Knude
Da var det tid for en fortsettelse. Det var et ballast rom som fremdeles sto igjen. Igjen det med for liten plass når man skal jobbe i et rom som ikke er helt tomt.
Her de siste 150 Kg endelig på plass av totalt ca 800 Kg.i det rommet.. (når jeg sender bilder til konstruktøren spør han nesten alltid om jeg har kontroll på dette. Han tenker på selvfølgelig på sin stabilitetsberegning ) Har i det siste brukt B20 kvalitet da den kommer i greie sekker på 25 Kg. Koster heller ikke allverdens....
Da kunne skapene konstrueres. Som gammel båtbygger ligger det i meg at man bygger utenifra og inn. Det vil si at bakvegg og innmat i skap lages først og frontene monteres til slutt. Først fikk skutesiden et strøk med farge. Ble mye lysere med en gang' Tenkte at det var greit med malt bakvegg. Kunne selvfølgelig polstret men litt skeptisk til fremtidig mugg om ikke det blir tilstrekkelig lufting. Blir kanskje en lapp akkurat rundt vinduet...…..
For å ha noe å innrede bruker jeg å sette opp rammeverket for skapene aller først. Da blir alt bestemt som dørstørrelser og hyller. Her er det brukt vanlig konstruksjons virke.
Her kommer det en vaskemaskin sånn litt oppå veggen. Har blitt anbefalt en Candy 4 kg maskin som ikke er så stor. Bredde 50, høyde 70 og ikke mer enn 45 dyp. Det må passe to gamlinger
Den lange fleksible slangen skal videre inn i motor rom for å bli koplet på en sugevifte. Starter i dusjen.
Innvendig i skapet til vaskemaskinen ble det bordkledning i rupanel og litt ombruk av noe impregnerte materialer som jeg hadde liggende.
Ser frem til å få den på plass da vask av tøy er forholdsvis dyrt selv i Grimstad gjestehavn. kr.40,- pr. vask takk...……….
Her nede skal det bli teknisk rom og skittentøy skap i følge kone. Det skal vi få til...….
I dette rommet er jeg veldig nøye med å tette mot isolasjon alle steder med plast. Normalt blir ikke det brukt i båt men siden jeg bruker vanlig Glava i taket så er det nødvendig for at ikke damp fra dusj og kles tørk skal stige opp i isolasjonen. Det samme i "vegger"
Her er baksiden av trappa kledd med styrofoam (Hadde en del kapp så det ble benyttet) og plast. Ikke fordi varmetapet mot trapp blir stort, men tenker her mest støy. Alle skott om bord er nå doble med ett eller annet isolasjons materiale.
Skap kan man aldri få for mange av. Derfor ble plassen over vaskemaskin benyttet til også et skap. Greit også med noen hyller for verktøy i bygge prosessen. Her blir det en avtakbar bakvegg siden det også her går noen kabler.
Fortsettes.
Knude