Knude
Hei. Da var vi igang igjen i Drømmenes havn. Båten har blitt brukt litt og vi har prøvd oss som båt turister. Vi har overnattet på svai og opp etter heia. Alt fungerer som det skal nesten.......
Vi har hilst på medlem @Møkkalasset i Tvedestrand. Takk for en hyggelig båt prat! Og til og med prøvd oss på litt bølger.
Scaniaen går som ei klokke men noe for lav drifts temperatur. Det ble da første ting som måtte sjekkes ut.
Demonterte termostathus og tok termostater med hjem for en tur i gryta sammen med et steketermometer. Aha... Den ene åpnet så fort den fikk et lite gran temperatur i gryta. (ca 50 grader)
Ellers så alt bra ut innvendig. Ikke tegn til korrosjon eller skruer som sitter fast.
Etter en prat med guruen på Nogva så kom dette i posten.
Damen på lageret der har "stål peiling" Alt var riktig og passet.
Så var det bare å sette sammen igjen. Da jeg begynte i bransjen var en motor montør ofte en motor mekaniker. Da snappet jeg opp at bryne var tingen for å gå over flater som det skulle ny pakning på......
Så ble gjort. Og alt limt på plass med fett siden denne står oppe og faren for at ting flytter seg er stor når den blir montert igjen.
Så var den på plass igjen etter noen Cmomenter med verktøyet. Trangt .....
Etter å ha kjørt på litt høy tomgang ved brygge ser jeg at den blir fortere varm i blokka mens kjøler er iskald. Et godt tegn!
Fikk forresten enda en utfordring. Da jeg først holdt på med dette så sjekket jeg temperatur alarmen som er en egen giver som skaper kontakt ved en gitt temperatur og det lyser ei lampe i alarm panelet. Den virket som den skulle. Så var det hvor nøyaktige temperatur giverene er. Har både i maskinroms skapet og i styrhuset.
Jeg bruker en laser temperaturmåler som fasit. Intet stemte........Hmmmm.
Etter "mye mye" feilsøking viste det seg at siden jeg har to-polte givere og felles minus (kabel fra den ene giveren til den andre) så ble det en motstand og en lavere volt på begge givere. De forstyrret hverandre. Jeg er ikke helt sikker på hvorfor ,men ved å legge egen minus til den ene så var begge plutselig veldig riktige. (sees som sort kabel i bildet over)
Da var jobben utført og båtbyggeren fornøyd. (mekaniker er jeg ikke )
Mer kommer!