Jump to content

Redningsaksjon av fraktebåt i Flatanger


-morten-

Recommended Posts

De er vel egentlig ute på beryktede Folla. Ikke noen god plass å være uten fremdrift i SV sterk kuling. Buholmråsa fyr ligger ikke langt unna, værmelding og observasjoner på yr.no

 

Bra at mannskapet er reddet. Nå får vi håpe at de greier å berge båten også, det er nok av gamle vrak i dette området fra før.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Flaks at de fikk tak i et helikopter som virket, da....... :wink:

Det kan nok ikke kalles flaks. De norske sea King helikoptrene har en operativitet på mellom 98 og 99% altså er det svært skjelden de går av beredskap og da flyttes maskiner mellom basene for å gjenoppta beredskapen. Danmark som valgte å hastekjøpe nye redningshelikoptre for noen år siden hadde de første årene etter anskaffelsen under 50% og er vel nå etter ti års drift oppe på 70-tallet. De har 14 topp moderne maskiner som koster mer enn det dobbelte å drifte som Norges meget godt vedlikeholdte og oppgraderte sea kings. Den danske riksrevisjonen slaktet anskaffelsen. Et annet eksempel er Canada som også har kjøpt nye redningshelikoptre faktisk to ganger, begge var kandidater i Norges anskaffelse. Pga dårlig operativitet, tekniske og logistiske problemer, samt at de ikke oppfyller ytelseskravene må Canadas redningstjeneste fortsatt sette sin lit til de aldrende sea king'ene som er fra 1963.

Man kan godt kritisere byråkratiet for treg og klønete saksbehandling men redningstjenesten står seg godt.

Link to post

 

- Stoppen skyldes muligens en mekanisk «shut down»-funksjon på grunn av høy sjø. På vei opp i en bølgedal blir det tungt for propellen, og turtallet går da ned. På vei ned igjen, i lite vann, vil motoren ruse seg. Når den når et visst turtall vil den slå seg av, sier Bratbak om den mulige årsaken til at «Fosenbulk» mistet all motorkraft.

 

Iflg sak i Adressa

 

De fikk etter hvert i gang maskinen og fortsetter mot bestemmelsesstedet i Rissa for egen maskin.

Redigert av Brigg (see edit history)

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Underlig at fremdriftsmotoren slår seg av automatisk når man er i en slik kritisk fase. Skulle nesten tro at det var systemer i dieselpumpen (elektronisk eller en governor) som hindret for høyt turtall i slike situasjoner.

 

I alle fall burde det være noe form for "override" av et slikt "auto shutdown system".

 

Hva hjelper det å berge motoren når båt og mannskap driver rett i brenningene uten maskinkraft.

Link to post

Godt spørsmål.

 

En annen tanke jeg tenker er om maskinen har et slikt system, hvilken opplæring har maskinisten på å betjene det? Ut fra artikkelen hos nrk virket det som om det var fort gjort å få start når de hadde skjønt sammenhengen. Burde vel forefinnes prosedyrer for slike situasjoner.

 

Men, jeg kan lite om slike maskiner slik at det kan godt være en enkel forklaring på hvoffor det ble slik. Og jeg var heller ikke ombord når det skjedde, noe jeg er glad for når vi ser hvordan værforholdene var.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Underlig at fremdriftsmotoren slår seg av automatisk når man er i en slik kritisk fase. Skulle nesten tro at det var systemer i dieselpumpen (elektronisk eller en governor) som hindret for høyt turtall i slike situasjoner.

I alle fall burde det være noe form for "override" av et slikt "auto shutdown system".

Hva hjelper det å berge motoren når båt og mannskap driver rett i brenningene uten maskinkraft.

Det er nettop det at regulator/actuator ikke reagerer kjapt nok til å hindre overspeed som forårsaker slikt.

Var det ikke det samme problemet som sendte Server i fjæresteinene på Fedje?

 

Klasseselskap aksepterer ikke override av sikkerhetsystemer.

Link to post

Nei, det blir noe annet. Men en gammeldags mekanisk shutdown er det ikke mulig å override heller. (egentlig ikke en elektronisk heller vel)

En hovedmotor har som oftest shut down på:

-Kjølevannstemperatur (på high temp), denne er det ikke problem å frakoble i nøden.

-Lavt smøroljetrykk, ingen problem å koble fra pressostaten

-Lavt smøroljetrykk på gear, ingen problem å koble fra

-Overspeed, vanlig at denne ligger 10% over "max" turtall. Vanligvis 2 stk magnetpickup på svinghjul. Denne krever nok litt mere for å bli overridet.

-oil mist (DNV krever dette på motorer over 2250kW og/eller sylinderdiameter over 300mm)

Link to post

Jeg var i Marinen ombord på MTB, og vi hadde belastningsinstrumenter for motorene på brua. I tung sjø på Finnmarkskysten var det veldig belastning på motorene, og ble det for ille måtte vi faktsik gå ned på fartten hehe.. husker en gang i storm og vi lå på halv gass på begge. fartten varierte mellom 15knop til 28knop! belastningen gikk fra grøndt til helt på rødt fra bølge til bølge. Motorer og skrog fikk kjørt seg.. mannskapet også.. en gang klarte jeg faktisk ikke å holde meg fast i roret, og havna i stolen til NK

Redigert av -morten- (see edit history)

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...