Jump to content

Kjetting til ankervinsj.


jat

Recommended Posts

Hei.

 

Har selv 40m med tilsvarende kjetting. Det fyller vel opp sånn ca. en ølkasse. Men det som er litt viktig å tenke på, er at når du kjører inn kjettingen,  legger den seg som en pyramide. Bygger det seg opp til gjemmomgangen til dekk, har du garantert problemer. Så lag kassen så dyp som mulig. "Bedre med en lang tynn en enn en kort tykk en", eller hva det nå er det heter. :yesnod:

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
  • 1 år senere...

bruker denne tråden jeg, i mangel av noen mer tilpasset; og spør:

er 6mm kjetting og front anker på en 30 foter seilbåt dødfødt ?

Hva med hekkanker på 6mm kjetting ?

 

Seatronic har endel billige vinsjer om dagen, og "ønser meg" faktoren er absolutt tilstede. Å sette en vinsj bak, for uthavns tillegging, og dra kjettingen forover ved  svaiankring, er en mulighet. Men da er kanskje blytau like greit. Vil egentlig ha kjetting....

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post

Jeg ville ikke lagt opp til et system der du må dra en kjetting tvers over hele båten fordi den sitter i feil ende i forhold til hvor du trenger den. For det første vil den vil skrape opp dekket/skroget og være i veien for små og store føtter. For det andre er det plundrete å få det til uten å skade båten og de nevnte tær. For det tredje må du dra med deg 10 m ekstra kjetting i kjettingkassa siden du bruker opp 10 m som ligger uvirksomme på dekk.

 

Er det ikke sånn at du stort sett bruker kjettingen fra den samme enden av båten hver gang? I den andre enden har du et annet anker, men kanskje uten kjetting, og uten ankervinsj. De få gangene du bruker ankeret fra "den gale enden" av båten, må du godta å trekke det opp manuelt. Har du plass til kjetting begge steder er det jo bare fin trim. Matchvekten min har gått opp noen vektklasser nå etter at jeg ikke har ankret på en stund :yesnod:

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post

Hei.

 

Har selv 40m med tilsvarende kjetting. Det fyller vel opp sånn ca. en ølkasse. Men det som er litt viktig å tenke på, er at når du kjører inn kjettingen,  legger den seg som en pyramide. Bygger det seg opp til gjemmomgangen til dekk, har du garantert problemer. Så lag kassen så dyp som mulig. "Bedre med en lang tynn en enn en kort tykk en", eller hva det nå er det heter.

Lars H.

Denne falt jeg pladask for. Moralen er: Bedre med "Murer" enn småpils. Beklager, syntes at jeg hadde et vittig poeng....

Link to post

Ved ferdsel i interessante båtturområder må man passe seg for koraller, har jeg hørt. Disse gnager over ankarolinabåndet ganske kjapt.

 

Riktignok er det så klart i vannet at man kan se dem, og man kan jo alltids dykke ned til ankeret, sånn for å ta en titt...

 

Sånn omtrent ser det ut, litt syd for Strömstad....

Bilde

Bilde

Og hvis du ankrer i koraller med kjetting risikerer du at den tvinner seg rundt korallen, og til slutt blir så stram at den river av baugbeslaget ditt i den neste bølgen  :headbang:

 

Moralen? Koraller er fine å SE på!

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post

Den karibiske rommen er fryktelig udrøy... Forøvrig la jeg bare inn et bilde som ER tatt litt sør for Strømstad... Bilder fra det store utland har jeg vel også, ta med deg ryktesprederen og kom innom, så skal du få både bilder og skipperskrøner. Kaffe kan det også hende det blir, men det er akkurat slutt på den haitiske.  :sad: Den var dobbelt så dyr som annen kaffe, men fire ganger så god!

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post

Hei jat

Regner med at ILAS vet hva de leverer inntil noe annet er bevist. :wink:

mvh

giver

Jeg har all mulig respekt for IL, ref tidligere innlegg i andre tråder, men.....

 

Jeg har en IL winch på hekken med utvendig kasse.  Produsent er IL.  50 meter kjetting, antar den er 6,5 mm, uten at jeg konkret har målt den.  Er jeg heldig, eller for å si det på en annen måte, har jeg ikke hatt for mye kjetting ute, er det plass til kjettingen uten problemer.  Har jeg imidlertid hatt endel kjetting ute, er det aldri plass til kjettingen, nettopp på grunn av at den legger seg i en pyramide. Da må jeg ned på badeplatformen, skru av lokket på kassa, og fordele kjettingen, slik at det blir plass til resten.

 

Jeg tror kassen er beregnet for 35 meter kjetting....., noe som etter min mening er omtrent 15 meter for lite i noen tilfeller.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post

vil dette si at du har en vinsj med 6mm kjetting til en såpass tung båt som en Broom 37 Pirus

? Interessant. Burde holde greit til min 30 foter med lavt overbygg / lite vindfang da..

 

Suzuki

Jag skulle tro att det håller Suzuki !

 

Det finns idag en Hi-tension kjetting som tåler en klass högre belastning (sånn ca!  :wink:)

Hi-tension 8mm har like hög bruddlast ´som en 10mm vanlig kjetting!

det gör mycket på vikten, som man ju helst ikke vill ha lengst fram i fören !

 

ring o snakke med killarna på  http://www.italnordic.se  dom levererar til Orustvarven

image.asp?CID=ital&Opt=h&MOID=page2_2_12

 

 

(Jag har 10mm vanlig  kjetting  til min båt som väger 12ton !)  

S/Y Gunga Din

Link to post

vill du öke vikten og få mere horisontellt drag i 'draggen' så kan du

använda deg av så kallad  "tysk ankring"  (tyskerne anvender seg tydligen av denne teknikken i medelhavet, har jag fått förklaret för meg!)

 

när du matet ut lagom lengd så fester du ett tau med sjakkel i kjettingen sen fester du tampen i båten og så fortsetter du o mata ut resten av kjettingen, da utnyttjar du tyngden

i restparten av kjettingen som dauman !

S/Y Gunga Din

Link to post

men du slipper o slepe runt på en onödig extra vikt, kjettingvikten

ligger ju ombord till ingen nytte !

Helt feil GungaDin ! Kjettingen ligger ju på bunn forståss. Så daumann kommer i tillegg til, ikke istedetfor.

 

(onde tunger sier jeg synker en vakker dag, grunnet alt ankerrælet jeg drasser på. Samt det andre rælet da.. )

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post

vil dette si at du har en vinsj med 6mm kjetting til en såpass tung båt som en Broom 37 Pirus

? Interessant. Burde holde greit til min 30 foter med lavt overbygg / lite vindfang da..

 

Suzuki

Millimetere går ikke spesielt godt sammen med mitt øyemål, så det kan hende den er grovere, men det kan jeg sjekke.  Ankeret bak er en 15 kg Brucekopi.  Dette har holdt godt  ved landligge. Dreggen foran som brukes på svai er 20 kg Brucekopi, og med noe grovere kjetting enn bak.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...