inntil 4 enheter på utgangsignalet

Så feil kan man ta...

Redigert av Bodehode (see edit history)

http://www.elisanet.fi/master.navigator/nmeadescription.pdf

Her er litt bakgrunnsinfo om NMEA0183.

Som du ser kringkastets ikke signalet, men sendes til spesifikk mottaker.

Forstår ikke hvorfor det kan være inntil 4 mottakere på utgangsignalet hvis ikke man kan sette opp kommunikasjonen til å svare på henvendelse fra begge innganger eller ha syklisk sending til bestemt adressat...

Men med converteren din er jo problemet løst ;-)

Meld fra om det virker

• 2 uker senere...

Da kommer tilbakemeldingen: Converteren var ikke nødvendig å benytte i dette systemet, så om den virker/ikke virker vet jeg rett og slett ikke. VHF'en virket som et skudd, så takk for hjelpen :thumbsup:

Tror forøvrig at skjemaet ditt for converteren er riktig. Har gravd meg litt ned i temaet den siste uken, så nå føler jeg at jeg har litt mer kontroll :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...