Jump to content

Skjøte sammen flytebrygge og bygging av landgang

crab

Recommended Posts

Holder på å planlegge å skjøte sammen to flytebrygger (ca 3*5 m pr stk) og bygging av landgang, så jeg trenger noen tips/råd.

Jeg må få laget eller kjøpt beslag for å skjøte sammen flytebryggene. Flytebryggene vil ligge forholdsvis skjermet for bølger, men vil ligge utsatt til for vind fra vest. Det vil føre til trykk på ene siden og strekk på andre siden (som vist på tegning). Kan det kanskje løses ved å bruke to mooringer på hver flytebrygge?bilde

Skjøtebeslag planlegger jeg som hengslet hjørnebeslag som vist på tegning nedenfor. Jeg ønsker tips om dimensjonering, forbedring eller andre patenter.bilde

Jeg er enda i et tidlig stadie hva gjelder planlegging av landgang, spesielt lengde og byggemateriale er usikkert. Men det er ikke usannsynlig at den blir 6 m, kanskje lengre. Problemet da er at konstruksjonsvirke vanligvis ikke er lengre enn litt over 5 m. Uansett lengde og byggemateriale så blir den bygget som fagverk (bærende rekkverk). Jeg er også fristet til å sveise ramme og rekkverk, og ha dekke av terrassebord. Følgende produkt kan være aktuelt for landgang i stål for enklest mulig kapping/tilpassning: flattstål, vinkelstål og hullprofiler.

Jeg ønsker tips/råd fra andre som har bygget landgang utført som fagverk i tre eller stål, eller andre som har fornuftige råd.

Videre kan jeg opplyse om at jeg er god på arbeid med tre og gjør det helt ok som amatør/nybegynner med tanke på sveising (pinner)

Hei

Jeg gjorde noe lignende for noen år siden. jeg har tre stk. brygger på ca. 4.5 x 2.5 m skjøtet sammen. Fikk laget 4 stk hengsler. Ligner litt på de som du har tegnet, men på en større jernplate. Er ikke så utsatt for sidevind, så jeg valgte å plassere hengslene nedfelt under terassebordene vannrett . Da kan hver del leve litt opp og ned.

Det er veldig solid. Lagde også litt forstekninger på endene som skulle skjøtes. Tror dette hadde holdt veldig godt mot sidevind også.

Hvis bryggen gjynger litt opp og ned, tror jeg at jeg ville ålassert hengslene vannrett i stedet for loddrett på sidene.

Mvh

Kenneth

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...