Jump to content

Prisvurdering, Sjømann 22

aulrik

Recommended Posts

Da både kona og jeg har fått oss jobb utenlands et par år fremover må vi dessverre selge vår Sjømann 22, men jeg lurer på hva jeg kan ta for den.

Båten må nok betegnes som et oppusningsobjekt. Interiøret er ganske slitent men skroget er ganske greit (ingen store skader).

- Marne MB10A motor som fusker litt. Motoren kan starte men kjører med ujevnt turtall. Her bør det nok en overhaling til.

- Blå og pen kalesje 5-6 år gammel

- Ellers ikke noe tilleggsutstyr. Ingen kjøkkeninnredning, ingen GPS, ingen ferskvannstank etc.

Jeg tenkte i utgangspunktet å kreve 20.000kr. Er dette for høyt/lavt?. Jeg ser jo at andre Sjømenn går for 50.000kr. og oppover på finn.no, men de er i en helt annen klasse enn denne.

Hei! Selge Sjømannen, da gitt. :nono: :wink:

...men skroget er ganske greit (ingen store skader).

Går ut fra at det da kun er snakk om overflateskader - dvs småsår, hakk og riper. Ikke noe som medfører fare rent konstruksjonsmessig eller for inntrengning av vann. Right?

...Motoren kan starte men kjører med ujevnt turtall. Her bør det nok en overhaling til.

Pris settes med andre ord ut fra forutsetning om at overhaling må til. Right?

...Jeg tenkte i utgangspunktet å kreve 20.000kr.

Et bilde sier som kjent mere enn 1000 ord. Men ut fra hva du har skrevet, samt min kjennskap til prisnivå, later dette til å være slik midt på treet. Verken dyrt, eller billig. Det eneste måtte være hvor mye man må regne i kostnader for overhaling av motoren. Dette er det største usikkerhetsmomentet for min del når det gjelder å kunne vurdere prisen som kjøper. Men det er ikke ditt problem. Forsøk deg med 20', vær helt åpen på tilstanden til motoren, og se hva markedet mener.

For 20 000 tror jeg båten er solgt før du vet ordet av det... Solgte selv Sjømann 22 for 50 000 for et par år tilbake. Den hadde nyoverhalt Marna MB 10 A, propankokeapparat, ekkolodd, radio/kassettspiller, grei kalesje og ellers ikke no' "stæsj".

Tror nok prisen på din skulle ligge et steds mellom de 20 du antyder, og de 50 jeg fikk? :wink:

Opp mot 50.000,- for en "sliten" Sjømann 22 med Marne MB10A bensinmotor (som attpåtil må mekkes på) - det kan du bare drømme om.....må i tilfelle være en nybegynner som ikke har satt seg inn i markedet.

Med en kurant dieselmotor, ja - men slik du forteller (kan selvfølgelig missforstå det du skriver...) så vil du nok være heldig om du begynner å nærme deg 35.000,-

:wink:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Takker for svar.

Det er bare snakk om kosmetiske hakk og riper i skroget, ingen større skader.

Hvordan stiller jeg meg rent praktisk når det gjelder salg av båten. Dette må skje ganske snart og jeg rekker derfor ikke å få båten i vannet før salget og en evt. kjøper vil derfor ikke kunne få en prøvetur og se motoren gå med belastning.

Jeg må kvitte meg med båten her og nå, vet ikke helt hva motoren feiler og det siste jeg ønsker er å stå med en kjøper som ikke er fornøyd. Dette bør vel også reflekteres i en rimeligere pris?

...Hvordan stiller jeg meg rent praktisk når det gjelder salg av båten. Dette må skje ganske snart og jeg rekker derfor ikke å få båten i vannet før salget og en evt. kjøper vil derfor ikke kunne få en prøvetur og se motoren gå med belastning.

Jeg må kvitte meg med båten her og nå, .......

Hastverk er lastverk. :wink:

Jeg ville satt inn en annonse på finn.no. Bruke masse (gode) bilder som forteller akkurat det som en kjøper er interessert i. Ikke glem detaljer, spesiellt motoren og utstyr forøvrig. Bare tenk hva du selv ser etter ved kjøp av båt. Utfyllende beskrivelse om mangler og feil. Selges som den står, etc. etc. Eventuell åpne for budrunde med lav pris som utgangspunkt.

En potensiell kjøper må kunne vurdere risiko'en på et "blind" kjøp med så mye som mulig av informasjon. Det er også en fordel hvis du har en del informasjon av tidligere eierskap, hvor lenge, hvor, når, osv.

Lykke til med salget, aulrik!

:seeya:

Bare av ren nyskjerrighet - hvor i landet ligger Sjømannen, og hvilken utgave av båten er det snakk om? Den første utgaven med avrundete vinduer, støpt vindskjerm, eller den senere utgaven med aluminiumsrammer på vinduene og på vindskjerm?

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Bare av ren nyskjerrighet - hvor i landet ligger Sjømannen, og hvilken utgave av båten er det snakk om? Den første utgaven med avrundete vinduer, støpt vindskjerm, eller den senere utgaven med aluminiumsrammer på vinduene og på vindskjerm?

<{POST_SNAPBACK}>

Walter, du er vel ikke på jakt etter en billig Sjømann vel.....

Solgte en strøken Sjømann i oktober 2004, og fikk kr 65.000,- for den. Må legge til at denne er et meget pent eksemplar av arten, og i utmerket teknisk stand...

Båten har sin faste plass i hagen.......

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...