-morten- Startet 12.Mars.2014 Link til dette innlegget Startet 12.Mars.2014 http://www.adressa.no/nyheter/nordtrondelag/article9306381.ece redningsaksjon av fraktebåten Fosenbulk i Flatanger Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Brigg Svart 12.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2014 De er vel egentlig ute på beryktede Folla. Ikke noen god plass å være uten fremdrift i SV sterk kuling. Buholmråsa fyr ligger ikke langt unna, værmelding og observasjoner på yr.no Bra at mannskapet er reddet. Nå får vi håpe at de greier å berge båten også, det er nok av gamle vrak i dette området fra før. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Christel III Svart 12.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2014 Ser ut som at ankerfestet glipper litt. Fosenbulk har flyttet seg en drøy kabel. KV Harstad er 31 nm unna, og vil være på plass om ca 2 timer. Sitér dette innlegget MvhSimon Link to post
Scand7100 Svart 12.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2014 De passerte rørvik for en time siden.. Sitér dette innlegget Link to post
tb55 Svart 12.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2014 Flaks at de fikk tak i et helikopter som virket, da....... Sitér dette innlegget Link to post
Christel III Svart 12.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2014 Ser ut som de har fått satt sleper fra KV Harstad. Sitér dette innlegget MvhSimon Link to post
DieselDahl Svart 12.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2014 Flaks at de fikk tak i et helikopter som virket, da....... Det kan nok ikke kalles flaks. De norske sea King helikoptrene har en operativitet på mellom 98 og 99% altså er det svært skjelden de går av beredskap og da flyttes maskiner mellom basene for å gjenoppta beredskapen. Danmark som valgte å hastekjøpe nye redningshelikoptre for noen år siden hadde de første årene etter anskaffelsen under 50% og er vel nå etter ti års drift oppe på 70-tallet. De har 14 topp moderne maskiner som koster mer enn det dobbelte å drifte som Norges meget godt vedlikeholdte og oppgraderte sea kings. Den danske riksrevisjonen slaktet anskaffelsen. Et annet eksempel er Canada som også har kjøpt nye redningshelikoptre faktisk to ganger, begge var kandidater i Norges anskaffelse. Pga dårlig operativitet, tekniske og logistiske problemer, samt at de ikke oppfyller ytelseskravene må Canadas redningstjeneste fortsatt sette sin lit til de aldrende sea king'ene som er fra 1963. Man kan godt kritisere byråkratiet for treg og klønete saksbehandling men redningstjenesten står seg godt. Sitér dette innlegget Link to post
Lovart låring Svart 12.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2014 DieselDahl, on 12 Mar 2014 - 21:50, said:Man kan godt kritisere byråkratiet for treg og klønete saksbehandling men redningstjenesten står seg godt. Hør hør! Sitér dette innlegget Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!Hilsen Arne. Link to post
torbi Svart 12.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2014 Noen som vet hva årsak til motorstopp? Vann i dieselsystemet.? Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
Brigg Svart 13.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2014 (redigert) - Stoppen skyldes muligens en mekanisk «shut down»-funksjon på grunn av høy sjø. På vei opp i en bølgedal blir det tungt for propellen, og turtallet går da ned. På vei ned igjen, i lite vann, vil motoren ruse seg. Når den når et visst turtall vil den slå seg av, sier Bratbak om den mulige årsaken til at «Fosenbulk» mistet all motorkraft. Iflg sak i Adressa De fikk etter hvert i gang maskinen og fortsetter mot bestemmelsesstedet i Rissa for egen maskin. Redigert 13.Mars.2014 av Brigg (see edit history) Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Christel III Svart 13.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2014 Og nå har de passert gårsdagens posisjon igjen, fulgt av TB Squalus. Sitér dette innlegget MvhSimon Link to post
Kaftein ØL Svart 13.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2014 (redigert) Redigert 13.Mars.2014 av Kaftein ØL (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Zenit Svart 13.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2014 http://www.nrk.no/trondelag/derfor-havarerte-fosenbulk-1.11602668 Sitér dette innlegget Link to post
navid Svart 13.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2014 Underlig at fremdriftsmotoren slår seg av automatisk når man er i en slik kritisk fase. Skulle nesten tro at det var systemer i dieselpumpen (elektronisk eller en governor) som hindret for høyt turtall i slike situasjoner. I alle fall burde det være noe form for "override" av et slikt "auto shutdown system". Hva hjelper det å berge motoren når båt og mannskap driver rett i brenningene uten maskinkraft. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 13.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2014 Godt spørsmål. En annen tanke jeg tenker er om maskinen har et slikt system, hvilken opplæring har maskinisten på å betjene det? Ut fra artikkelen hos nrk virket det som om det var fort gjort å få start når de hadde skjønt sammenhengen. Burde vel forefinnes prosedyrer for slike situasjoner. Men, jeg kan lite om slike maskiner slik at det kan godt være en enkel forklaring på hvoffor det ble slik. Og jeg var heller ikke ombord når det skjedde, noe jeg er glad for når vi ser hvordan værforholdene var. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Stiffler Svart 13.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2014 Underlig at fremdriftsmotoren slår seg av automatisk når man er i en slik kritisk fase. Skulle nesten tro at det var systemer i dieselpumpen (elektronisk eller en governor) som hindret for høyt turtall i slike situasjoner. I alle fall burde det være noe form for "override" av et slikt "auto shutdown system". Hva hjelper det å berge motoren når båt og mannskap driver rett i brenningene uten maskinkraft. Det er nettop det at regulator/actuator ikke reagerer kjapt nok til å hindre overspeed som forårsaker slikt. Var det ikke det samme problemet som sendte Server i fjæresteinene på Fedje? Klasseselskap aksepterer ikke override av sikkerhetsystemer. Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 13.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2014 Det bestemmer vel ikke klasseselskapene? Det er skipper og Chief som til enhver tid tar de avgjørelser som er nødvendig i forhold til hvilke situasjoner de er i Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Stiffler Svart 13.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2014 (redigert) Tolket det slik at navid vil ha en permanent mulighet til override av sikkerhetsystemer, og det vil ikke klasseselskap godta. Dersom skipper og cheif finner ut at de vil ovverride en shut dowb for å berge skuta står de jo selvfølgelig fritt til det. Redigert 13.Mars.2014 av Stiffler (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 13.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2014 Nei, det blir noe annet. Men en gammeldags mekanisk shutdown er det ikke mulig å override heller. (egentlig ikke en elektronisk heller vel) Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Stiffler Svart 13.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2014 Nei, det blir noe annet. Men en gammeldags mekanisk shutdown er det ikke mulig å override heller. (egentlig ikke en elektronisk heller vel) En hovedmotor har som oftest shut down på: -Kjølevannstemperatur (på high temp), denne er det ikke problem å frakoble i nøden. -Lavt smøroljetrykk, ingen problem å koble fra pressostaten -Lavt smøroljetrykk på gear, ingen problem å koble fra -Overspeed, vanlig at denne ligger 10% over "max" turtall. Vanligvis 2 stk magnetpickup på svinghjul. Denne krever nok litt mere for å bli overridet. -oil mist (DNV krever dette på motorer over 2250kW og/eller sylinderdiameter over 300mm) Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 13.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2014 Ja vi har vel hele tiden snakket om shut down for overrus vel? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Stiffler Svart 13.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2014 Jada, resten var bare generell info om shutdowns for de som lurer ;) Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 13.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2014 ? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
-morten- Svart 14.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2014 (redigert) Jeg var i Marinen ombord på MTB, og vi hadde belastningsinstrumenter for motorene på brua. I tung sjø på Finnmarkskysten var det veldig belastning på motorene, og ble det for ille måtte vi faktsik gå ned på fartten hehe.. husker en gang i storm og vi lå på halv gass på begge. fartten varierte mellom 15knop til 28knop! belastningen gikk fra grøndt til helt på rødt fra bølge til bølge. Motorer og skrog fikk kjørt seg.. mannskapet også.. en gang klarte jeg faktisk ikke å holde meg fast i roret, og havna i stolen til NK Redigert 14.Mars.2014 av -morten- (see edit history) Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.