Jump to content

Akselanode, klaring mellom anode og stevnlager ??


Haba

Recommended Posts

:smash::smash:

 

Hei der !

Dette har vært luftet tidligere, men jeg finner ingen skikkelig klargjørende innlegg.

Avstanden mellom propellbosset til cutlesslageret er ca. 5 cm på min båt. Akselen er 35 mm.

Har nettopp montert på (nå før jeg sjøsetter) ny akselanode. Den er plassert helt inn til propellbosset og er ca. 2 cm bred dvs. avstanden mellom anode til cutleslager blir redusert til 2,5 - 3 cm.

 

1) Vil dette bli for bli for kort avst. og hindre gjennomstrømningen av vann som skal smøre lageret ?

 

2) Når proppelen går, vil den trekkes innover mot stevnlageret (h-dreid) og det da blir hindringer ?

 

3) Har noen en regel som kan være til hjelp ?

 

På forhånd takk !

 

Haba

Link to post
Share on other sites

Dette er rikelig. Ikke det at jeg vet nøyaktig hva klaringen blir, men dette er altså uansett rikelig eller mer enn rikelig.

 

La oss anta at skyvekraften fra propellen skyver akselen, og derved gummilabbene dine maksimalt 4-5 mm fremover.

La oss anta at du trenger 5mm fri åpning for vannstrømmen fra cutlesslageret på en 35mm aksel. Alt over 10mm klaring er da godt nok.

 

La oss anta at labbene dine bare flytter seg maks 3mm og at cutlesslageret bare trenger en åpning på 2 millimeter (like stor som sporene i cutlesslageret) Da blir svaret 5mm

 

Var det ikke en her for kort tid siden som bare hadde 5mm klaring? Da blir det kanskje i minste laget. Kanskje.

 

Noen har klaring, noen har rikelig klaring. Du har mer enn rikelig klaring.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...