Jump to content

Dugnad-betale?

JaKM

Recommended Posts

Jeg har selv erfart dette og det sto tydelig i kontrakten. I mitt tilfelle, var det slik at om en var forhindret til å møte på de 2 dugnadene som var i året, så ble det en "bot" på 500kr pr gang, noe jeg personlig syntes var helt ok. Hadde de ikke hatt dette, så hadde det kun vært de mest iherdige som hadde måtte ta jobben og det blir jo ikke riktig. Noe annet er om en har en fungsjonsskade ol. Slik at en ikke har mulighet til å delta.

Jeg synes kostnad for uteblitt dugnad er en glimrende ide. Ikke helt lovlig kanskje, men det burde det vært. Under forutsetning at det det er driftet etter fellesskapets beste på ikke-profitt basis. Det er alltid unnasluntrere, og om de må spytte litt i posten for å bidra til lave kostander slik de som stiller arbeidskapasitet tilgjengelig virker på meg som en fornuftig løsning.

Hos oss er det 5 timer pålagt dugnad per år, og prisen per time er satt til 200 kroner, fastsatt på årsmøtet og det er frivillig å være medlem og ha båtplass. .Så enten betale eller jobbe. .Synes dette er helt greit, en kan ikke forvente at andre skal gjøre jobben mens man selv ligger på sofaen..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Da hadde jeg ikke betalt JaKM! Så lenge dette ikke er skrevet noe sted og når det i tillegg er en "kompisgjeng" så blir det pølseprat. Det er ingen som kan kreve deg for penger for en dugnad du ikke har fått beskjed om eller når det ikke står i noen kontrakt du har undertegnet. Blir så irritert på sånne nisser som kjører egoløp

Og dette er greit når det ikke blir arrangert felles dugnad, men bare spesielle blir "invitert"?

Syns det bare er feil å måtte betale for noe jeg ikke har fått noe beskjed om å delta på

Jeg vil tro dette skyldes at du har fått informasjon du ikke har lest, eller ikke satt deg inn i rutinene.

Jeg er medlem i en båtforening i Drammen og der kommer det et medlemsblad 2 ganger i året. I dette medlemsbladet står det på en av sidene en "Halvårs-plan". I denne planen er dagene med dugnad ført opp og det er opp til medlemmene å følge med hvilke dager som er ført opp her. Når man så møter på dugnad er det også medlemmets ansvar å sørge for at dugnadsleder fører opp timene i dugnadprotokollen slik at man ikke får faktura på denne dugnaden.

I vår forening er det 10 timer dugnad pr. år og fraværet er vel også hos oss, som hos Sydvesten, satt til kr. 200,- pr. time.

Fungerer veldig bra hos oss. Du får sjekke hvordan rutinene er hos de du er medlem hos, så kanskje du får oppklart saken.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Hadde det vært bedre uten dugnad men med generelt høyere havneavgift? Det er jo oftest alternativet. Så må vi huske på å sette pris på gutte-klubben; ofte så legger de i sum ned veldig mye gratis fritid i foreningsarbeidet som de som ikke er ildsjeler har samme tid, lyst eller anledning til. Jeg har en båtoplass i en forening med dugnad, og en båtplass i en forening uten dugnad. Den siste koster mer enn 50prosent mer å drifte enn den første, selvom den siste er i en forening som er dobbelt så stor og burde ha stordriftsfordeler.

Jeg skal ikke sette meg til doms over hva som skjer i "din" forening, men hos oss søker vi å få nye medlemmer inn i styret hvert år. Dette er enkelt å greit fordi vi har god erfaring med det. Disse medlemmene blir mer engasjert enn ellers, de føler et "eierforhold" til klubben, man unngår at det skapes "skygge-styrer" som motarbeider de gode kreftene og man slipper å belaste de samme medlemmene år etter år. Når det er sagt så er det også slik at man bør bestrebe en kontinuitet i styresammensetningen slik at verdifull erfaring ikke går tapt, men en jevnlig utskifting er altså å foretrekke. De nye medlemmene er også ofte veldig interessante å få med da disse gjerne kan bidra med nye tanker og visjoner.

Er det ille i din forening så sett tema på dagsorden på årsmøtet, for er det slik så er du neppe alene om å føle det. Husk også å informere medlemmene i forkant slik at dere faktisk er så mange at dere blir hørt og får gjennomslag.

Husk også at medlemskapet er frivillig og en forening som ikke tjener medlemmene sine har sjelden livets rett i lengden.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Jeg vil tro dette skyldes at du har fått informasjon du ikke har lest, eller ikke satt deg inn i rutinene.

Jeg er medlem i en båtforening i Drammen og der kommer det et medlemsblad 2 ganger i året. I dette medlemsbladet står det på en av sidene en "Halvårs-plan". I denne planen er dagene med dugnad ført opp og det er opp til medlemmene å følge med hvilke dager som er ført opp her. Når man så møter på dugnad er det også medlemmets ansvar å sørge for at dugnadsleder fører opp timene i dugnadprotokollen slik at man ikke får faktura på denne dugnaden.

I vår forening er det 10 timer dugnad pr. år og fraværet er vel også hos oss, som hos Sydvesten, satt til kr. 200,- pr. time.

Fungerer veldig bra hos oss. Du får sjekke hvordan rutinene er hos de du er medlem hos, så kanskje du får oppklart saken.

Dette er en båtforening lokalt ikke noe stort marinaanlegg, så jeg vet nok godt hva som foregår.. dette er naboer, "bekjente" og ellers andre medlemmer som driver på hobbybasis. Det eksister ikke medlemsblad og sånne fine ting, og årsmøte blir "annonsert" ved å henge opp en lapp, så den er det langfra alle som ser. Og vedr rutiner så har jeg vært med sisden den spede begynnelse..

If you can't beat them - join them. Var det en som sa. Fra spøk til alvor så høres det jo ut som ting ikke er helt kurrant. I den ene foreningen min var det et slikt 'opprør' som Vanntro nevner. Styret og komiteer kastet og nytt styre på plass. Men de tar seg jo litt plass de også... men jammen legger de ned en formidabel innsats av egen tid. Og det må de jo gjøre ettersom det gamle regime ble erstattet. Er dere som er misfornøyd beredt til å overta arbeidet selv ved et opprør? Finnes det alternative foreninger å melde seg inn i?

Har ikke lest hele artikkelen men denne refererer vel til borettslag- og eierseksjonsloven og gjelder vel ikke et medlemskap i en bryggeforening?

Det står at dugnadsarbeid er frivillig og det er ingen arbeidsplikt. Da gjelder det vel for alle dugnader, eller?

Noen som vet om en advokat som kan svare på det, selvfølgelig på dugnadsbasis. :lol:

"It's difficult to build an ugly wooden boat."

Artikkelen i DP har ingenting med båtforeninger å gjøre. Det er vedtekter og eventuelt andre instrukser og bestemmelser, f eks årsmøtevedtak,som bestemmer hva som gjelder. Hvis båtforeningen bestemmer at det skal væredugnad,og at de som ikke arbeider, i stedet må betale, så er det slik det blir. Dette bygger på ren alminnelig avtale-og foreningsrett og er egentlig ikke komplisert -- hvis ikke man VIL at det skal bli komplisert.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Lovligheten ved dette ble diskutert i min forening en gang og da var det noen som hadde undersøkt dette og da ble det konkludert med at det ikke er lov å gi bot for uteblitt dugnad. Det man derimot KAN gjøre, er å feks heve årsavgiften med kr. 1000 og så gi avslag i årsavgiften med feks 250,- pr dugnad man deltar på.

Da premierer man de som stiller på dugnad (noe som er lov), i stedet for å "bøtelegge" de som ikke kommer på dugnad...(som IKKE er lov).

Når det er sagt, så er ingen av disse alternativene iverksatt i vår forening.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Vedtektene kan selvfølgelig endres, men da kreves et forslag reist før(skal være styret i hende et vist antall dager før årsmøte) årsmøtet og vedtatt med flertall på dette. Hvor stort flertallet må være tror jeg faktisk også er opp til hva som står i vedtektene å bestemme.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...