ChrPus Startet 12.Mars.2014 Del på Facebook Startet 12.Mars.2014 (redigert) Hei igjen, nå nærmer det seg sessong for fullt, å da kommer jo alt man ska gjøre fram, denne gangen propell. Jeg har en 21x23 propell helstøpt bronse. Er det mulig å vri den mer? Eller er den pitchen gitt? Greia er at jeg har en del omdreinger for mye på turtallet ca. Tusen Jeg har også en grei toppfart på gamle fjorden. 22-23 knop. Om jeg får vridd eller må ha ny propell,for å få turtallet ned. Vil vridninga å skyvekrafta opprettholde hastigheten? Eller vil jeg kanskje miste både toppfart og akselerasjon å få enda høyere tomgangshastighet? (Noe jeg ikke trenger) Så enkelt å greit, det jeg lurer på. Vil det ene kompansere for det andre? -Christian Redigert 12.Mars.2014 av ChrPus (see edit history) Sitér dette innlegget Christian P. Rohde Link to post
DieselDahl Svart 12.Mars.2014 Del på Facebook Svart 12.Mars.2014 Først ville jeg sjekket om turtallet er reelt. Så er det forskjell på båter og motorer, noen motorer skal oppnå høyere testturtall enn det som er oppgitt som maks turtall. Har båten hatt denne installasjonen siden ny eller er noe endret? Propelleren kan justeres men det er grenser for hvor mye. Sitér dette innlegget Link to post
ChrPus Svart 12.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mars.2014 Den har hatt det dem siste 30 åra hva jeg veit. Det er fordsabb 2704 et 180hk Den skal velha 2450 maks tror jeg, å jeg ligger godt over 3000 ifølge turteller jeg har nå, forrige turteller viste det samme, også ny dynamo. Samme turtall. Har ikke fått sjekket noe grundigere utover det Sitér dette innlegget Christian P. Rohde Link to post
deepblue Svart 12.Mars.2014 Del på Facebook Svart 12.Mars.2014 (redigert) Du kan normalt få vridde den noe mer (winrace propellers) er vel de som er best å kontakte da.... Synes også turtallet høres litt rart ut på maks... denne motoren skal jo ha den dieselpumpe som normalt er regulert til å gi 2400-2500 i omdreininger maks. Du vil normalt få litt høyere tomgang, litt bedre akselerasjon etc. men kan risikere lavere toppfart kommer an på motor, girkasse, skrog. Men jeg ville ha sjekket om turtallet var reelt først.... Redigert 12.Mars.2014 av deepblue (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jossjur Svart 12.Mars.2014 Del på Facebook Svart 12.Mars.2014 (redigert) Hei, har hatt samme motor selv. Er helt enig med deepblue her, sjekk turtellerene dine, her må noe være galt. Hvis jeg ikke husker helt feil skal rusningsturtallet på disse motorene ikke være mer enn ca 100 omdreininger over oppgitt turtall. 3000 omdreininger kan ikke være riktig. Maks total skal være mellom 2450 og 2500 omdr Hei, har hatt samme motor selv. Er helt enig med deepblue her, sjekk turtellerene dine, her må noe være galt. Hvis jeg ikke husker helt feil skal rusningsturtallet på disse motorene ikke være mer enn ca 100 omdreininger over oppgitt turtall. 3000 omdreininger kan ikke være riktig. Maks turtal skal være mellom 2450 og 2500 omdr Redigert 12.Mars.2014 av jossjur (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ChrPus Svart 12.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mars.2014 (redigert) Du kan normalt få vridde den noe mer (winrace propellers) er vel de som er best å kontakte da.... Synes også turtallet høres litt rart ut på maks... denne motoren skal jo ha den dieselpumpe som normalt er regulert til å gi 2400-2500 i omdreininger maks. Du vil normalt få litt høyere tomgang, litt bedre akselerasjon etc. men kan risikere lavere toppfart kommer an på motor, girkasse, skrog. Men jeg ville ha sjekket om turtallet var reelt først.... Syns ikke det høres tart ut, syns det høres veldig høyt ut, å turboen skriiiker, men hva veit jeg :P kjørt sånn over 100 timer, den er jo like hel? :P Redigert 12.Mars.2014 av ChrPus (see edit history) Sitér dette innlegget Christian P. Rohde Link to post
DieselDahl Svart 12.Mars.2014 Del på Facebook Svart 12.Mars.2014 Du har ikke kjørt 100 timer på over 3000rpm vel? Da hadde du nok hatt råder liggende rundt om i hele motorrommet. Sitér dette innlegget Link to post
deepblue Svart 12.Mars.2014 Del på Facebook Svart 12.Mars.2014 Å kjøre motoren på maks er jo ikke noe kunststykke men at turtallet du oppgir stemmer overens er mer spesielt. Ville ikke være første gangen jeg opplever en turteller som ikke er blitt justert eller tilpasset til motor/dynamo i båt så tror fortsatt ikke helt på at man kjører den motoren på over 2400 omd. uten videre. Og det er mange som tror at om turteller passer til motor så er den korrekt justert når man kjøper den men det stemmer ikke alltid...... ;) Sitér dette innlegget Link to post
ChrPus Svart 13.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mars.2014 Nei, har ikke kjørt 100 timer over 3000 rpm. Men har blitt noen. Den legger seg ikke ordentlig i vannet før jeg ligger på omlag 2800rpm ca Sitér dette innlegget Christian P. Rohde Link to post
Arvor 20 Fish Svart 14.Mars.2014 Del på Facebook Svart 14.Mars.2014 Jeg har noenlunde tilsvarende motor, 2726t. Ble montert for ca. 5 år siden. Marsjer på 2000 og Max 2450. Ved motorinnstallasjon ble turteller kalibrert med et laser-instrument, hvor en limer en lapp på svinghjulet, og måler med laseren rettet mot denne når motor går. Jeg ble etter et par år usikker på om rpm var korrekt, og kjøpte meg en slik måler på biltema for noen få hundrelapper. Målte, og fant ut at alt var ok. Dette var etter skifte fra 3 til 4 blads propell, og jeg fikk ikke Max turtall lengre. Justerte dieselpumpen for å få alt korrekt, etter avtale med motorleverandør. Tror jeg ville investert i en slik, for å dobbelsjekket at turtelleren teller korrekt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.