Jump to content

Bombard AX3 - Hvilken "lett" motor anbefales?


Seastar

Recommended Posts

Hei!

 

Har en AX3 gummibåt på Snap daviter bak på hekken, ønsker meg en lett og bra motor til dette formålet?

 

Noen med gode eller dårlige erfaringer på bestemte merker/modeller?

 

Mener jeg også har sett et eller annet leddet/vribart feste, slik at motor kan sitte på gummibåten når den vippes opp vertikalt i snap davitene? (God plass mellom moderskip og gummibåten,som er festet ytterst på badeplattformen)

 

Ship'O'Hoi :sailing:

Link to post
Share on other sites

Skal du ha en motor som er nogenlunde lett håndterbar av og på jolla, så må du ikke ha noe større enn 8 hk. De veier fra rundt 25 kg. Jeg har en 8hk Tohatsu som jeg valgte rett og slett fordi det var den letteste i 8hk-klassen, i alle fall da jeg kjøpte i 2000. Med 8hk har du samtidig nok til å gå greit i plan, selv med voksen ombord. Min gummijolle er 3 meter.

 

Nå vet ikke jeg hvor stor en AX3 er, men kanskje 3-tallet indikerer 3 meters lengde?? Da er det fortsatt ideelt med 8 hk dersom motorens vekt spiller en rolle. 9,9 hk veier vel fort rundt 35 - 40 kg, og da blir det håpløst tungt dersom motoren må av og på jolla fra tid til annen. 4 - 5 hk kan bli litt lite dersom det er ønskelig med litt planingsfart.

 

Og når det gjelder motormerke, så vil av erfaring mange her på forumet anbefale Yamaha og bare Yamaha. Jeg tror ikke det er det eneste saliggjørende, selv om mange andre synes det. Min "lette" Tohatsu har gått problemfritt til nå, men det ville sikkert andre merker også ha gjort. Et lite poeng, som jeg har nevnt flere ganger tidligere, er at dersom du IKKE har Yamaha, så vil heller IKKE motoren bli stjålet (nesten garantert).

 

Når det gjelder festet du nevner så har jeg ingen opplysninger.

Link to post
Share on other sites

Har AX3 med spilebunn og denne er bare godkjent opptil påhenger rundt 22 kg hvis jeg ikke husker feil. Har selv Yamaha 4 hk (som egentlig er 5 hk) og denne veier 22 kg. Dette er mer enn tungt nok å bæle med og fort nok går det også med en ungdom ombord, 13-14 knop og det holder lenge. Hadde det bare vært far som skulle bruke jolla hadde jeg klart meg med 1.5Hk.

Link to post
Share on other sites

Har selv en zodiac 240 med spilebunn og en mercury 2,5 hk.

Båten skal ha en vekt på ca 19 kg og motor ca 13 kg.

Etter min mening er dette mer enn stor nok motor til denne jolla, og tro det eller ei men den planer faktisk med meg ombord (85 kg).

Det eneste problemet er at motoren har en tendens til å kavitere når den treffer små bølger.

Dette har jeg kompensert ved å senke motoren på akterspeilet ved å skjære ut litt av akterspeilet så motoren er lavere i vannet.

Dette kommer sansynligvis av at bunnen er så myk at den til tider lager luftlommer til propellen.

Mvh

Link to post
Share on other sites

Hei!

Takker for alle innlegg og erfaringer - skal ta en runde på pris på de mest aktuelle.

 

Har sett for meg at en 5 Hk vil være mere enn nok til AX3 jolla, med spilebunn og 2,65m lang.

 

Ønsker en minst mulig totalvekt på lettbåt og motor.

 

 

Vet noen om et slikt leddet feste, slik at motor kan sitte på i sidelegs vertikal stilling?

 

Det hadde vært lettvint og greit - både til "hverdag og fest"

 

NB!

Tar skuta innover Romsdalsfjorden idag, plukker opp madammen på ettermiddagen, for forhåpentligvis enda en fin utfluktshelg! Joda, vet det er 1. April, karer - men rekene ligger i kjøleskapet og bare venter på oss........! :sailing:

 

Ship'O'Hoi! :flag:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vet noen om et slikt leddet feste, slik at motor kan sitte på i sidelegs vertikal stilling?

Dette har jeg sett før - og jeg tror jammen jeg har vist det her også. Skal sjekke:

Var det en sånn du tenkte på?

Bilde

Fås kjøpt på Airboatfix'

 

Vi har en Mariner 4 hk 4 takt til vår Bombard AX3 Aerotech. Veier 25 kg. Tekniske spesifikasjoner på Bombard AX range er her

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fantastisk flott hjelp, Bitteliten!

 

Holder på å ta noen mål og vurderinger om dette går - hvis ikke så kan jo løsningen du har (så det i en annen tråd) med et smekkert feste på selve moderskipet, kanskje bli mere enn bra nok i praksis!

 

Takker så mye for tipsene.

 

:sailing: Ship'O'Hoi og ha det fint på sjøen alle sammen :seeya:

Link to post
Share on other sites

Hei!

Takker for alle innlegg og erfaringer - skal ta en runde på pris på de mest aktuelle.

 

Har sett for meg at en 5 Hk vil være mere enn nok til AX3 jolla, med spilebunn og 2,65m lang.

 

Ønsker en minst mulig totalvekt på lettbåt og motor.

Hei Seastar

 

Det er fullt mulig du vil bli fornøyd med 5 Hk på din AX3 på 265cm. Jeg trodde også at jeg skulle bli fornøyd med en 5 Hk på min Suzumar 265 som vel er noenlunde lik din båt i størrelse (lengde og vekt?). Suzumar'en har oppblåsbar kjøl og dørk, men veier bare 32 kg og er likevel godkjent for motorer opp til 35 kg. Den 5 Hk Tohatsu jeg brukte var på 20 kg (uten bensin på den interne tanken).

 

Etter 2 sensonger fant imidlertid jeg ut at 5 Hk er litt lite og kjøpt en Tohatsu 8 Hk som er markedets letteste 8 hester på 26 kg. Det ble altså 6 kg ekstra å løfte på, men det går veldig greit.

Redigert av Helge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har sett for meg at en 5 Hk vil være mere enn nok til AX3 jolla, med spilebunn og 2,65m lang.

AX 3 er ikke godkjent for mer enn 4 hk. Jeg ble anbefalt å velge AX 3 Aerotech - dvs. med oppblåsbar bunn pga stabilitet ved gange. Spilebunnen var visstnok ikke like bra. Har ikke testet selv - bare hørt på selger som vet at det blir :headbang: om jeg er misfornøyd

 

Dette skriver Bombard selv om Aerotech:

AEROTEC floor

Inflatable removable floor as rigid as a traditional floor

Lighter, better performance and more comfortable

Har tenkt å teste på fredag når alt settes på vannet

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

AX 3 er ikke godkjent for mer enn 4 hk. Jeg ble anbefalt å velge AX 3 Aerotech - dvs. med oppblåsbar bunn pga stabilitet ved gange. Spilebunnen var visstnok ikke like bra.

Interessant - er det "så stor" forskjell på maks godkjent motor mellom gummibåter med spiledørk og oppblåsbar dørk/kjøl som dette kan høres ut som - "togangen"? Da tenker jeg selvsagt på nogenlunde like store/tunge båter:

 

Suzumar 265 (oppblåsbar kjøl/dørk) 8 Hk

AX3 (også 265) kun 4 Hk ?

 

Hva kan en da ha på AX 3 Aerotech ?

Link to post
Share on other sites

AX3 (også 265) kun 4 Hk ?

AX 3 "vanlig" tekniske data

 

Hva kan en da ha på AX 3 Aerotech ?

AX 3 Eaerotech tekniske data

 

Max motor på begge er 4 hk.

Egentlig litt pussig, for jeg mener å huske at vi diskuterte med forhandler om vi skulle ha 4 hk eller 5 hk på jolla vår. Jeg sjekker med forhandleren

 

Her er bilde av de to modellene:

Aerotech

Bilde

 

Vanlig

Bilde

 

Årsaken til at det kan være større motor på andre båttyper vil jeg tro handler om kontruksjonen

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...