Jump to content

Tenningslås Volvo Penta


modda

Recommended Posts

Vi holder på å fullføre rehabilitering av en (ca) 1980 modell Fjord 21 daycruiser. men nå har vi pinadø rota vekk tenningsnøkkelen. Panelet ser slik ut:

Bilde

Garstad skulle ha 2500 kroner for ny tenningslås, men det må da være andre alternativer, enten andre plasser det kan skaffes ny billigere, eller noen som har en brukt som passer. Alle forslag mottas med takk!

 

 

Morten

Redigert av modda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

På mine 41a motorer er tenningslåsen litt spesiell ved at når motoren stoppes (bryteren et hakk til venstre fra driftspos.) slås spenning PÅ til stoppmagneten. Drar en nøkkelen fort forbi dette hakket stopper ikke motoren. Denne funksjonen tror jeg ikke de billige standardbryterene har. Mine tenningslåser ser like ut som din. Kan jo greit løses med en egen stoppknapp......

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Er ikke sikker på om det er samme tenningslås, men en kamerat har en Sandvik 28 (1978 modell) og nøkkelen til min båt med SABB type G (1990 modell) passet i hans båt! Mulig at slike tenningslåser er mest til pynt, og at det finnes en nøkkel som passer de fleste...

Link to post
Share on other sites

Jeg rota bort tenningslåsen til min MD21B før sesongstart i fjor. Var også på vei til å kjøpe ny i dyre dommer, helt til en fisker-nabo sa at han kanskje hadde en som ligna i skuffen.... Ha, tenkte jeg, det vil jo sikkert ikke passe uansett. Men fatter'n insiterte på å prøve, dro over til nabo'n og hentet nøkkelen, og gjett - den passet!!! Om det var slitasje, eller om toleransen var så stor fra begynnelsen av, det aner jeg ikke. Tenningslåsen var forøvrig fra 1981 - omtrent samme alder som din lås. Mener bestemt å huske at det var en Bosch-lås.

 

Støtter altså det Fredivar skriver - prøv andre nøkler du måtte komme over og som ser nogenlunde like ut. Vil vel tro at Bosch-nøkler er det beste utgangspunktet, men kanskje annet også går? Fiskeren som hadde nøkkel som passet har hatt SABB i alle år, så jeg antar det var en SABB-nøkkel jeg fikk. I så fall forsterker det likheten med Fredivars tilfelle.

 

La det i alle fall ikke være helt uprøvd før du handler ny!

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis tenningslåsen allikevel er ubrukelig siden du ikke lenger har tenningsnøkkelen, kan du da ikke bare prøve å "bryte" rundt tenningslåsen med en annen nøkkel eller skrujern? Ulempen er at det blir lettere for andre å starte båten din og at det blir litt surt hvis du finner nøkkelen dagen etterpå.

 

Har du forresten sett etter på baksiden av tenningslåsen om den er nummerert eller merket på noen måte slik at det går an å bestille nøkkel etter dette nummeret?

 

Jeg har faktisk liggende et instrumentpanel lik det du har avbildet, dog uten de tre instrumentene øverst på panelet. Kjøpte det brukt for noen hundrelapper for et par år siden da jeg tenkte det kunne være kjekt med noen ekstra reservedeler. Jeg har dessverre ikke tenkt å selge det, men på verkstedene hos mange Volvoforhandlere ligger det ofte gamle instrumentpanel med tenningslåser og slenger som du kanskje får kjøpt billig. Sist jeg var nedom min lokale forhandler hadde han et stort bord med gamle deler, deriblant en del instrumentpanel.

Link to post
Share on other sites

Hvis tenningslåsen allikevel er ubrukelig siden du ikke lenger har tenningsnøkkelen, kan du da ikke bare prøve å "bryte" rundt tenningslåsen med en annen nøkkel eller skrujern? Ulempen er at det blir lettere for andre å starte båten din og at det blir litt surt hvis du finner nøkkelen dagen etterpå.

<{POST_SNAPBACK}>

vi har løst det midlertidig med å plukke tenningslåsen og fjerne alle stiftene inni den så den kan brukes med alle nøkler. vil noen stjele båten så klarer de det uansett, så på denne måten minimeres skadene mens vi venter på at guard systems skal få flyet sitt på vingene.

 

skal sjekke ut dem som Maritim har, takk for alle tips folkens!

 

 

Morten

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...